Nostalgie

Vandaag zou ik met mijn schoonzusje naar Leiden gaan maar toen ik haar belde om de tijd af te spreken vertelde ze dat mijn broer al naar huis kwam vandaag. Had het half om half wel verwacht want ze houden geen kostgangers in een ziekenhuis.
Nu was ik toch al van plan om het ziekenbezoek te combineren met de curiosa markt in Gouda die iedere woensdag vanaf juni tot half september en ik vind het altijd zo leuk om daar even rond te snuffelen. Een stukje nostalgie opsnuiven bij die oude dingen die veel mensen weg gekieperd hebben maar die nu vaak voor heel wat geld weer verkocht worden.
http://www.welkomingouda.nl/nl/t/gouds-montmartre
Vanmorgen was het best regenachtig en had eigenlijk geen zin om het hele stuk naar Gouda met de bus te gaan dus even gewacht tot het om een uur of 12 eindelijk een beetje droog werd. Nog wel een beetje miezer zo nu en dan maar goed te doen om de eerste 10 km te fietsen.
De meeste kramen worden bemand door 60 plussers zal ik ze maar noemen, waarvan de meeste mannen zijn. Vorig jaar heb ik met een aantal staan praten en daaruit bleek dat ze het echt niet doen voor de winst, maar juist om de gezelligheid. Veel kennen elkaar van dergelijke markten. Maar vooral vinden ze het leuk als mensen iets vragen over dingen of uitleg willen. Natuurlijk vinden ze het fijn als je ook iets koopt maar ook zonder dat kan je gewoon interessante gesprekken hebben.
Zoals vandaag ook weer. Ik kwam op een gegeven moment terecht bij een kraam met oude LP’s en singles en sta zo wat te neuzen in de bakken.
Ik vertel zo dat ik gisteren toevallig op de zolder nog een doos met oude lp’s en singles tegen kwam allemaal zo uit de 60 er jaren. En dat ik een aantal weken geleden nog platen gedraaid heb toen ik bij mijn vriend was. Zo leuk. Zelf heb ik helemaal geen pick up meer.
Hij vertelt dat er naar sommige singles,  zeker als ze origineel uit die tijd zijn best nog vraag  is. Hij begint ook de zoeken in de bakken, geeft me een singletje van Flipper. Die ken je zeker ook nog wel zegt hij. Ja natuurlijk Flipper de dolfijn.
Hij blijft zoeken, ik kan hem zo gauw niet vinden zegt hij, maar niet welke single hij zocht.(en daar was ik toch wel benieuwd naar haha)
Ik zal wat voor je draaien zegt ie, hij pakt een single en ik hoor de bekende klanten van Young girl……  Zonder op te kijken zeg ik Gary Puckett.  Ja zegt hij en we staan samen even te luisteren. Als hij afgelopen is zeg ik bedankt voor de de muziek en ga weer verder.https://www.youtube.com/watch?v=O9lfj4Gf_No
Kom bij de kraam met twee mannen waar ik vorig jaar ook een heel gesprek mee gehad heb. Zij verkopen allemaal oude dingen van email en ik val helemaal voor het setje zand, zeep en soda. Ziet er nog heel mooi uit, rood.  Hoeveel kost het vraag ik  75,00 euro zegt hij. Dat is niet duur zegt een mevrouw die naast me staat. Dat geloof ik meteen maar om mezelf nu zomaar een cadeautje van 75,00 te geven dat doe ik toch maar niet. Maar leuk blijft het om te hebben en op te hangen in de keuken.
Zo loop ik lekker een paar uurtjes te snuffelen. Je kan er echt van alles vinden van een martelwerktuig in de vorm van een goedendag tot aan oude sleutels waarvan ik pas nog een aantal de vuilnisbak in gegooid heb. Een kraam met poppen, ook negerpoppen, mag dat nog wel ?? Zeker niet meer zo genoemd worden haha. De koektrommel van glas zelf nooit gehad maar weet uit de tijd dat mijn zus net getrouwd was dat volgens mij iedereen zo’n trommel had. Of dat paar oude schoentjes, van wie zouden die geweest zijn. De Enkhuizer Almanak, mijn vader kocht hem ieder jaar.
Echt een aanrader hoor, het weer werd steeds mooier de terrassen voller, lekker een bakje zitten doen. Net vakantiegevoel zo’n middagje Gouda nostalgie opsnuiven.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Nostalgie

  1. Marja zegt:

    Die glazen koekjesschaal had mijn moeder inderdaad ook. Gossie, ik las de titel van dat boekje en dacht meteen aan een taalblunder. Gelukkig bleek na inzoomen dat het toch klopte.

  2. Dit is inderdaad pure nostalgie Anneke, leuk om al die oude spulletjes te zien.

  3. Lenjef zegt:

    Nostalgie

    af en toe ziet men op rommelmarkten soms spullen
    uit de onbezorgde kinderjaren
    die toen splinternieuw waren
    voor sommigen bron van tranen die de ogen vullen

    Lenjef 🙂

  4. Er was eens zegt:

    Vakantienostalgie… heerlijk om dat op een markt in Gouda te kunnen snuiven 🙂 Groeten, A.

  5. Rietepietz zegt:

    Volgens mij ben ik er vorig jaar een keer geweest, of al een jaar eerder zou ook kunnen. Was toen wel héél druk maar ik wil zeker nog eens terug gaan. De koekschaal , van de Leerdam fabrieken als ik me goed herinner, had mijn zus ook, je had dan twee maten, één voor koekjes en één voor bonbons.

    • gewoonanneke zegt:

      Klopt van die schalen. Mijn zus had ze ook allebei. Kreeg meteen ook een déjà vu van die verlanglijstjes van vroeger. Zo’n kladblokje waar je blaadjes uit mocht scheuren. Daar werden plaatjes in geplakt van dingen die je wilde hebben voor je uitzet haha.

  6. Lijkt me ook best leuk om eens te bezoeken, komt vast nog wel een keer,,
    Die koelschaal had ik ook en ook een bonbonschaaltje ervan inderdaad..
    Leuk die muziekman, wilde zijn passie delen 😉

Geef een reactie

