Ze schieten als paddenstoelen……

Uit de grond natuurlijk, op dit moment gewoon heel letterlijk. Vorige week ging ik op zondag met het prachtige weer paddenstoelen spotten maar kon nog niet echt veel vinden.
Er zijn heel veel paddenstoelen die ik mooi vind en eigenlijk zijn de vliegenzwammen nog niet eens daarbij mijn favorieten maar toch ze blijven wel iets magisch hebben.
Vanmorgen had ik mijn administratie afgehandeld, een begin gemaakt met mijn verweer voor de gemeente, eens een keer niet uitgesteld en dat voelde toch wel goed aan. En mijn werkgever bij de krant gaat kijken wat hij voor me kan doen, hij klonk heel positief dus ik ben benieuwd wat er uitkomt.
Hoewel het een beetje somber weer was, had ik ook geen zin om heel de dag binnen te zitten dus lekker op de fiets gestapt en de polder ingegaan.
Op de heenweg zag ik opeens een specht zitten, beetje doorgereden, afgestapt en camera gepakt en het bos ingelopen en net een fotootje kunnen maken. Wat een mooie vogel is dat toch.
Het zonnetje was inmiddels gaan schijnen en niet zo warm als gisteren maar wel lekker om te fietsen of even wat rond te struinen. Dus even op het plekkie waar ik weet dat er altijd vliegenzwammen groeien wezen kijken.
In eerste instantie dacht ik dat ze er nog niet waren maar opeens zie ik er een, hij of zij, is duidelijk bezig met zijn hoed de takjes, bladeren en grond weg te duwen om boven de grond uit te komen.
Zo prachtig om te zien en ik blijf het altijd ieder jaar weer magisch vinden als ik de eerste vliegenzwam ontdek. Ik loop nog even verder (waarom groeien ze altijd tussen de bramentakken die mij altijd ten val proberen te brengen maar dat lukt ze vandaag niet en de brandnetels in) en zie er nog meer staan.
Even diep bukken, op mijn buik liggen om er een paar foto’s te maken, dit keer niemand die vraagt of het wel goed met me gaat haha, dat heb ik ook wel eens gehad.
Morgen geven ze geloof ik heel de dag regen op dus dan kan ik mijn klusjes in huis wel weer doen, vandaag was het even lekker nog genieten net als gisteren van het buiten zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Ze schieten als paddenstoelen……

  1. matroos zegt:

    Zo is dat morgen gaat het regenen,ben zelf nog even de tuin in gegaan.Mooie foto’s weer.

  2. Rob Alberts zegt:

    De specht tussendoor is als de kers op de taart.

    Vrolijke herfstvakantiegroet,

  3. minoesjka2 zegt:

    Prachtige foto’s weer Anneke, en ja een specht is prachtig om te zien๐Ÿ™‚ Morgen gaat het regenen heb ik gehoord, dus als het later van de week weer wat beter word, zullen er nog meer paddenstoelen staan heb ik het vermoeden.

  4. Marja zegt:

    Schitterend. Wij hebben Woody regelmatig in de tuin als bomenklopper. Prachtige vogel.

  5. AnneMarie zegt:

    Die specht. Dat is een prachtige foto. Trouwens de andere foto’s ook hoor. Top ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ

  6. Prachtige foto’s Anneke, ik ben er best een beetje jaloers op. De grondsoort is hier niet goed voor de vliegenzwam.

    • gewoonanneke zegt:

      Scheelt dat dan zoveel met de grondsoort hier zover woon je toch niet uit de buurt, nou ja wel een eindje natuurlijk Maassluis toch….. Ook niet in parken. Ik zie ze altijd waar een groepje berkenbomen bij elkaar staan. Wel echt van de weg af gaan en de bush in dan vind ik ze meestal wel.

  7. Prachtige plaatjes Anneke.. mooie tijd hรจ, de herfst?

  8. Lot zegt:

    Mooi hoor die bonte specht. Ik hing afgelopen winter vetbollen in de boom van duren die ik vanuit het raam goed zie en daar kwam de specht graag langs. In het begin erg schichtig, als ik maar mijn hand bewoog in de kamer was hij al weg, maar hij wende snel en bleef steeds langer zitten.
    Nu ben ik bezig van een omgehakt boompje een vogelvoederpaal te maken die we nog beter zien en meer variatie in aanbod. Ben benieuwd wat deze winter dan te zien is.

    • gewoonanneke zegt:

      O wat leuk, ik heb nog nooit een specht in de tuin gehad. Lijkt me prachtig maar zit daarvoor niet dicht genoeg bij bebossing. Ja ik ga van de winter ook weer voeren hoor, blijft zo mooi al die vogels.

  9. Ik geniet elke keer weer van jouw foto’s!

  10. Rietepietz zegt:

    Mazzelaar, ik kan ze hier bijna nooit vinden, prachtige foto’s !

    • gewoonanneke zegt:

      Het is niet alleen mazzel hoor. Ik ben een keer voor een artikel voor de krant mee geweest met een boswachter die de vindplekken wist. Die heb ik goed onthouden. Je moet echt wel even zoeken. Ze staan niet zo langs de wandelpaden, kan wel maar meestal moet je wel even tussen de bomen echt het bos in gaan.

  11. Kakel zegt:

    Waar een paar flinke regenbuien al niet goed voor zijn! Ik houd zo van paddenstoelen. Er hebben al verschillende foto’s van jou op de site van Zuid-Hollands Landschap gestaan. Iets om trots op te zijn!
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je ja soms zet ik wel eens op andere sites iets neer. Er zijn er nu echt heel veel te vinden overal in het Loetbos. Nu nog een keer gaan speuren naar andere paddenstoelen die zullen er inmiddels ook wel zijn….

Geef een reactie

