Witte zwanen zwarte zwanen

Ja wie op mijn blog momenteel met zulk zomers weer iets zinnigs verwacht komt wel bedrogen uit.
Of toch maar iets…..nou ja vooruit dan ter lering ende vermaak.
Vandaag eerst een tijd lekker zitten schuren en krabben op mijn vlonder op mijn knietjes, nou na zo’n 1 1/2 uur was ik het meer dan zat. De eerste 7 planken waren klaar en ik dacht om de moed er in te houden ga ik die vast verven, dan lijkt het of er al een heel stuk klaar is. En dat dus gedaan, de verf trok meteen goed in het droge hout. .
Voor de rest van de dag vond ik dat ik wel genoeg gedaan had en ben lekker op de fiets gestapt. Het is heerlijk om te fietsen, hoewel terwijl ik aan het schuren en verven was de zon volop scheen en zodra ik op de fiets stapte verschool ie zich achter de wolken. Dat duurde gelukkig maar even.
Een mooie weg genomen door de polder, standje langzaam op de fiets. Het is druk, veel mensen zijn aan het fietsen en wandelen.
Als ik op de plaats kom waar de jonge sterns de vorige keer zaten zie ik dat ze er nog steeds zijn, sterker er zitten nog veel meer jongen bij elkaar en ik ga lekker in het gras zitten kijken.
Het is een magnifiek gezicht. De jongen weten precies wie hun ouders zijn en wanneer ze moeten gaan zitten piepen om eten te krijgen. Het zijn waarschijnlijk twee nestjes jongen en met duidelijk al wat leeftijdsverschil.


Op een gegeven moment gaat de hele schare, ouders en kinderen tegelijk de lucht in, net terwijl er ook een zwerm spreeuwen langs komt. Het is een prachtig gezicht.
Daarna landen ze een eindje verder op en zie ik ze om de beurten oefenen de jongen met in de sloot duiken, weer omhoog komen en weer duiken om daarna weer op het oude plekje te gaan zitten. Alsof ik naar een schooltje zit te kijken waar geoefend wordt.
Tussendoor zie ik in de lucht nog een ooievaar langs vliegen, op een paaltjes een eindje verder zit een zwaluw jong te roepen om eten en vier jongen zwanen zwemmen voorbij.
Ja hoor daar komt ie ter lering ende vermaak want ik zie vier jongen zwanen, zonder ouders, dat vind ik eigenlijk al gek want dat is best vroeg om alleen gelaten te worden. Volgens mij blijven ze meestal de eerste winter over nog wel bij de ouders.
Maar zoals ik het me al vaker afgevraagd heb doe ik dat vandaag weer zonder het antwoord te weten want waarom zijn sommige jonge zwanen wit en andere bruin of grijsachtig. En in een zelfde nest zoals bij deze vier twee verschillende kleuren.
Eerst dacht ik dat het verschil zat in mannetjes of vrouwtjes maar ik wist inmiddels dat het niet de oplossing was.
Thuis eens gaan googelen want nu wilde ik het toch wel weten en wat bleek. Van oorsprong waren de jonge knobbel zwanen bruin-grijsachtig van kleur. Doordat zwanen ook gekweekt werden voor hun dons werden witte zwanen ingevoerd vanuit Polen. De zwanen zijn in de loop der tijd “vreemd” gegaan en zo hebben de kleuren zich vermengd zodat je zelfs in een nest verschillende kleuren jongen kan hebben. (Wetten van Mendel )
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=17410 voor wie het nog eens na wil lezen.
Nou ja toch weer wat geleerd op deze zomerse dag. Heerlijk in het gras gezeten, vast kolen gekocht voor de BBQ want morgen ga ik gezellig met een oud collegaatje van me onze jaarlijkse BBQ organiseren. De vooruitzichten zijn goed, dus heb er heel veel zin in.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Witte zwanen zwarte zwanen

  1. fialas zegt:

    Interessante blog en ook mooie foto’s, je bent een goeie waarnemer.

  2. Dat vlondertje komt nog wel Anneke, gewoon genieten van dit zomerweer, dat duurt hier meestal niet lang hoor. Deze fraaie foto’s heb je in elk geval.

  3. Rob Alberts zegt:

    Leuk een Mendel blog.

    Zonnige groet,

  4. Rietepietz zegt:

    Dat mooie uitje hadje dan ook dik verdiend na je harde werken. & planken gedaan, dat is veel als het er totaal 14 zijn maar niet héél veel als het 70 zijn;-)
    Dat van die zwanen wist ik ook niet, zie hoer ook altijd gemengde nesten en had geen idee hoe dat komt. Raadsel opgelost!

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Die kleur zwanen interesseren mij geen bal!
    Die bbq echter wel 😉

  6. Je doseert je tijd goed, dan weer hard werken, dan weer ontspannen!
    Wist ik ook niet van die zwanen, die zijn toch monogaam? Gaan nooit vreemd toch?
    Wel apart die verschillende kleuren!

  7. Kakel zegt:

    Dat van die zwanen wist ik. Heb ik ooit eens op een ander blog gelezen. Maar dat ze alle vier zonder begeleiding rond zwommen, is wel apart.
    Het is nu zó mooi in de polder!
    Lieve groet

Geef een reactie

