De oude naaidoos

Bij het opruimen van mijn moeders huis kwamen we ook haar oude naaidoos tegen. Doe maar weg hoor zei mijn zus maar ik vond het wel zonde om zomaar de vuilnisbak in te doen dus ik nam hem mee naar huis met het idee die kan ik altijd nog weggooien.Later toen ik alles wat ik meegenomen had ging opruimen kwam ik ook die naaidoos weer tegen.Ik deed hem open en daar zag ik echt nog van die leuke oude dingen inzitten zoals een geborduurd speldenkussen, een naaldenboekje, waar vind je dat nog? En een aantal naalden waar de draden al in zaten, een aantal zwarte en een aantal witte draden.Op een gegeven moment ging mijn moeder slechter zien en kon dus zelf geen draad meer in de naald krijgen. Dus had mijn broer een aantal naalden met draden er al in klaargemaakt zodat ze dat kon gebruiken.Maar ook dat ging over dus zaten die draden er nog steeds in. Sweet memories. En ik heb hem gewoon bewaard. Toen ik op de middelbare school zat moest ik van mijn moeder op naailes, iets wat niet echt aan mij besteed was, ik vond en helemaal niets aan moet ik zeggen. En ik was er ook wel weer snel klaar mee. Net voor mijn trouwen kreeg ik van mijn schoonmoeder een naaimachine want ja een vrouw onder naaimachine om te verstellen, dat is natuurlijk geen goede huisvrouw.Nou dat laatste klopte dus helemaal haha. Is ook nooit veranderd.Zaten mijn zussen en moeder altijd te priegelen met de fijnste borduurwerkjes, ik had dat helemaal niet. Ja haken, dat vond ik leuk om te doen maar niet fijne prutswerk.Ooit begon in tijdens een zwangerschap met een soort meetlat, ben niet verder gekomen dan een klein stukje en mijn moeder maakte hem maar af. De kruisjes die ik gezet had stonden schots en scheef en precies verkeerd om. Het grappige is wel dat mijn zus die altijd naailes heeft gehad er nu een broertje dood aan heeft en niet eens een naaimachine meer heeft. Als er voor haar eens een broek korter gemaakt moet worden doe ik het voor haar. De omgekeerde wereld. Ik vind het ook wel leuk om bijvoorbeeld gordijnen te maken in huis heb ik ook al mijn gordijnen zelf genaaid en dat ziet er echt keurig uit. En vanavond ben ik bezig geweest met het maken van zo’n 16 “jurkjes”  voor de Vikingen. Heb er inmiddels 9 klaar dus morgen nog een even afmaken. Dat is makkelijk werk. Gewoon de zij-naden dichtnaaien en armsgaten er in maken en de bovenkant gewoon een gat er in knippen voor het hoofd. Een touw er door en het lijkt echt op Vikingkleding (denk ik dan) . In ieder geval ziet het er grappig uit. En dat vind ik dan ook wel leuk om te doen. Het hoeft niet zo precies allemaal. Vanmiddag tijdens de voorbereidingen is er een filmpje gemaakt voor de lokale omroep RTV Krimpenerwaard , zo leuk om te zien en mijn zoon is voorzitter en mocht wat reclame voor het Huttendorp maken. Ben best trots op hem hoe hij dat deed.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op De oude naaidoos

  1. Myriam zegt:

    Ik heb ook nooit iets met naaien gehad, tot wanhoop van mijn moeder en leerkrachten….

  2. Mooi zo’n naaidoos van je moeder. Mijn moeder kon helemaal niet naaien. Zelf wou ik graag in het onderwijs maar er was geen geld voor dus toen ik later trouwde volgde ik een coupeuse opleiding en een opleiding om les te geven. Van les geven is nooit wat gekomen. Sinds de kringloop er is naai ik niet veel meer. Breien dat doe ik nu meer.

  3. Lot zegt:

    Mijn moeder was lerares handwerken en ik had les van een schoolvriendin van haar die altijd opmerkte dat mijn moeder veel netter werkte dan ik. Maar ik hou van haken, breien en ben al aan de 4e naaimachine en ook een lockmachine.
    Na mijn moeders overlijden dus ook de naaidoos opgeruimd, veel klosjes, lintjes en bandjes gehouden en ook 2 grappige apparaatjes, een voor frivolité en een rond ding met uitsteeksels die in en uit kunnen en waarmee je bloemen kan maken.
    Dat frivoliteeen wil ik toch eens gaan proberen, ik kan me herinneren dat mijn moeder er kraagjes mee maakte.

