Th G Lucassen in Loowoude

Komt bovenstaande naam jullie bekend voor. Mijn blog en Riet haar blog over het bankwezen en de ontwikkelingen brachten me ook weer terug naar mijn schooltijd.
En wel naar het vak handelskennis. Een vak dat ik geweldig vond om te doen en zeker toen we het onderdeel giro kregen.
Bij ons thuis hadden we geen bankrekening, de kinderen een spaarbankboekje en mijn ouders ook wel denk ik, dat weet ik niet eens maar mijn vader kreeg gewoon zoals toen gebruikelijk was zijn geld cash in handen in zijn loonzakje.
Toen ik op de middelbare school het onderdeel giro te behandelen kregen vond ik dat geweldig. Het had voor mij iets magisch dat je met kaarten kon betalen. We kregen een setje met allemaal verschillende soorten kaarten die destijds in gebruik waren. Zoals een stortingskaart waarmee je rechtstreeks op iemand zijn rekening kon storten. Een overschrijvingskaart, een postwissel, een postincasso, een stortingskaart waarmee je geld op je eigen rekening kon storten, een speciale stortingskaart voor als je belasting moest betalen. De enveloppen, gele en roze op de enveloppen lees ik nog bij welke gironummers welke enveloppen gebruikt moesten worden. Boven de 600.000 gele naar Arnhem en er onder roze enveloppen die naar ’s Gravenhage gingen.  Ik vond het ontzettend leuk om met die kaarten aan de slag te gaan en fictieve bedragen over te maken. Een van de vaste fictieve namen op die kaarten was dus de heer Th G Lucassen in Loowoude.
En ik wilde ook zo’n rekening hebben maar daar was geen sprake van op school, waar moest ik die nou voor hebben. Dus die kwam er niet van.
Uit het feit dat ik dat schrift van handelskennis nog bewaard heb blijkt wel hoe leuk ik dat vond. Want ik heb ongeveer een klein doosje met schoolspullen bewaard van de middelbare school en dit zat er in dus..
Bij mijn eerste werkgever kreeg ik ook nog een loonzakje, maar toen ik na een jaar bij de gemeente ging werken was een van de eerste dingen die ze me vroegen wat mijn bank/giro rekening was. Dus vol trots opende ik een rekening bij de giro natuurlijk bij de giro, daar had ik iets mee. Ik weet nog hoe trots ik was toen ik mijn eerste afschrift kreeg met het bedrag dat ik er op gestort had om het te openen. En zeker toen mijn eerste salaris daarop gestort was hing ik nog net mijn afschrift niet boven mijn bed maar stopte het natuurlijk gewoon netjes in een mapje.Pas een of twee jaar geleden heb ik de hele doos met afschriften die ik bewaard had vanaf mijn eerste rekening door de papiervernietiger gehaald. Of ik mijn allereerste afschrift nog bewaard heb weet ik eigenlijk niet meer maar goede kans dat ik hem nog gewoon een keer ergens tegen kom.
