Oogstfeest

Afgelopen zondag zijn we naar een oogstfeest geweest in Loenen van Natuurmonumenten. Het was een kilometer of 15 fietsen en dat op een stationsfiets, tegen wind, heuveltje op heuveltje af. Even wennen voor mijn verwende benen op mijn E-bike in het vlakke polderland. Maar natuurlijk ging het prima, een mooie route en omgeving om te fietsen en aangenaam gezelschap maakt een hoop goed. En de terugweg voor de wind, dat vind ik altijd wel prettig.
Midden in de idyllische omgeving van Loenen (Veluwe) ligt Open Erf de Groote Modderkolk. Neem een kijkje op deze biologische zorgboerderij met moestuin en potstal, drink wat in de theeschenkerij of koop biologische producten in de boerderijwinkel.
Het was prachtig weer en leuk om daar eens rond te kijken. Er was van alles te doen. Een grote boomgaard met fruitbomen. Er waren oude tractoren, werktuigen, stoomwerktuigen.
Met een echt werkpaard werden boomstammen versjouwd en er waren demonstraties met schapen en honden.
Je kon zien hoe het hooibouwen vroeger ging, het maken van pakjes hooi.
In de stal waren brandrode runderen, daar heb ik geen foto’s genomen, en er was zelfs een vierling dat is wel bijzonder bij koeien. Het is een zeldzaam Nederlands rundderras. 
Op de terreinen van Natuurmonumenten in de omgeving van de Groote Modderkolk grazen brandrode runderen. In de wintermaanden kun je ze bekijken in de potstal op het erf. De donkerrode runderen zijn een oud huisdierras dat van oorsprong in dit gebied voorkwam. Behalve dat zij de terreinen begrazen, leveren de dieren melk en vlees.
Alleen de moestuin waar we ook gingen kijken zag er hopeloos verwaarloosd uit. Veel onkruid stond er, bordjes met kruiden of groentes die er niet stonden.Wel jammer want ze hebben er een mooi terrein voor.
In de boomgaard kon je wat drinken en verschillende zelfgemaakte cakes en taarten kopen en natuurlijk hebben we wat genomen. Pruimencake, smaakte nog heerlijk ook.
Nou ja vandaag een dagje rustig thuis en maar mijn eigen oogstdag gehouden. De prei moest geoogst worden. Fijngesneden en ingevroren. Een flinke bak vol. Wederom een pan vol met snijbonen. Weet niet hoeveel kilo ik er al vanaf gehaald heb maar echt heel veel dit jaar.
Tomaten, komkommers volop momenteel en als tussendoortjes wat vijgen, de laatste kruisbessen, en een handje vol bosbessen. Nog wat paprika’s. De uien had ik al geoogst.
Hoewel ik dit jaar eigenlijk in verhouding weinig tijd besteed heb aan de tuin is dat aan de oogst niet te merken. Eigenlijk deed alles het goed, behalve de aardbeien. Die moeten echt een keer vervangen worden door nieuwe volgend jaar.


De tomaten en komkommers zijn aan de late kant maar dat heeft alles te maken met te weinig zonuren deze zomer. Momenteel rijpen ze heel snel.
Dit jaar had ik zo’n 6 pluksla plantjes gekocht waar ik nog steeds volop van eet.
Ik ben best tevreden. Vandaag heb ik veldsla gezaaid die in de winter geoogst kan worden en in september ga ik nog spinazie zaaien, die winterhard is zodat ik dan ook in de winter nog verse groentes van de tuin heb. Voor het eerst dat ik dat doe en ben heel benieuwd of het lukt.  Heb ook nog een aantal tuinbonen, doperwten, sperziebonen gedroogd die ik volgend jaar weer ga proberen te poten. Blijf het gewoon leuk vinden zo op kleine schaal een beetje tuinieren.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Oogstfeest

  1. Altijd mooi om zoiets bij te wonen, en er dit soort fraaie foto’s van te maken Anneke. Je bent wel lekker bezig in je tuin hoor.

  2. fialas zegt:

    zulke moestuinen worden altijd bewerkt door vrijwilligers, en dan hangt er veel af van de leiding en de samenwerking, bij ons in de Natuurtuinen Maastricht ligt het er allemaal piekfijn bij.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is daar ook het geval hoor. Het is ook een zorgboerderij en misschien gebrek aan voldoende vrijwilligers want die werden ook gevraagd. Maar jammer was het wel, het was een mooie grote moestuin.

  3. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Je had boerin moeten worden! 😊

  4. Plato zegt:

    Maar dan wel een klein boerinnetje.
    Want: kleine schaal dat is het helemaal!

  5. Rietepietz zegt:

    En je hebt er een leuke hobby aan, waar je dus (dit jaar) niet zo hgéél veel aan hebt hoeven te doen. Logisch natuurlijk want groeien doet het vanzelf. Jij hoeft alleen maar goede mogelijkheden te scheppen;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Soms lijkt het inderdaad wel hoe meer je er aan zit te prutsen hoe minder goed dat het gaat. Dit jaar weinig tijd maar inderdaad wel voorzien van mest en alles wat ze nodig hebben. En veel hemelwater ;).

  6. Leuk hoor dat soort dagen, Loenen en omgeving is hartstikke mooi!
    Geniet maar lekker van je groentjes! 😉

  7. minoesjka2 zegt:

    Geweldig joh, wat een oogst jij gewoon uit je tuintje haalt ……….. Heerlijk lijkt me dat, altijd verse groente uit je eigen tuin.

  8. Kakel zegt:

    Machtig mooi die trekpaarden. Ik kan daar nooit lang genoeg naar kijken. Ook alweer een uitstervend “beroep.” Lekker, hè, oogst uit eigen tuin. En veel gezonder!
    LIeve groet

Geef een reactie

