Varend over Maas, Lek en Noord

Ik vind het altijd een leuk rondje om te fietsen naar Krimpen aan den IJssel, daar de waterbus nemen naar Alblasserdam of Papendrecht en dan terug fietsen via de molens van Kinderdijk en weer met de pont terug naar Krimpen en zo richting thuis.
Het kruispunt Nieuwe Maas – Lek – Noord is een druk en lastig kruispunt voor het vaarverkeer en diegene die zelf pleziermatig gevaren hebben zullen dat wel beamen. Zelf gingen we vroeger altijd met de boot op vakantie maar dit was nooit mijn favoriete plek om te varen.
Dit las ik er over op de site varendoejesamen….
Knooppunt Nieuwe Maas – Noord – Lek
Waar: vaarwegen tussen de Brienenoordbrug en Krimpen aan de Lek
De rivieren Noord, Lek en Nieuwe Maas zijn brede, drukke vaarwegen. Beroepsvaart die de Lek afvaart, meldt zich altijd bovenstrooms van het veer Krimpen aan de Lek. De beroepsvaart uit de Lek met bestemming de Noord vaart dikwijls kort om de bocht. Luister uit op marifoonkanaal 10 en laat weten dat u op situatie reageert. 
Beroepsvaart op de Nieuwe Maas met bestemming Lek meldt zich meestal op kanaal 10 onder de vakterm ‘Transol’ (naam van een voormalig kantoorpand). Het betekent dat het binnenvaartschip opvarend is aan de linkeroever van de Nieuwe Maas op circa 400 meter van het knooppunt.  Net bovenstrooms van dit knooppunt ligt aan de zuidelijke oever (Ridderkerk) een drijvende steiger voor de waterbussen en het voetveer naar Krimpen aan de Lek en Kinderdijk. Houd zo veel mogelijk stuurboordwal en kijk regelmatig achterom. Binnenvaartschepen varen hard en de waterbus haalt 40 km/uur. Anticipeer op de actuele verkeerssituatie.Een blauw bord met een wit flikkerlicht betekent dat een schip de ‘verkeerde’ wal kiest.  


Maar om staande op de waterbus het allemaal aan te kijken is het wel mooi om te doen. Niet alleen op het water maar ook langs het water is er volop bedrijvigheid. Zeker veel bedrijven gerelateerd met de scheepvaart en dat lijkt me ook logisch.
Een paar weken geleden tijdens mijn boottocht eens wat foto’s onderweg gemaakt. Zelfs de Ark van Noach lag daar nog afgemeerd met voorop een zielige giraffe. Neem maar aan dat de rest binnen zit. Ik weet dat hij een tijd in Dordrecht gelegen heeft maar daar weg moest. Toen kon je er een bezoek aan brengen.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Varend over Maas, Lek en Noord

  1. Mooi tochtje, lijkt mij ook wel heel leuk! Komt misschien nog wel eens!

  2. Een belevenis om dit een keer te doen Anneke, mooie foto’s heb je gemaakt. Die andere dieren zaten waarschijnlijk in de ark te klaverjassen.

  3. matroos zegt:

    Bekend terrein voor deze matroos en inderdaad je komt ogen te kort.We zijn een keer in de ark geweest met knul tis wel wat nep allemaal,lees plastic dieren.

  4. Rietepietz zegt:

    Ik ken dat gebied helemaal niet maar het lijkt me inderdaad lastig varen als je daar niet héél bedreven in bent.

  5. majaer zegt:

    Mooie tocht, en prachtige foto’s heb je gemaakt

  6. Kakel zegt:

    Bekend terrein (-: Als ik weinig tijd had om te fietsen, reed ik vaarde ik over naar Kinderdijk, reed over Brug over de Noord richting de vuilbelt en via de Brienenoord en de Alberabrug weer naar huis. Echt schitterende foto’s!

  7. We zijn onlangs ook met de Waterbus van Rotterdam naar Dordrecht geweest. Heb bijna dezelfde plaatjes gemaakt. en een blogje er aan gewaagd. Heerlijk genoten op het water.

Geef een reactie