Later met onze winkel kwamen er natuurlijk nog andere rekeningen bij en het was regelmatig vogelen tussen de verschillende rekeningen in. Ik heb dat altijd leuk werk gevonden en nog steeds hoor al is het schrijven van die kaarten natuurlijk verleden tijd voor mij en worden de meeste vaste lasten automatisch afgeschreven. Ik ben namelijk iemand die graag de nieuwe ontwikkelingen zoals telebankieren, pinnen gevolgd heb. Het enige waar ik nog niet warm voor loop is het contactloos pinnen. Daar vind ik nog te veel haken en ogen aan zitten voor mijn gevoel om dat als echt veilig te voelen.Dus daar ga ik voorlopig nog niet aan beginnen.
Toen ik ging scheiden hadden we twee bankrekeningen want ook de giro was inmiddels ING bank geworden. Iets wat me eigenlijk wel aan het hart ging mijn eigen girorekening verdween dus gewoon zonder dat mij dat gevraagd werd. Ik koos natuurlijk voor mijn oude giro rekening en mijn ex zette de andere rekening op zijn naam.
Ik vind het nog steeds handig nu met mijn app op de telefoon. Altijd meteen weten of er genoeg geld op mijn rekening staat. Het snel over kunnen boeken van spaar op gewone rekening. Ook wel verleidelijk maar wat dat betreft ben ik gewoon heel zeker van mezelf en zal niets uitgeven wat ik niet heb. Heb ook geen mogelijkheid om rood te staan op mijn rekeningen, meteen er af gegooid.
Vanaf mijn eerste girorekening tot nu heeft de manier van bankieren een enorme vlucht genomen. Van vroeger een keer per maand alle betalingen gaan zitten doen tot nu waarbij alles automatisch wordt afgeschreven of via de app zo meteen kan betalen of dingen vooraf vast kan zetten. In al die jaren heb ik maar een keer per ongeluk 50 euro op een verkeerde rekening gestort door op het verkeerde adres te klikken en dat had ik niet in de gaten. Ik kreeg het netjes teruggestort toen ik gebeld had. Ik ben ook echt een pinner en soms heb ik echt maar een paar euro in mijn portemonnee. Hoewel na een keer dat mijn pasje het niet deed en ik alle boodschappen terug moest zetten ik als reserve wel wat cash geld bij me heb. Had toen maar voor 11 euro boodschappen gedaan en dat had ik echt niet cash in mijn portemonnee en dat voelde toch wel een beetje lullig aan.
Ik weet het pasjes kunnen gestolen worden geskimd worden maar ook contant geld kan gestolen worden dan ben je het zeker kwijt.Vroeger werden de betaalcheques die je destijds kreeg ook vaak uit brievenbussen gestolen. Mijn vriendin haar pasje was ook geskimd en zij kreeg haar geld netjes terug van de bank.
Oppassen zal je dus in alle gevallen moeten blijven doen. De magie van vroeger is natuurlijk wel wat verdwenen alleen met het lezen van dat schrift kwam het weer even terug.
Een paar grappige dingen die ik tegenkwam in het schrift. Ik gebruik heel vaak als straatnaam Dorpsstraat waar ik later ging werken. Kwam ergens Kalverstraat 10 tegen een adres dat ik jaren later kreeg. Ik betaalde zogenaamd een abonnement op muziek expres 2e kwartaal 500,00. Haha nou denk dat er dan niet veel abonnementen verkocht zouden worden als het zo duur was geweest. Grappige dingen ook dat er regelmatig stond dat de giro kosteloos was…… Tijden veranderen