  4. Rietepietz zegt:

    Niet wegdoen die naaidoos, dat blijft toch iets bijzonders met z’n inhoud!
    Ik leerde op de huishoudschool naaien, heb heel veel kleding emaakt voor mezelf en later voor de kinderen omdat het in die tijd nog lonend was om dat zelf te doen. Borduren kán ik wel maar heb ik veel minder gedaan,wat open borduurwerk voor babylakentjes én ooit een mooi kerstkleed dat ik nóg heb. https://rietepietz.wordpress.com/2009/01/03/toch-nog-een-kaarsje/

    • gewoonanneke zegt:

      Leuk dat blogje. Ja hoorspelen daar luisteren we ook altijd met zijn allen na op de radio. Waar blijft de tijd. Mijn moeder had ook een kerstkleed, is naar de kringloop gegaan en later vroeg een nicht wat er mee gebeurd was omdat ze het altijd zo mooi vond. Dat is dan wel jammer had het haar wel gegund.

  5. fialas zegt:

    zo herkenbaar! Ik heb die naaidoos nog streed in gebruik.Mijn schoonvader had hem na hun trouwen voor zijn jonge bruid gemaakt van eikenhout, in 1910.

  6. Kakel zegt:

    Leuk introductiefilmpje! Ik heb nog een blauwe maandag op naailes gezeten maar aan mij was het ook niet besteed. Heb ook nooit een naaimachine gehad. Breien, haken en borduren kan ik wel. Jij bent echt overal handig in, Anneke!
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Ik ben echt niet overal handig in hoor en het moet bij mij ook geen precies priegelwerk zijn. Maar zo die hessen of jurkjes voor de opening gewoon een paar naadjes is wel te doen. Vind wel veel dingen leuk, dat wel.

  7. minoesjka2 zegt:

    O, ik heb inderdaad ook nog de oude naaidoos van mijn moeder, en het oude schilderskistje van mijn vader. Als ik er niet meer ben zal het vast weg gedaan worden, maar ik vind het gewoon fijn om er af en toe eens in te kijken.

  8. Jokezelf zegt:

    Een oude naaidoos van mijn moeder heb ik niet meer. Die had ze zelf al weggedaan bij een van de laatste verhuizingen. In het kleinschalig woonhuis, waar ze het laatste jaar woonde, pikte ze van iedereen die een naaibox in haar kamer had staan, de naaiboxen in, want “die hebben ze van mij gejat, schooiers dat zijn het!” Ze liep overigens met haar hele handtas vol spullen van de anderen, net als de anderen ook handtassen vol met spul van hun medebewoonsters hadden. Er werd wat gerommeld daar. Maar aan het eind van de week legde de verzorging alles weer terug op de juiste plek (en begonnen de rooftochten opnieuw). Wrang, maar ergens ook wel weer grappig. Ik kon overigens best goed naaien. Van mijn moeder geleerd, die coupeuse was en kleding naaide voor anderen. Breien en haken kon ik ook wel, maar niet goed. Ik heb eens een jasje voor mijn zoontje van 9 maanden gebreid met dikke wol op pennen nummer 10 (grote steken, gauw klaar dacht ik nog); het kind kon alleen maar rechtop staan toen het af was, met zijn armpjes recht opzij hahaha. Nooit meer gedaan. Borduren vond ik een crime, verschrikkelijk al die kruisjes en rechte steken. Dat kon mijn oma weer heel mooi; ik heb nog een geborduurd tafelkleed van haar in de kast liggen. Leuk, zoals dit logje een luikje in mijn herinneringen openzet.

    • gewoonanneke zegt:

      O gut zo’n trui heb ik ook eens gebreid hoewel ik ook veel leuke kindertruien gebreid heb. Wat leuk dat het zulke herinneringen oproept. Jouw antwoord weer bij mij toen mijn vader dement werd en in een verzorgingstehuis zat en regelmatig dingen kwijt was waaronder zijn bril haha. Een andere man had er twee op. Mijn moeder vertelde altijd dat ze dan vroeg mag ik je bril eens zien aan die andere man. En zo had ze de bril van mijn vader weer terug.

  9. Niet wegdoen hoor, leuk juist!
    Ik heb ook veel gehaakt, geborduurd en ook wel kleding genaaid, maar dat laatste heb ik mezelf aangeleerd. Ik vond borduren leuk, maar dan wel met een telpatroom. Ik heb de laatste trouwens niet afgemaakt. Die heb ik nog liggen.. Daar ben ik mee begonnen in 1980 😉

  10. beaunino zegt:

    Nou dat deed hij keurig zeg, leuke vent hoor!
    Ik heb ook de basisopstelling van mijn moeder. Met hetzelfde speldenkussen/ vingerhoedje/ knopen doosje ( sigarenblikje) als vroeger. Net of ze me nog even helpt als ik er wat uit nodig heb. Fijn hè, dat soort tastbare herinneringen.

Geef een reactie

