Een brug te ver…….

IMG_0898Bij mij in de buurt is de Algerabrug een belangrijke verkeersschakel tussen de Krimpenerwaard en Capelle/Rotterdam.
Veel dagelijks forensisch verkeer.Maar ja ook aan zo’n IMG_0902brug is zo nu en dan onderhoud nodig en een keer in de zoveel tijd groot onderhoud.
De eerste plannen waren om een aantal weekenden er
aan te gaan werken maar nu heeft Krimpen aan den IJssel nogal een grote en ook zware geloofsgemeenschap en dat vertaalt zich ook naar de gemeenteraad dus dat voorstel werd verworpen vanwege de zondagsrust.
(Voor wat het waard is want ik hoor ook van de omwonenden van de kerk zat ze op zondag niet normaal met hun auto weg kunnen komen omdat er zoveel auto’s van kerkgangers staan geparkeerd overal, over overlast gesproken).
IMG_9198 (Small)Het alternatief was een week afsluiten in de vakantieperiode en dat was dus de afgelopen week.
Voor veel mensen natuurlijk best lastig en zoeken naar een andere route of creatieve oplossing. Mijn zoon woont ook in Rotterdam en werkt in Lekkerkerk dus die komt ook iedere dag met zijn auto die brug over. Hij zette zijn auto in Krimpen bij zijn schoonouders en ging met de scooter de brug over. Het loop en fietsgedeelte bleef wel gewoon open.
Veel mensen gingen ook fietsen, er reden ook pendelbussen naar de Capelsebrug.
En de pont in Krimpen aan de Lek ging met 2 ponten varen en ook 24 uur per dag.IMG_9216 (Small)
Mijn zus en zwager begonnen dat Veerbedrijf tussen Krimpen aan de Lek en Kinderdijk zo’n 25 jaar geleden en toen mijn zwager overleed 8 jaar geleden nam zijn zoon het over (hij is de stiefzoon van mijn zus dus wat is het dan mijn mij, mijn stiefneef haha).
Mijn zus deed altijd een groot deel van de administratie en als de familie op vakantie gaan doet ze dit nog steeds voor het bedrijf. Heel leuk is dat ze nog steeds werken wat betreft de kaartuitgiftes met een aantal Excel bestanden die ik ooit voor mijn zus en zwager gemaakt heb, maar dit terzijde.
Maar goed voor de familie dus een drukke week IMG_9222 (Small)om het allemaal ingevuld te krijgen met mensen die varen en mensen die de pont indelen. Afrekenen hoeft niet want iedereen mocht deze week gratis meevaren en natuurlijk wilde ik ook een keer gratis over en dat heb ik vandaag gedaan.
Daarvoor ging ik eerst met de Ferry naar Alblasserdam varen (hoezo gratis als je eerst de Ferry moet betalen) en via Kinderdijk naar de pont fietsen. Een mooi ritje om te fietsen hoewel er wel veel wind stond vandaag.
Op de Ferry hadden ze haast, de vrouwelijke medewerker die ik wat vroeg was niet geweldig
gezellig (zei ook een andere mevrouw die bij me stond en iets gevraagd had).  De Ferry had blijkbaar vertraging en dat moesten ze inlopen. Vandaar dat ze het ook heel druk had natuurlijk. Ze gingen dan ook met een flinke vaart de Noord over en ook het afremmen ging niet heel soepel en met een flinke deining door de wind op de Noord duikelde ik bijna met mijn fiets en al om toen we in Alblasserdam waren. Kon me nog maar net staande houden, mijn ov kaart in mijn handen nog net niet gebroken. Het was vandaag toch een dag van net niet gelukkig.IMG_9220 (Small)
Via Kinderdijk dus naar de pont gefietst. Kwam mijn neef tegen en vroeg hoe het ging, het ging prima vertelde hij. De hele familie is ook ingezet om te helpen want tenslotte is het voor hun personeel ook vakantie tijd. Zoon en dochter helpen ook al met het indelen van de pont.
Toen we de Lek overvoeren was er een plezierjachtje dat nog net voor de pont heen wilde varen, zich niet bewust blijkbaar dat zo’n volle pont niet meteen stil kan liggen en dus ging het nog maar net goed.
Over de dijk weer naar huis gefietst en bij een versmalling op de dijk probeerde zo’n autootje (golfje, uitlaat met herrie, jonge man er in die denkt dat de heel wereld van hem is en je gewoon op de dijk 80 kan rijden, van mij mogen ze die meteen het rijbewijs weer afnemen)  nog net of ie me in kon halen terwijl er van de andere kant ook een auto kwam. Gelukkig zag ik het op tijd en kon mijn snelheid een beetIMG_9206 (Small)je inhouden. Ik rook gewoon zijn banden op het asfalt toen bij zo hard moest remmen. Ook daar ging het weer net goed en kon hij zo de tegemoet komende auto nog ontwijken.
Vanavond keek ik even het Algerabrugjournaal van de gemeente Krimpen aan den IJssel.
De projectleider heb ik letterlijk nog mee geknikkerd en verstoppertjes gespeeld op de boerderij van zijn ouders. Gisteren toen ik de Algerabrug over fietste heb ik nog even met hem staan praten. Alles loopt volgens de planning. Het weer werkt natuurlijk goed mee dus morgen in de loop van de dag zal de Algerabrug wel weer open gaan en kan die er weer jaren tegenaan met een nieuwe laag erop.  Na een bijzonder hectische week zal ook het Veerbedrijf weer in wat rustiger vaarwater komen en dat wordt gevierd volgende week met een barbecue waarvoor ik ook een uitnodiging kreeg. Heb er zin in.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Een brug te ver…….

  1. Lot zegt:

    Vind ik altijd leuk zo’n lokaal verhaal.

  2. Een leuk verslag Anneke, hoe de BBQ is geweest, horen wij vast nog wel.

  3. Leuk logje, en mooi dat iedereen gratis mee mocht met de pont.
    Is dat de brug waar Kakeltje ook al over klaagde? 😉

  4. Rietepietz zegt:

    Altijd lastig als er een brug uitvalt maar natuurlijk, ook onderhoud is nodig.Gelukkig kun je dat plannen en maatregelen nemen om de overlast te beperken. Ik neem aan dat de eigenaar van de pont met de gemeente een deal heeft gemaakt want ook bij hem moet er brood op de plank.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja hoor hij had een deal afgesproken natuurlijk Hij moest ook extra mensen inzetten en twee ponten laten varen. Maar voor de snellere doorgang hoefde er niet afgerekend te worden, betaalde de gemeente/provincie.

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ze hadden hem AlgeBrabrug moeten noemen. Die zijn probleemloos!

  6. Kakel zegt:

    Ik ben ook naar de brug gefiets. Was toch nieuwsgierig hoe het er allemaal uitzag. Het was druk bij de pont bij ons in het dorp. Niet normaal! Rijen dik vanaf de dijk tot voorbij de winkels.
    Maar het leed is weer geleden. Vanavond om 18.00 uur ging ie weer open voor alle verkeer.

  7. minoesjka2 zegt:

    Collega;s van mij uit Krimpen hadden zelfs maar een weekje vrij genomen vanwege de brug.
    Nou, ja, gelukkig is het allemaal goed gegaan en is ie nu weer open.

Geef een reactie

