Mottenballen……

mottenballenVandaag was het weer treurnis met het weer en ook geen fietsweer en ik moest eigenlijk nog de zolder eens een beetje opruimen en wat dingen daarop zetten die ik nog wil bewaren die bij mijn moeder vandaan kwamen.
Hoe meer ruimte je hebt hoe meer je bewaart, niet altijd handig maar goed. Januari was ik het laatst op de zolder geweest om de kerstspullen er neer te zetten en ik had ze zo om het hoekje de zolder opgeschoven. Voor de rest was het wel aardig opgeruimd daar.
Ik had nog een aantal kussens die ik op de zolder willen leggen maar het is me al een keer gebeurd dat een wollen jas helemaal verziekt was door motten denk ik of andere beestjes die graag gaatjes knagen in kleding. Dus ik dacht even langs het Kruidvat uit mijn werk mottenballen kopen. Ik heb ze daar wel eens vaker gekocht.
Ik loop de winkel door maar kan ze nergens vinden, vraag het aan een van de verkoopsters.
Ze kijkt me aan alsof ze water ziet branden en weet echt niet waar ik het over heb. Kunt u zeggen waar dat voor gebruikt wordt zegt ze. Dus ik probeer het haar uit te leggen. Een man die in de buurt staat zegt, bestaan die nog ??  Het meisje zegt die verkopen we niet hoor. Oké het is niet anders en ik zou ook niet weten waar je die dan zou kunnen kopen. Nou ja dan maar zonder mottenballen.
De zolder opgegaan en was eigenlijk zo klaar met alles even op zijn plaats zetten en daarna de rest op de zolder te zetten.
Maar zo in het kamertjes zittend waar alles stond dat naar de zolder moest keek ik zo naar mijn dagboeken, pakte er willekeurig een op en begon er in te lezen. En dan ben ik zo weer een uur verder.
En al lezend besefte ik dat scheiden de beste beslissing is geweest die ik ooit in mijn leven genomen heb.
Weer een klusje geklaard. Morgen ga ik met mijn schoonzusje op ziekenbezoek bij mijn broer. Hij is gisteren geopereerd aan zijn stembanden in Leiden en zei wel geen bezoek te hoeven omdat hij toch niet mag praten maar je laat hem daar ook niet alleen liggen natuurlijk. De operatie was goed verlopen, duurde gewoon nog 4 uur en ik hoop voor hem dat het resultaat heeft want hij werd gewoon doodmoe van “normaal” praten.
Vanavond zou ik even naar een vriendin gaan maar ze belde af omdat ze onverwacht iemand kreeg die wat dingen voor haar uit moest zoeken voor de belasting.
Van de zolder had ik een oude telefoon meegenomen want bij mijn huidige vaste telefoon had ik ergens op een knopje gedrukt en daardoor het toetsenbord geblokkeerd. Dat is al maanden zo dat ik er ook niet mee kon bellen maar nog wel gebeld worden. Ik ben de gebruiksaanwijzing kwijt en wist gewoon niet hoe ik die blokkade weg kon halen.
Nu bel ik toch praktisch altijd mobiel en word ik ook nog zelden op mijn vaste telefoon gebeld. Maar toch. Vanavond weer eens van alles proberen, op allerlei knopjes gedrukt en opeens ja hoor, het goede knopje ingedrukt en hij deblokkeert dus weer. telefoonEen heleboel gemiste oproepen zie ik staan waaronder nog oude van mijn moeder.
Ik verander meteen de ringtone, dat had ik meteen na het overlijden van mijn moeder al gezegd, zij was een van de weinige die mij nog belde op mijn vaste telefoon en als die toon klinkt is dat het eerste wat ik denk. Dus een andere ringtone er op gezet en weer een goed werkende telefoon.  Morgen toch maar eens bij een ander filiaal van Kruidvat vragen naar mottenballen want ik weet zeker dat ik na die verwoesting van mijn jas daar mottenballen gekocht heb……..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Mottenballen……

  1. Rob Alberts zegt:

    Mottenballen zijn in allerlei varianten voor weinig te koop op verschillende plekken.

    Motten komen bijna niet meer voor.
    Of komt dat door onze synthetische kleding.

    Vriendelijke groet,

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik weet ook niet of het motten waren of van die zilverbeestjes. Maar ze hadden inderdaad alleen mijn echte wollen jas gaten in gegeten. De andere niet wollen kleding lieten ze inderdaad met rust.

  2. Hahahaha…. Dorus ( Tom Manders) had ook motten in zijn oude jas.

  3. Mottenballen, misschien bij Blokker?
    Ja die zolder, ik moet ook de vliering op, maar laat het mijn dochter wel doen. Ik had een paar maanden geleden daar lekkage en de WBV had actie ondernomen, maar die mannen konden niks vinden. Ze hebben wel wat voorzorg gedaan op de schoorsteen,maar ik moet toch echt weten of het nu droog is. Je valt ook, net als ik, altijd van het een in het ander..
    En zo komen we de dag wel door hè..

  4. Marja zegt:

    Een vruchtbaar dagje. Misschien moet je vragen naar kamfer? Of je bestelt ze hier:
    https://www.kruidvat.nl/kruidvat-mottenballen/p/3425185

    • gewoonanneke zegt:

      O wat goed van je, ik wist het wel dat ik ze daar een keer gekocht had. Volgens mij wist het meisje gewoon niet wat ik bedoelde en zei toen maar dat verkopen we niet……Dank je

  5. Rietepietz zegt:

    Volgens mij zijn mottenballen inderdaad nog gewoon te koop, alleen niet meer in een puntzakje uit een grote pot gegoten en afgewogen zoals vroeger. 😉
    Wat mooi om zeker te weten dat je scheiding heel goed voor je is want wat een verdriet zou het geven als dat niét zo was.

Geef een reactie

