Er weer tegen aan…..

De download-2gemeente en ik zijn geen vrienden als het gaat om de papierwinkel en pas kreeg ik uitgelegd door iemand hoe dat komt namelijk je kan beter zelf geen initiatief hebben, je dom voordoen dan lijkt het wel of je alles voor elkaar krijgt.
Ik dus niet. De allereerste keer toen ik gescheiden was en nog geen werk had heb ik ook een flink drama meegemaakt met de gemeente doordat de intaker achteraf iemand was die stage liep en gewoon de verkeerde beslissingen had genomen waarmee ik op heel onplezierige wijze mee te maken kreeg en dat is een understatement.  Ik ben toen via de juridische afdeling bezwaar gemaakt tegen hetgeen ze voor mij in petto hadden. Nou ja heb er ooit uitgebreid over geblogd https://gewoonanneke.wordpress.com/2008/02/10/goede-raad-is-duur/
Vorig jaar hield mijn ww op en kwam ik bij de gemeente terecht met een  regeling die speciaal voor oudere werknemers in het leven is geroepen. Dus mijn eigen inkomen wordt aangevuld tot een bepaalde norm.
Ik werk freelance voor de krant en heb nog een minibaantje van 2 uur in de week schoonmaakwerk iets wat ik gewoon leuk vind om te doen.
Over mijn freelance werk moet ik nog belasting betalen en het netto bedrag dat ik krijg is inclusief onkosten zoals telefoonkosten, vervoerkosten, afschrijvingen en dat soort dingen.
Nu had ik alles netjes op papier gezet, behalve de belasting want ik wist niet precies hoeveel ik zou moeten betalen, dat weet ik pas het volgende jaar dus dit jaar met mijn definitieve beladownload-5stingaanslag.
Maar de gemeente heeft gewoon vorig jaar iedere maand mijn netto bedrag aangevuld, zonder rekening te houden met belasting en onkosten. Dus kreeg ik iedere maand te weinig.
Dus een maand geleden ongeveer heb ik gebeld, het liefst wilde ik gewoon een keer langs gaan om precies uit te leggen hoe het in elkaar zit maar dat was allemaal niet nodig het kon gewoon allemaal via een formulier. Dus ik een herberekening over 2015 aangevraagd. Enfin wat schets mijn verbazing uit de brief die ik binnen kreeg werd meteen al de suggestie gewekt dat hun een onderzoek zijn gestart naar mijn declaraties. Hoe krijgen ze het verzonnen maar goed.
Ik heb alles ingevuld, voorzien opnieuw van alle papieren die ik al een keer opgestuurd had, (vreten ze die op of zo of krijgen ze geen wc papier en gebruiken ze mijn kopieën daar voor). En de hele bubs weer opgestuurd. Gelukkig maak ik overal kopieën van die ik opsla.
Ik kreeg meteen nog een brief met formulieren die ingevuld moeten worden als iemand wisselende inkomens heeft, maar dat heb ik niet. Maar goed weer alles ingevuld en opnieuw maar weer mijn loonstroken en alles opgestuurd, toelichting erbij.
Meteen werd mijn uitkering stopgezet, na een pittig telefoongesprek met een repeterende ambtenaar die maar enkele zinnetjes uit zijn hoofd leek te weten zo in de trant van “u heeft ook verplichtingen als u een uitkering krijgt” was hij er toch wel van overtuigd dat hij mijn uitkering wel uit moest betalen. Vertel mij wat, ik heb niet voor niets al tig keer al die formulieren ingestuurd en alles gedaan waar ze om gevraagd hebben op tijd en echt alles wat ze nodig hadden. En ze mogen echt niet zomaar mijn uitkeringdownload-3 stop zetten. Binnen een dag stond het wel weer op mijn rekening.
Gisteren kreeg ik de beslissing binnen, de herberekening afgewezen met als reden dat mijn salaris bij de belasting nog te hoog staat ingesteld.
Ze kunnen echt niet lezen, op de definitieve aanslag staat echt een veel lager inkomen en die belasting moet ik gewoon betalen. Bovendien staat op mijn jaaroverzicht van mijn freelance werk duidelijk dat het inclusief onkosten is.
Als het nu om een paar centen ging maar het gaat om zo’n 1300 euro op jaarbasis en dat is voor iedereen maar zeker voor mij een hoop geld.
Dus opnieuw zal ik dit juridisch aan moeten gaan vechten en daar heb ik zo helemaal geen zin in maar ik moet wel. Het maakt me wel moedeloos dat je gewoon voor je rechten zo moet vechten, iedere keer weer.  Maar ik krik me wel weer op, deze week nog niet, maar maandag ga ik er met (on)frisse moed er maar weer aan zitten. Zal wel weer al diezelfde formulieren opsturen, uitleggen en hopen dat er dan iemand zit die wel na kan denken.
Ik kan beter gewoon niet werken, dan krijg ik gewoon mijn uitkering, hoeven ze niet na te denken, te rekenen. En is er helemaal niets aan de hand. Maar met twee kleine baantjes imageswordt het allemaal wel heel ingewikkeld voor die ambtenaren. (Ben zelf ook 5 jaar ambtenaar geweest hoor, ook op sociale zaken gewerkt maar toen ging het er toch nog wel anders aan toe)
Negatief, ja, kwaad, ja heel erg, balen ja stevig van die ambtenarij en dat je gewoon niet even langs kan komen om dingen uit te praten dan was dit allemaal niet nodig geweest.
Het kost de gemeente sowieso ook weer geld, ik ken toevallig de juridisch ambtenaar en weet dat zij meer declareert met zo’n geval te behandelen als dat ik jaarlijks aan aanvulling van de gemeente ontvang. Maar dat is niet erg natuurlijk, dat is werkverschaffing maar bij mij haalt het wel de moed er uit om te blijven werken om toch een flink deel van mijn inkomen zelf te verdienen.
Plaatjes internet.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Er weer tegen aan…..

