Terras aan ’t water

Vijg (Small)Eigenlijk ben ik altijd blij met mijn terras aan het water. Er is altijd wel wat te zien, het gekabbel van het water dat de vijver weer instroomt, de vele vogels die komen badderen en drinken. De kikkers, visjes, padden en andere insecten die zich aangetrokken voelen tot het water.
Maar zo’n houten terras heeft ook onderhoud nodig en zo nu en dan moet ie een keer geverfd worden zoals dit jaar weer. Bij voorkeur bij mooi droog weer natuurlijk dus vandaag maar begonnen met een stukje schoonmaken van het terras. Met een verfkrabber de kieren schoonkrabben, pff na een uurtje of 2 ben ik het wel zat en ga ik wat leuker werk doen wat groentes plukken weer. Tenslotte geven ze voorlopig nog mooi weer op dus iedere dag maar wat tijd investeren. Het is echt een vervelend werkje op mijn knieën op dat vlonder en maar krabben. Maar goed voordat ik kan verven moet dat toch gebeuren.  De snijbonen doen het onwijs goed dit jaar dus ook vandaag had ik weer een grote pan vol. Ook de sperziebonen geplukt, die zijn bijna op maar ook wel weer een pan vol. Bonen moet je eigenlijk een paar keer plukken zei iemand tegen me en dat klopt wel, je laat gauw wat bonen zitten. Dus als ik alle plantjes gehad heb ga ik ze nog een keer langs en vindt nog een paar handen vol bonen.
De sperziebonen eet ik vandaag de helft en morgen heb ik nog wel een heel ruime portie voor mezelf. De snijbonen maak ik stamppotjes snijbonen van, vier bakken in de vriezer. Even geproefd en het smaakt heerlijk hoor. Niks mis mee.
Als ik de bonen pluk zie ik opeens dat er een vijg rijp is de eerste (dacht ik) en ik pluk hem af. Vijg2 (Small)Ga een mesje en een lepeltje halen en ga hem lekker leeg zitten lepelen. Ik weet nog dat ik de eerste vijgen kreeg aan de boom, jaren geleden, dat ik ze niet durfde te eten. Wist echt niet zeker of je ze kon eten. Maar de buurman aan de overkant zei dat je ze goed kon eten. Weet nog dat ik dat jaar zo’n 40 vijgen in de groene kliko heb gegooid en later zag ik in de winkel dat ze toch nog wel zo’n 60 cent per stuk kosten. Toch 24 euro in de kliko gegooid. Maar dat gebeurt me niet meer. Ik vind ze heerlijk. Ze zien er best apart uit als je hem doorsnijdt moet ik zeggen. En je moet ze ook niet te rijp laten worden want dan vind ik ze niet lekker meer, ze gaan dan een soort gisten.
Zag er later inderdaad al een in de boom hangen die te rijp was, die is voor de merels die vinden ze ook lekker. En zo nu en dan zie ik er ook vlinder op zitten. Er hangt nog een rijpe die ik lekker op smikkel. Als het in zo’n tempo doorgaat deze week mag ik wel kijken of ik er nog wat anders mee kan doen. Jam maken of zo want er hangen er dit jaar heel veel aan.
Dat geldt trouwens ook voor de kruisbessen, iedere dag echt wel een kom vol opeten anders krijg ik ze niet op. En de bosbessen ook de eerste gesignaleerd. Wat een luxe probleem voor een fruitofiel.
Hier was het vandaag heerlijk weer en de vooruitzichten zijn nog beter voor deze week. Heb er wel zin in. Beetje afwisselen met fietsen, wat in de tuin rommelen, aan mijn vlonder klussen, Vijg1 (Small)misschien zelfs eens lekker gaan liggen lezen in het
zonnetje aan het einde van de middag. Oké ook nog wat in huis doen haha maar niet te veel. Heb weinig afspraken staan voor de krant deze week dus dat zou mooi uit komen.
Genieten maar van de zomer waar we al zolang op zitten te wachten en zoals het er nu naar uitziet toch nog gekomen is.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Terras aan ’t water

  1. Rob Alberts zegt:

    Een terras aan het water heb ik niet.
    Wel staat er een vijgenboom met vruchten in mij tuin.
    Jammer genoeg willen ze maar niet rijp worden ….

    Zonnige groet,

    • gewoonanneke zegt:

      Ja bij mij duurde het dit jaar ook best lang, misschien door het koude weer maar nu zie ik dat er echt wel schot in zit en er veel in hangen die al aan het rijpen zijn. Dus misschien komt het nog. Heb je er wel eerder vijgen aan gehad?? Vorig jaar had ik hem heel erg gesnoeid en had ik bijna geen vijgen. Dit jaar lijkt het wel dubbelop te zijn.

  2. Lekkere tuin heb je hoor! Is gewoon zo!
    Geniet er maar lekker van, de komende week wordt het heerlijk.. hopelijk!

  3. Heerlijk om met dit weer in je tuin bezig te zijn Anneke, pure ontspanning!!

  4. Rietepietz zegt:

    Dit is echt jóuw seizoen hé, en je geniet ook echt van alles dat het te bieden heeft.
    De groenteboer zal deze maand weinig aan je verdienen, mooi meegenomen toch. En de vogels komen vast ook niets te kort, die zorgen wel voor zichzelf.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik eet echt al bijna heel de maand uit mijn eigen tuin. Heb zelfs te veel eigenlijk maar dat zit in de vriezer. Dit is echt mijn seizoen hoor althans de warmte dan mag ook in december hoor, ik kijk niet zo krap.

  5. tagrijn zegt:

    Het is altijd zo leuk om te lezen hoe mensen van eigenlijk heel gewone dingen ontzettend kunnen genieten. Gewoon een verademing in een tijd waarin de krant alleen maar ellende weet te melden.

    • gewoonanneke zegt:

      Helaas ontgaat alle ellende in de wereld mij ook niet hoor en het laat me zeker niet koud maar geniet ook heel erg van inderdaad de kleine gewone dingen die het leven biedt……

  6. minoesjka2 zegt:

    Ik ben niet gek op vijgen, maar een kennis van mij heeft ook altijd zoveel vijgen aan haar boompje en maakt er inderdaad altijd jam van, trouwens ook van al het andere fruit wat ze niet opkrijgt 🙂

Geef een reactie

