Blijdorp 2

Mijn ogen open vanmorgen en weer een grijze lucht, ik kan er slecht tegen. Gisteren had ik echt helemaal zo’n dag nergens zin in. Heb maar wat zitten klooien achter de computer, wat bestanden opgeschoond, op zich nuttig werk hoor als het winter is maar niet begin augustus dan moet het toch zomer zijn, zonnig, warm, deuren en ramen open, zweten als je wat doet. Zuchten van pfff wat is het warm maar nee. Het lijkt wel of de najaarsdip er nu al is ha ha. Ik overdrijf hoor maar kan slecht tegen dat grijze weer. Nou ja vandaag stond ik op met wat meer zin. Vooruitzichten op een leuk weekend in Apeldoorn, wat beter weer. Vanmiddag even gaan kijken bij een huis waar zoon en schoondochter in geïnteresseerd zijn om te kopen. Dus weer of geen weer vandaag moet ik er gewoon uit op mijn fiets.
Even terug zitten kijken naar de foto’s van Blijdorp. Mensen vragen vaak aan mij, ga je dan alleen naar de dierentuin toe? Is dat leuk.  Ja voor mij wel want als ik met iemand gaat dan heeft diegene waar ik mee ga niet altijd zin om bijvoorbeeld een half uur of soms zelfs langer ergens te gaan zitten kijken en ik doe dat dus wel. Daarom ga ik ook alleen, hoef ik met niemand rekening te houden.  Ik merk wel dat ik vooral alles wat vliegt toch wel heel erg leuk vind, al heb ik ook erg genoten van de gorilla’s. Maar de verschillende grote dieren zoals buffels, zebra’s hebben niet zo mijn interesse moet ik zeggen. Ik ga altijd meteen even bij de flamingo’s kijken aan het begin van de dierentuin. Ik vond ze eigenlijk best bleekjes er uit zien. Zou de caroteen op zijn geweest.
De vrije vogelvlucht had ik nog nooit gezien dus ik zorgde er op tijd te zijn, er was ruimte zat om te zitten. Wat prachtig is dat zeg. Al die verschillende vogels die losvliegen en die ze zo getraind hebben zodat ze ook weer terugkomen. En zeker dat kleine veelkleurige vogeltje, ben de naam vergeten kon hem ook niet zo gauw vinden op internet, familie van de ijsvogel. Zo knap dat ie toch weer terugkomt. Ook bij vogels gaat de liefde door de maag natuurlijk.
Het zijn dus niet alleen roofvogels ook al zitten die er wel bij.
Vond het zo mooi en hoorde dat er de volgende show weer andere vogels zouden zijn, dus ben ik tussendoor even gaan eten en toen weer gaan zitten kijken. Ik vond het mooi, zou zo wel heel de dag bij die shows kunnen kijken. En daarom ga ik dus ook alleen want niemand die wel met me naar de dierentuin zou willen gaan, zou dat willen. Die vinden dan vaak een keer wel genoeg.
Je moet geen angst voor vogels hebben want ze scheren echt net over je hoofd.
Ze hadden ook een project om de dubbele neushoornvogel te beschermen. Deze vogels nestelen in bomen en metselen dan hun nest dicht op een smalle kier na waardoor ze gevoerd worden. Maar de eieren schijnen lekker te zijn dus worden ze open gemaakt de nesten en de eieren er uit gehaald waardoor de vogel in gevaar is gekomen.
Nu hadden ze bij de dierentuin een actie om dat te ondersteunen. Twee rosé kaketoes waren zo getraind dat ze muntjes aannemen die ze in een grote spaarpot gooiden. Heel veel mensen (ik ook hoor) vinden dat leuk om ze een muntje te geven en zo over heel de dag loopt dat best op natuurlijk. Maar wel goed dat ze daar ook aandacht aan besteden.
Van de dierentuin met alleen hokjes en kijken van weleer is het toch wel veel meer geworden. Een goede leefomgeving creëren. Bescherming van soorten, natuuronderzoek, voorlichting scholen en excursies. En denk dat daarmee het “opsluiten” van dieren ook wel gerechtvaardigd is.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Blijdorp 2

  1. fialas zegt:

    toe maar, het kan niet op!