  1. Marja zegt:

    Om gek van te worden …

  2. matroos zegt:

    Heb je werk krijg je strafwerk

  3. Om moedeloos van te worden.. gewoon zo vervelend! Sterkte!

  4. Inderdaad erg frustrerend, en ook niet motiverend Anneke.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja het is vervelend. Heb nu geloof ik alle papieren die je kan verzinnen al meerdere keren ingeleverd. Wat willen ze nog meer. Stoppen wil ik niet omdat ik mijn werk voor de krant zo leuk vind.

  5. Kakel zegt:

    Ze halen het bloed onder je nagels vandaan…

  6. Rietepietz zegt:

    Ik kan me er álles bij voorstellen dat de stoom ondertussen uit je oren komt. Misschien tóch maar eisen dat je het persoonlijk mag komen uitspitten. dit is écht te gek voor woorden.
    Je zegt het ook zo mooi, “ze vullen m’n inkomsten aan” want zo is het. Maar ik ken ook mensen die vinden dat men “recht heeft” op volledige uitkering en dat wat men zelf verdient “onterecht ingehouden wordt. ”
    Petje af voor jouw juiste interpretatie van hoe het zit met een uitkering.

    • gewoonanneke zegt:

      Zo zie ik het ook hoor dat ik gewoon een deel zelf verdien en de rest krijg aangevuld. Alleen als ik dan maandelijks minder krijg als iemand die niet werkt dan is dat wel frustrerend als ze dat op een of andere manier niet snappen.

  7. minoesjka2 zegt:

    O, dat is toch weer bij de konijnen af zeg!!!
    Weet je, het klinkt misschien als iemand die niet wil, maar dat is dus de reden waarom ik maar geen tijdelijke baantjes aan neem ……… die ellende, de angst om je rekeningen niet te kunnen betalen omdat die ambtenaren het denken te weten,………… dat wil ik niet meer meemaken.
    De weg van de minste weerstand, maar wel de rustigste ………. sterkte en ik vind het top dat je het toch weer aanpakt.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik snap precies wat je bedoelt hoor. Alleen vind ik mijn werk voor de krant nog steeds zo leuk. Maar als je “afwijkt” met deelbanen wordt het blijkbaar voor de gemeente heel moeilijk.

  8. Rob Alberts zegt:

    Sterkte hiermee!

    Bemoedigende groet,

  9. Herkenbaar, Ik had vorig jaar WW, ZW en heb ook WAO en dat werd ingewikkeld voor UWV! Sterkte en succes met alles!

Geef een reactie

