Knooppunten……

Meerkoet schilderij (Small)Gisteren had ik echt een dagje nodig om even “back to earth” te komen na een hectisch weekend. De rommel van het weekend nog opruimen op mijn gemakkie, wat lezen, lekker uitslapen en gisterenavond was ik uitgenodigd om bij mijn oude buurtjes om te komen eten.
Lekker gegeten, de echte Lekkerkerkse aardappeltjes keizerinnen, voor mij voor de eerste keer dat ik ze dit jaar at. Ze moeten geschrapt worden en het zijn heel kleine aardappeltjes maar ze smaakten heerlijk met rode kool, salade en een varkenshaasje. Een koningsmaal.
Keizerinnen In het gebied Lekkerkerk – Krimpen aan de IJssel is een aardappelras bekend als de Keizerin. Keizerinnen hebben prachtige planten met wel 100 aardappelen aan de stoel maar worden niet groter dan een knikker. Eerste vermelding is al in 1854. Nationaal word deze aardappel niet erkend. Dus teelt voor eigen gebruik is toegelaten.
Keizerinnen is een lokaal aardappelras dat al tientallen jaren uitsluitend hobbymatig gekweekt wordt met met name in de Krimpenerwaard. De Keizerinnen worden geteeld in een strook van 1 a 2 kilometer langs de Lek op rivierklei. Dieper de in polder in veengrond heeft de keizerin het niet naar zijn zin.
Vandaag wilde ik een stuk gaan fietsen, nu vind ik fietsen heel leuk maar graag combineer ik het dan ook wel met ergens naar toe gaan of zo. Nu heb ik nog familie in Haastrecht en ik dacht dat kan ik mooi combineren. Even een bezoekje aan een neef van me dus op tijd op pad gegaan.
Nu heb je momenteel voor fietsen van die prachtige knooppunten en volgens mijn zus en zwager die er bij zweren werkt dat perfect. Je rijdt nooit meer verkeerd (of dat nou zo leuk is weet ik niet want juist de keren dat ik verkeerd reed had ik vaak heel leuke ontmoetingen). Dus ik vanmorgen ook zo’n app geïnstalleerd en de nummers opgeschreven die ik moest volgen.
Nou ja tot Stolwijk ging het goed maar goed dat wist ik zonder die nummers ook wel natuurlijk. Richting de Vlist ik zag de nummers die op mijn lijstje stonden dus ik neem een fietspad daar, voor mijn gevoel moest ik een andere kant op maar goed. Die nummers zullen toch wel kloppen, nou ja ik kwam dus in Gouda terecht. Ook niet zo erg, met gewoon 5 km extra rijden kwam ik ook in Haastrecht aan. Ik zal vast en zeker een bordje ergens gemist hebben hoor, het systeem zal best kloppen ga ik maar van uit. Mijn neef is niet thuis, dat is het risico als je onaangekondigd langs gaat natuurlijk. Ik neem een mooie route via de dijk langs de IJssel terug naar Gouda en daar ga ik wat eten in de stad.
De terugweg ging ik via andere dorpen (zonder naar de knooppunten te kijken) , een prachtige route die dwars door de polder ging. Er werd druk gehooibouwd door de boeren en er zijn nog volop jonge watervogels te zien. Ik vind altijd die meerkoeten zo grappig, ze zien er eigenlijk best gewoon uit en er zijn er meer dan genoeg maar soms staan ze op van die prachtige plaatsjes. En die grote flappoten net of ze daar niet bij passen. Een meerkoet had zijn nest ook vol met hooi gemaakt, die bleef maar slepen. Wat zal die lekker slapen vannacht. In Haastrecht zag ik nog een kudde koeien met horens en bestaande uit koeien, stier en kalfjes er bij. Ik vind dat altijd een mooi gezicht.
Het laatste stuk naar huis kwam ik weer langs de zwarte sterns, uit de verte hoorde ik ze al roepen, had wel gedacht dat ze inmiddels helemaal op eigen vleugels zouden zijn maar nee hoor, pa en moe kwamen nog steeds voeren, al was het niet meer zo veel als een paar weken geleden. Even gaan zitten kijken en wat foto’s maken. Kan er niet genoeg van krijgen. Tussen al de sterns zat moeder fuut gewoon weer op een nest.


Terwijl ik daar zit fietsen er best veel mensen voorbij. Op een gegeven moment komen er twee dames voorbij terwijl ik op de rand van de sloot zit om foto’s te maken. Ik hoor de ene zeggen tegen de andere zullen we haar een zetje geven.  Ik antwoord “als je goed verzekerd ben zou ik dat zeker doen”. Ze geven geen antwoord, fietsen door en ik hoor het gesprek opeens verder gaan over mensen op elektrische fietsen. Wat heb ik ze gedaan??? Ik zat daar toch alleen maar haha. Mijn fiets stond netjes in het gras en niet op het fietspad.
Nou ja zelfs deze twee dames kunnen mijn dag niet verpesten. Voor mij was dit echt een vakantie dag. Gewoon doen waar ik zin in heb in mijn eigen tijd…..en met heerlijk weer vandaag wat wil je nog meer. Stoppen om te fotograferen en thuis de foto’s bewerken en uitzoeken.  En die knooppunten, ik zal het best nog wel een keer leren.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Knooppunten……

  1. Rietepietz zegt:

    Wat een geweldige foto’s, Mooi rit geweest dat is overduidelijk.
    De dames konden waarschijnlijk de zon niet in het water zien schijnen, wat een zuurpruimen;-(

  2. Marja zegt:

    Vreemde dames, hoor. Je plaatjes zijn weer schitterend.

  3. Gelukkig heb je je dag niet laten verpesten door die 2 trutten Anneke, mooie foto’s hoor, en een geslaagde dag. Dat ” Koningsmaal ” lijkt mij ook wel wat.

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ben er weleens gruwelijk van in de knoop geraakt, door die knooppuntenroutes.
    Één keer een bordje missen?
    En je zit met de gebakken peren!

  5. Pffff die knooppunten… ach sowieso. Ik herinner me mijn fietsvakantie van vorig jaar nog heel goed natuurlijk. Ik reed dan weer op knooppunten, dan weer met de kaart/route en dan weer op de borden. En nog presteerde ik het om verkeerd te rijden… Haha.. ach uiteindelijk komt het toch wel goed. Fijn dat je er zo’n lekker vakantiedagje van hebt gemaakt. Kun je nodig hebben en jij pakt het ook, goed voor jezelf zorgen doe je goed!

  6. Mrs. T. zegt:

    Prachtige foto’s. Ik vind die knooppunten wel heel handig.
    Mijn ouders zijn momenteel in Denemarken op vakantie en hebben hun fietsen meegenomen. Ze fietsen elke dag en genieten met volle teugen.

  7. ria zegt:

    Die dames zagen jou al als zonnetje in het water schijnen. Er zijn van die rare gasten.Je hebt mooie foto’s gemaakt Anneke en fijn dat je een geslaagd dagje had.
    Groetje, Ria

  8. Kakel zegt:

    Beetje vreemde dames…Die kan je beter voor je hebben als achter je (-:
    Schitterende foto’s heb je gemerkt. Ik had ze al op fb gezien, maar op je blog komen ze nog beter tot hun recht!

  9. minoesjka2 zegt:

    Tja, is snap dat systeem van die knooppunten ook niet echt, heb het inderdaad ook wel geprobeerd.
    Maar goed jij hebt een lekker tochtje gehad zo zeg! Ik kan me voorstellen dat je het gevoel van een vakantiedag had, is ook wel weer aan je foto’s te zien.

Geef een reactie

