De dames van de Rabobank….

INgbankGisteren ging ik het kleine geld afstorten van het kinderwerk bij de Rabobank, in ons dorp kan dat niet meer daar is het kantoor gesloten dus ik ga daarvoor naar Krimpen. Had het geprobeerd op het dorp waar nog een ING onderdeel is maar daar kon ik alleen papiergeld storten. Nu is dat voor mij niet zo erg, ik kom daar meer dan regelmatig.
Ik gooi het geld in de machine waaronder veel 5 centen (heet dat nog steeds stuivers??)  en de vorige keer liep dat apparaat daar helemaal op vast en nu had ik ook nog centen en twee centen die iemand blijkbaar kwijt moest en dacht, hé Huttendorp daar kunnen we ze mooi kwijt. En wonder boven wonder de machine “pakt” ze allemaal en er komt zelfs niets terug.
Als ik de papieren op sta te ruimen komt er een dame van de Rabobank naar me toe.  Ik ken haar, zij was een van de vaste gezichten jaren bij onze Rabobank. Iemand die haar klanten kende, situaties van mensen kenden. Wist wie er soms wel eens hulp nodig had. Iemand waar je echt wat aan had en bovendien nog een heel aardig en sympathiek mens.
Ze begroet me met “hé Anneke hoe gaat het, ben je lekker op de fiets” en zo raken we even met elkaar in gesprek. Ondanks dat ik haar niet zo veel meer zie, wat kom je nu eigenlijk nog bij de bank nu praktisch alles digitaal geregeld kan worden, weet ze nog veel van me af. Vraagt of ik mijn draai al weer gevonden heb nadat ik mijn werk kwijtraakte.
Ik vraag op mijn beurt aan haar of zij de ontslagrondes goed doorgekomen is. Ik ga er van uit van wel omdat ze daar nog loopt. Omdat ik ook voor de krant nog wel regelmatig mensen van de bank tegenkom weet ik dat er aardig wat gedumpt zijn ook en zeker van de mensen die al wat ouder zijn.
Ze vertelt dat ze ook ontslagen is bij een van die rondes. Ze werkte al 28 jaar bij de Rabobank en was dus ook een van diegene die er uitgewipt werd.
Zij was iemand die altijd aan de service balie werkte en dat onderdeel is blijkbaar overgenomen door een ander bedrijf, daar had ze gesolliciteerd en aangenomen.
Nu doet ze dus gewoon weer hetzelfde werk Rabomaar dan bij een ander bedrijf. Toch raar eigenlijk vind ik het altijd dat zulke dingen dan zomaar mogen. Ik zag dat bij mijn eigen werk ook, mensen worden ontslagen en daarvoor mogen dan wel weer andere mensen aangenomen worden. Dat voelt als heel onrechtvaardig.
Ze vertelt wel dat ze blij is dat ze nu af is van al die scholingen die ze moesten doen, allerlei certificaten telkens halen om commercieel up to date te zijn.
Voor dit werk, de service verlening is dat niet meer nodig. Zelf was ze een tijdje ziek geweest en nu ging het weer goed maar ze besefte toen wel dat er ook andere dingen belangrijk zijn en dat ze daar nu meer tijd voor heeft.
Voor haar heeft het dus goed uitgepakt, vanmiddag sprak ik een andere collega van haar, ook bijna 30 jaar bij de Rabobank gewerkt en ontslagen.
Ze vertelt dat ze overal gevraagd wordt om vrijwilligers werk te doen en dat doet ze ook wel, zoals bij de wandelclub die ze samen met een aantal mensen heeft opgericht. Maar toch zegt ze haar werk wel te missen. En als dan een andere collega haar nieuwe club een cheque komt brengen uit het stimuleringsfonds voelt dat toch wel even dubbel aan. Zij was iemand die dat werk altijd deed.
Tja de banken zijn praktisch verdwenen uit de dorpen, bij ons heb je alleen nog een regiobank die nog een beetje op het ouderwetse principe is geschoeid. De rest van de
banken zijn allemaal verdwenen.
Ook al zijn er speciale senioren adviseurs gekomen die desgewenst ook bij mensen thuis komen tregiobankoch is het er zeker voor de oudere mensen niet gemakkelijker op geworden.
Alles is veel zakelijker geworden, commerciëler en zo’n persoonlijk contact zoals ik gisteren had met die medewerkster komt eigenlijk nooit meer voor en dat is toch best jammer.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De dames van de Rabobank….

  1. Het is allemaal een stuk onpersoonlijker geworden Anneke. Voor veel ouderen is het niet meer te volgen.

  2. Kakel zegt:

    Bij ons hebben ze het kantoor van de Rabobank ook gesloten. Daarna stond er met koeien van letters op de ramen: om onze klanten nóg beter van dienst te zijn. Zoiets moet bedacht zijn door een blinde stagiair!
    Ik kan me heel goed voorstellen dat ouderen moeite hebben met het regelen van hun financiën. Ze vertrouwen de bank niet meer.

  3. Marja zegt:

    Ik vind die ontwikkelingen ook heel naar. Er zit vaak niets persoonlijks meer in. Verarming.

    • gewoonanneke zegt:

      Het is zeker onpersoonlijker geworden. Hoewel ik het vroeger ook wel eens niet leuk vond dat mensen uit je dorp die op de bank werkten precies je saldo en alles van je wisten. Ze hadden wel bankgeheim maar toch……..

  4. Jokezelf zegt:

    Tja, voor een paar centen meer winst wordt alle menselijkheid uit de instellingen gehaald.

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Banken zijn alleen goed om op te zitten.
    Oké, jij mag er ook op liggen!
    Het is wat met de banken, Rietepietz had er ook al een logje over.

  6. Rietepietz zegt:

    Heel grappig dat we , zonder het van elkaar te weten , elkaars logje leuk aanvallen. “We ” hebben het laten gebeuren, al zet ik “we”dus tussen aanhalingstekens omdat ik tot aan een kifid procedure dwars ben gaan liggen toen de pinpas standaard werd ( er ook voor betaald moest worden) in plaats van een leuke aanvulling voor “de liefhebber”. je werd gedwongen omdat je anders niet eens meer aan je eigen inkomen kon komen..
    We worden wel héél kwetsbaar zo voor storingen en kwaadwillenden want de crimineel had misschien aanvankelijk wat achterstand maar richt zich nú natuurlijk op dit sigment. Dat maakt het voor mij dan wel weer veiliger om met contant geld op zak te lopen want dát verwacht niemand meer.

  7. Mrs. T. zegt:

    Hier ook geen bank meer in het dorp. NOg wel een pinautomaat en ik geloof dat we daar heel dankbaar voor moeten zijn.

  8. Ook in Zeist zijn al 2 kantoren gesloten van de Rabobank, En Zeist is echt niet zo klein.
    Als je iemand wilt spreken moet je nu naar het grote hoofdkantoor, ik ben er nog nooit geweest…
    Vreemde regels hoor…

Geef een reactie