  2. Je hebt helemaal gelijk Anneke, alleen naar een dierentuin gaan is het beste hoor. anders voel je je toch een beetje opgejaagd, wanneer die ander verder wil. Je hebt er fraaie foto’s gemaakt, zo’n vogelshow is altijd heel leuk om te zien.

    • gewoonanneke zegt:

      Zag bij jou ook veel langskomen uit Blijdorp. Het blijft mooi daar en de vrije vogels zijn mooier te fotograferen dan achter tralies. Alleen is handiger dan kan ik mijn eigen gang gaan. Ga ik voor de gezelligheid, ook leuk, ga ik niet uitgebreid fotograferen.

  3. Rietepietz zegt:

    Ja waarom niet alleen naar de dierentuin, je gaar duidelijk uit interesse voor de dieren en niet alleen voor een gezellig dagje uit. Ik heb geen probleem met deze dieren in hun ( comfortabele) gevangenschap, de meeste zijn in gevangenschap gefokt en zouden in het wild niet overleven.
    Ik begrijp alleen niet zo goed waarom dieren die met uitsterven bedreigd worden in dierentuinen fokprogramma’s hebben. Ze zouden in het wild nooit kunnen overleven en bovendien sterven ze niet voor niets uit, de mens gebruikt gewoon té veel van hun habitat . Ze zullen dus nooit anders dan in gevangenschap kunnen leven. Maar men doet alsof de soort te redden is.

  4. Ikkies zegt:

    Toen mijn kinderen klein waren, ging ik er regelmatig naartoe op de woensdagmiddag…dacht ik: klein rondje…speeltuin. Maar nee, mijn kinderen wilden de hele dierentuin door….tot een jaar of 6 terug ging ik er regelmatig alleen naartoe, beviel me ook wel, geen gezeur, kijken waar je zelf wil, zitten wanneer het jou uitkomt…helemaal lekker

  5. beaunino zegt:

    Boven de kunst verheven. Prachtig in beeld gebracht Anneke.

  6. AnneMarie zegt:

    Heerlijk je foto’s weer gekeken. lekker verhaal.

  7. Kakel zegt:

    Toen ik nog in Rotterdam woonde, had ik een abonnement op Blijdorp. We woonden heel dichtbij.
    Mooie compilatie! Dat lukt jou toch allemaal maar. De groene ara is mijn favoriet!

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb het ook nog overwogen om een abonnement te nemen voor een jaar, maar ja in de praktijk moet ik dan 4x gaan en weet niet of ik dat haal. Hoewel met zo’n abonnement ga ik misschien wat vaker. Die ara’s zijn inderdaad prachtig zeker als ze zo los rondvliegen.

  8. Ik heb altijd gezegd, als ik ooit eens in de buurt van een dierentuin woon, neem ik een abonnement. Hoewel Amersfoort niet heel ver is voor mij heb ik het toch nog steeds niet gedaan. Zie het er gewoon niet van komen als je toch nog 15 km moet fietsen en met de auto ernaartoe, dan kost het nog een vermogen aan parkeergeld. Dus.. het blijft bij incidentele bezoekjes. Morgen dus naar Blijdorp, zin in! Wens je een fijn weekend in Apeldoorn. Mooie serie foto’s trouwens! 🙂

  9. minoesjka2 zegt:

    O, wat gaaf die vogelvlucht. Altijd als ik in Blijdorp ben gaat ie niet door 😦 Hoop dat ie morgen wel doorgaat.
    Trouwens, dat alleen naar de dierentuin gaan ken ik. Als ik alleen naar de apenheul ga, kan ik ook rustig een half uur of langer op een plek staan/zitten, gewoon om het mooiste plaatje te schieten, maar ook om het gedrag van die dieren te observeren.

Geef een reactie

