De een zijn dood ………..

Begin augustusms  kwam in het nieuws dat opnieuw een modeketen uitstel van betaling aangevraagd had en wel MS mode. Een week later was de winkel waar ik regelmatig kom gesloten om de week daarna weer open te gaan. Toen ik zo stond te praten met een van de meiden die daar werkt vertelde ze dat alles heel onzeker is, of er een doorstart komt en of nog nog mensen mogen blijven. Zelf werkt ze er ook al jaren, is al wat ouder maar zei ze, ik heb in vergelijking met andere niet het hoogste salaris dus misschien mag ik wel blijven. Ik wilde haar niet de illusie ontnemen dat ze daar echt niet naar kijken weet ik helaas uit ervaring. Afgelopen week kwamen er borden op met totale uitverkoop deze winkel gaat sluiten, het eigen personeel was er nog aan het werk. Een van de meiden vertelde dat ze allemaal ontslagen waren en dat er wel een aantal winkels weer opnieuw open zouden gaan maar het was nog niet bekend welke winkels dat zouden zijn. En ook niet of en wie van het oude personeel weer aangenomen zou worden. Vandaag ging ik met mijn zus even naar het winkelcentrum waar de MS winkel zit. Weer andere borden met nog grotere kortingen er op en allemaal vreemde gezichten in de winkel en op de toonbank een bordje personeel gevraagd.
Zo bizar eigenlijk. Terwijl ik op een bankje zat te wachten terwijl mijn zus aan het passen was kwam er een mevrouw solliciteren. Gewoon waar ik bij zat begon het sollicitatiegesprek. Ze zaten te springen om tijdelijk personeel en die werden dan aangenomen via een uitzendbureau. Echt na een gesprek van 10 minuten, langer heb ik er niet gezeten was de vrouw aangenomen en werd ze vrijdagochtend om half 10 al verwacht om te komen werken.
Ze zou nog gebeld worden voor alle persoonlijke gegevens. Ik ga ook maar solliciteren zei ik tegen mijn zus, niet dat ik het zou kunnen momenteel natuurlijk maar dan heb ik weer een sollicitatie voor mijn strafwerk iedere maand van de gemeente.verkoopster
Maar echt ik zou het gewoon niet kunnen, wetend dat die andere meiden die daar jaren hun stinkende best hebben gedaan, een band opbouwden met hun klanten, altijd een praatje hadden de laan uit zijn gestuurd en dan zou ik daar verkoopster worden. Ik weet het hoor die mevrouw die aangenomen werd stond ook nog te vertellen dat ze zelf ontslag genomen had bij haar vorige baan en dat ze daardoor geen uitkering had. En al maanden zonder inkomen zat. Dus niet dat ik het die vrouw dan ook weer niet gunde een baan, al is het misschien maar tijdelijk.
De een zijn dood is de ander zijn brood ik weet het maar ik hoorde het toch wel allemaal aan met een wrange smaak in mijn mond en het gevoel van wat kan het soms zo ontzettend oneerlijk zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op De een zijn dood ………..

  1. safealove zegt:

    Het is inderdaad niet meer te volgen.. Draait allemaal om geld.. Zoals zoveel dingen tegenwoordig. Helaas!

  2. Marja zegt:

    Wat ontzettend zuur voor dat personeel. Het blijkt allemaal een grote truc te zijn. Ik ben blij dat ik niets van die zakelijke magie begrijp.

  3. Kakel zegt:

    Treurig gesteld met de mentaliteit van de nieuwe eigenaren. Overal gaat het zo maar ik vertik het om het normaal te gaan vinden! Ze poeieren mensen die bijna bij het meubilair in de winkel horen af als strontvliegen, bah!

  4. Is zuur! En krom, want zo hebben wij het ook ervaren. Het draait niet meer om mensen, helaas.

  5. fialas zegt:

    tja, zo werkt de neo-liberale maatschappij waar wij in terecht zijn gekomen… treurig……..

  6. Het is erg triest Anneke, veel mensen hebben hierdoor hun baan verloren. Soms begrijp ik het niet meer, veel winkels hebben ook een website voor online aankopen te doen, en gaan dan klagen dat ze daar niet tegenop kunnen, en dus moeten sluiten.

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    V R E S E L I J K !
    En zij niet alleen.
    Als je dan hoort dat KPN gaat reorganiseren?
    Luister en huiver!
    De medewerkers van KPN moeten Indiase mensen opleiden. die Engels spreken en veel minder verdienen. Vervolgens worden de Nederlanders na de opleiding ontslagen.
    De Indiërs mogen tussentijds niet naar huis voor geboorte van hun kind of sterfgevallen in de zeer naaste familie.
    Anneke, zie hier de MODERNE SLAVERNIJ.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb ook mijn opvolger ingewerkt. Achteraf denk ik wel eens, hoe heb je zo stom kunnen zijn om nog drie maanden door te werken om andere in te werken en zelf op straat te komen staan. Maar ja dan zou ik mijn collega waar ik wel goed mee werkte in de steek gelaten hebben. Maar het is wel te gek voor woorden.

  8. Lenjef zegt:

    Vicieuze cirkel

    velen stappen
    alleen nog
    in de goedkoopste winkels binnen

    waardoor de duurdere zaken
    snel in de problemen raken

    degelijkheid heeft een prijs
    helaas onbetaalbaar
    voor steeds meer werklozen in armtierige gezinnen

    Er zijn veel te veel rijke mensen, Anneke!
    Lenjef

  9. Rietepietz zegt:

    Het is afschuwelijk, tegenwoordig is zo’n faillissement een ordinaire manier om de zakken te vullen, de leveranciers hebben het nakijken, die worden niet betaald, personeel vervangen door goedkoper personeel en de eigenaar heeft z’n zakken gevuld met de voorraad die hij niet betaald heeft uit verkopen, bah! Ik ben het helemaal met je eens.

  10. minoesjka2 zegt:

    Ja, bizar hé!!! Doet mij wel pijn hoe er tegenwoordig met mensen wordt omgegaan, wegwerpartikelen lijken het wel in deze wegwerpmaatschappij.
    Alleen werkgevers vergeten dat het recycle tijdperk is aangebroken ………. maar daar hebben die hardwerkende dames die nu verdrietig zonder werk thuis zitten niets aan!!

  11. ria zegt:

    Het is dieptreurig en ik weet nu inmiddels wel dat de slavernij nooit zal zal verdwijnen. De gewone hardwerkende mens is stront in de ogen van de rijken.

  12. AnneMarie zegt:

    Het lijkt iid wel moderne slavernij. Waar komen toch al die depressieve mensen vandaan? En wat dacht je van de oudere werknemer die naast het verliezen van zijn of haar baan ook hun zuur verdiende pensioen als sneeuw voor de zon zien verdwijnen omdat ze in de ww zitten of zelfs geen ww meer ontvangen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja vertel mij wat, ik werd ook ontslagen en inderdaad je mist ook dan die jaren opbouw pensioen en gewoon de mogelijkheid om nog een aantal jaren wat te sparen. Maar goed sommige dingen zijn niet anders maar leuk is het niet.

Geef een reactie