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Th G Lucassen in Loowoude

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Je bedoelt toch niet die verschrikkelijke mensen die bij de supermarkt zo’n weetikveel betaalkaart uit stonden te schrijven, waarop ook nog eens het bedrag in letters genoteerd moest worden?
    Dat was dus NIET LEUK !

  2. Marja zegt:

    Geweldig. Ik was even helemaal terug in de tijd. Ik was ook zo trots op mijn eerste girorekening. Dat zal in 1969 zijn geweest. Hoe lager je nummer des te eerder had je ooit je rekening geopend.
    Ik was bijna jaloers op mijn ouders die nog een nummer van 6 cijfers hadden. Het begon met 53.

  3. staartje zegt:

    Herkenbaar. Contactdoos betalen. Ik vind het heerlijk. Koffie op het station, parkeren

  4. Lot zegt:

    Wat een leuk blogjeover de bankontwikkelingen.
    Bij de ING heb ik 2 rekeningen en 1 ervan is een oud girorekeningnummer met 7 cijfers, mijn eerste rekening dus.
    Contactloos betalen heb ik ook eraf gehaald nadat dat zomaar gebeurde bij een tankstation, ik wist helemaal niet dat het erop zat!

  5. tagrijn zegt:

    Wat een geweldig leuk stukje geschiedenis! En zo leuk dat wij die ontwikkelingen hebben meegemaakt, al zal dat wel steeds blijven doorgaan. Ik vermoed dat het niet eens zo heel lang meer duurt dat papiergeld en munten voor altijd zullen verdwijnen. Maar dat zal dan wel weer via meneer Lucassen goed worden uitgelegd.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik geloof niet dat papier en muntgeld zal verdwijnen. Er blijft toch altijd contante betalingen zeker in het zwarte circuit zal ik maar zeggen. En op markten die ik ook niet zo gauw alles digitaal gaan. Maar je weet het nooit natuurlijk. Vroeger dachten we ook niet dat we alles met een pasje zouden betalen.

  6. Kakel zegt:

    Ik had een rekening bij de Rabo,totdat die op een gegeven moment voor elke eurocheque die je uitschreef een gulden ging rekenen. Daar had ik geen zin in, heb mijn rekening opgezegd en er eentje bij de Postbank genomen. Ik heb ‘m nog steeds.
    Contactloos betalen, wil ik niet.

  7. Ik had ook het vak Handelskennis op de Mulo, maar herinner mij die lessen niet meer. Toen ik 16 was ging ik bij de (toen nog) Raiffeissenbank werken. Alles ging gewoon met de hand, stortingen, opnames, alleen de spaarboekjes gingen in een speciale machine. Ik heb ooit nog een rekening erbij gehad bij de Postbank, zo’n 13 jaar geleden vanwege een hypotheek.
    Wat Kakel schrijft, dat eurocheques betaald moesten worden bij de Rabo herinner ik me niet.
    Contactloos betalen heb ik uitgezet, dat stond bij mijn Rabo rekeningen gewoon geactiveerd. Ik vond het wel handig, maar ook gevaarlijk. Ik heb wel iets met die bank hoor.. Kan ook nog steeds vliegensvlug geld tellen ☺️😊

  8. Rietepietz zegt:

    O wat een onwijs leuk logje! Ja natuurlijk veel herkenning, ik leerde op de huishoudschool ( rond 1954) girobiljetten in vullen. Mijn ouders hadden nog iets later hun eerste girorekening en de rekening uitschrijven werd aanvankelijk mijn taak omdat zij er toch wat moeite mee hadden. Ze waren toen nog stukken jonger dan ik nu. maar de overgang was best groot.
    Het salaris, o nee, dat heette toen nog “loon” werd toen nog steeds gewoon in een zakje uitbetaald.Toen ik met Henk trouwde in ’61 namen we wél meteen een girorekening maar henk kreeg nog steeds zijn”loon”in zo’n knisperend perkament zakje….per wéék!
    Al snel lieten wij een déél van het salaris op de giro rekening storten door de baas,( kreeg je destijds nog rente op, wel 3 %) en dát was de mooiste tijd. Altijd “vanzelf” geld voor de rekeningen op de giro, vanzelf contant geld in een zakje als huishoudgeld en een spaarrekening waar je het “overschot “van giro rekening op overmaakte .
    Ik doe nog vrij veel “ouderwets, doe niét aan automatische incasso en schrijf nog zelf rekeningen uit aan bedrijven die geen acceptgiro meer willen sturen. PPPfffff, ik moet nog een nieuw logje schrijven vandaag…. zit ik hier al bijna te doen;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Haha ja het past ook wel in jouw stokpaardje de banken en de modernisering er van. Ik moet wel zeggen dat ik mijn automatische afschrijvingen zelf geregeld heb dus zelf er in gezet heb en ook ieder moment kan stopzetten.

  9. minoesjka2 zegt:

    O, wat een feest van herkenning 🙂 al zullen heel veel het niet meer meegemaakt hebben….. trouwens ik vond handelskennis op de mavo ook een van de leukste vakken, maar dat kwam hoofdzakelijk omdat ik verliefd was op de leraar…

Geef een reactie

