Als ik mocht kiezen….

Kinderen zijn bij veel ouders prinsjes of prinsesjes. Liever geven ze de kinderen een tablet om spelletjes mee te doen dan dat ze lekker buiten gaan spelen.
Misschien overdrijf ik het een beetje hoor dat zal best want er zijn nog best veel kinderen denk ik die buiten spelen. Maar toch……
Ik zie het ook best vaak om me heen. Ouders die bezorgd zijn dat de kleren van de kinderen  vies worden. Volgens mij is het juist goed dat kinderen zo nu en dan eens lekker flink onder de modder of met grasvlekken op hun kleding thuiskomen. Zelf ben ik die leeftijd nooit ontgroeid zag ik gisteren toen in mijn kleding in de wasmand gooide.;)
Ken ook een aantal ouders die hun kinderen iedere week meeslepen naar een of andere attractie, pretpark of speeltuin.
Een buurvrouwtje vertelde me pas dat ook de kinderfeestjes momenteel de pan uitreizen het kan niet gek genoeg allemaal en dan heb ik het er nog niet over wat dat allemaal wel niet kost.
Zelf had ze pas met een kinderfeestje een speurtocht uitgezet in een natuurgebied, ze had er bij gezet, trek echt oude kleding aan want ze kwamen inderdaad smerig weer thuis maar ze hadden het zo naar hun zin gehad. Kosten alleen wat snoepjes, drinken en een patatje na afloop thuis.
Toen ik een paar weken geleden de excursie maakte op de Zaag waren er ook een aantal kinderen bij. Een stel met twee jochies en de mevrouw van Rijkswaterstaat had ook haar dochtertjes bij zich. Allemaal goed voorbereid en laarzen aan.
Geef ze zand, wat water, wat stokken en ze vermaken zich helemaal. Vond het zo leuk om te zien.
Toen ik na afloop nog op een winkelcentrum kwam om wat te gaan eten was daar een zomermarkt.
Ook voor kinderen waren er activiteiten zoals een stier waar ze op konden zitten en weer afvielen natuurlijk. Ook die kinderen hadden het naar hun zin hoor maar als ik mocht kiezen……….ik wist het wel.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Als ik mocht kiezen….

  1. Marja zegt:

    Onze kinderen hebben de mooiste herinneringen aan vakanties in een primitief huisje in het Brabantse bos. In hun blootje verwilderden ze half en verzonnen ze de spannendste avonturen. Het badwater zag er na de avondbeurt uit als modder!

    • gewoonanneke zegt:

      Mijn mooiste vakantie was ooit in Reeuwijk. Peter een vriendje er bij. Samen een bootje, varen vissen, zwemmen, klieren in de modder. En als kinderen het naar hun zien hebben ouders ook. Heerlijk he dat ze zo kunnen genieten.

  2. Lot zegt:

    Nog steeds vind ik het heerlijk in de blubber te lopen en dat tussen voeten te voelen al ruim 60 jaar.
    Ik ben ook altijd degene van een groep die het vieste is, het lijkt wel of ik het aantrek. Vooral de binnenkant van benen is snel bespat, zal wel met manier van lopen te maken hebben.

    In mijn jeugd gingen we naar de Bieschbos met de boot en toen was er nog eb en vloed in grote delen en bij eb had je hele moddervelden, was heerlijk speelgebied.

    • gewoonanneke zegt:

      Wij woonden vroeger aan de IJssel en daar speelden we ook als het laag water was op de strandjes. met modder en zand. Kastelen maken in het natte zand. Modder vond ik iets minder. Ik heb ook patent op vlekken hoor. Geeft niets daar hebben ze wasmachines voor uitgevonden.

  3. Dit is voor kinderen natuurlijk helemaal geweldig Anneke, laat ze maar lekker buiten spelen.

  4. Rietepietz zegt:

    Het kán helaas niet overal meer dat buitenspelen maar ik ben het gloeiend met je eens.
    Gelukkig is woont kleindochter heel gunstig en zo kunnen Levi en Amber wél buiten spelen, Levi doet dat ook al veel ,maar ook mét z’n moeder ( n soms zijn wij daar ook bij) is lekker kledderen alleen maar leuk. Ik heb al heerlijke “baggerfoto’s “van Amber .

    • gewoonanneke zegt:

      Haha ja het is goed voor kinderen hoor. Volgens mijn moeder wist ik vroeger altijd het kleed onder de box weg te trekken en zat ik met handen vol zand die ik dan ook in mijn mond stak. Mijn moeder had het er over met de dokter. De dokter zo’n ouderwetse zei zand schuurt de maag…. haha.

  5. Rob Alberts zegt:

    Hoe viezer hoe beter …..

    Kinderlijke groet,

  6. Kakel zegt:

    Als kind moest ik altijd zorgen dat mijn kleren netjes bleven. Ik was een soort barbiepop van mijn moeder. Mijn dochter heb ik altijd alle ruimte gegeven en dat heb ik geweten (-: Maar waar hebben we anders een wasautomaat voor??

    • gewoonanneke zegt:

      Wat erg Mirjam. Het is juist goed voor kinderen om lekker buiten te spelen en dan ook wel vuil worden. Gelijk heb je dat Roos daar de ruimte voor heeft gekregen. En inderdaad de wasmachine is er goed voor.

Geef een reactie

