Ondankbare werkjes….

img_1120-smallHet huishouden bestaat eigenlijk helemaal uit ondankbaar werk, zo heb je wat gedaan en zo kan je weer aan de bak maar het meest ondankbare werk vind ik toch wel de afwas.
Het lijkt op een of andere manier wel aan te groeien of misschien gebruik ik teveel dingen zodat ik voor mijn gevoel veel afwas heb.
Een voorbeeld, ik eet een boterham met kaas en tomaatjes.  Dan heb ik nodig een mes om mijn brood te smeren, een mesje om de korstjes van de kaas af te snijden, een mesje om de tomaatjes in plakjes te snijden. In dit geval gebruikte ik dat laatste mesje ook om de kaas te snijden maar voor hetzelfde geld had ik ook nog de kaasschaaf er bij gebruikt.
Met een beker voor de thee erbij, theelepeltje en bordje meteen al weer afwas.
Vandaag kwam ik thuis na weer een heel gezellig en fijn weekend in Apeldoorn, was weggegaan met een lege gootsteen en voordat ik een uurtje in huis was stond er al weer van alles.
Afwassen is niet mijn favoriete werk om te doen, ik spaar het dan ook (behalve de pannen) wel op voor een paar keer in een afwasteil die in een gootsteenkastje staat dat ik voor dat doel speciaal daarvoor vrij heb gehouden. Dat noem ik altijd mijn afwasmachine. Niet dat ie werkt natuurlijk.
Ik had wel een afwasmachine, er moest eigenlijk een kleine reparatie aan gedaan worden, ik was net alleen en ik dacht, in mijn uppie voordat ie dan vol is, ik doe hem maar weg.
Soms heb ik daar wel een beetje spijt van.
Aan de andere kant, ik heb tijd zat om af te wassen en als ik wel eens op de klok kijk hoelang ik er over doe is het eigenlijk ook weer zo gepiept dus een nieuwe afwasmachine zal er wel niet komen.Vroeger moesten we thuis altijd om de beurten afwassen, afdrogen en wegzetten. Wat een ruzie leverde dat op met 3 zussen want de jongens hoefden dat dan weer niet te doen. (die kregen wel andere werkjes te doen) Wie was er aan de beurt om te wassen, drogen of wegzetten. Afwassen deed ik nog het liefste, drogen vond ik het meest vervelende om te doen, nog steeds trouwens.
Soms is afwassen ook wel eens leuk, als je het met elkaar doet. Ik weet wel met Kerstmis als ik jarig ben gaan er altijd een paar met elkaar afwassen en wasmachineondertussen wordt er gezellig gekletst en gelachen.
Gisteren ging ik samen met vriendlief afwassen, hij afwassen en ik drogen en hij deed voor hoe hij dat altijd deed en eigenlijk moest ik er wel om lachen. Volgens mij moet hij een heel hoge waterrekening hebben want echt zuinig afwassen was er niet maar schoon was het wel. Ach ja die ondankbare werkjes zullen er altijd wel blijven……

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Ondankbare werkjes….

  1. minoesjka2 zegt:

    Ik vind afwassen eigenlijk helemaal niet zo erg. Hoort een beetje bij mijn eetritueel : koken, eten, afwassen.
    Ik weet andere klussen die ik wel heel vervelend en ondankbaar vind, strijken bijvoorbeeld……
    Zo zie je, zo heeft iedereen zijn voorkeur en afkeer.

    • gewoonanneke zegt:

      Kunnen we ruilen, ik vind strijken juist weer leuk om te doen haha…… ja vroeger woonde mijn zusje bij mij op kamers, die had ook een hekel aan strijken zij deed de afwas en ik streek haar uniformen.

  2. Marja zegt:

    Vroeger hadden we veel plezier tijdens de afwas. Mijn moeder sopte en mijn broertje en ik droogden af. Intussen werd er vaak gezongen. Zeker toen mijn oma bij ons inwoonde.
    Vrij snel na ons trouwen kreeg ik een vaatwasser. Ideaal.
    Huishouden zal nooit mijn hobby worden.

  3. Kakel zegt:

    Mijn dochter was ooit nijdig dat ze bij ons thuis nooit kon afwassen omdat we een vaatwasser hebben, haha. In gezelschap afwassen kan een feestje zijn. Als mijn vader of moeder iets te vieren hebben, doen mijn broer en ik het vaak samen en hebben we de mooiste verhalen.

  4. beaunino zegt:

    O, zo fijn dat er vaatwassers bestaan. En toch was het ook wel weer gezellig ja. Zingen, de gesprekjes…

  5. Huishouden in het algemeen vind ik een ondankbaar werkje… Maar het moet hè!

    Samen afwassen kan wel gezellig zijn na een feestje of zo… maar ik ben blij met mijn echt afwasmachien!😉

  6. Rietepietz zegt:

    Ik heb een fantastische afwasmachine, hij heet Henk;-) hij vind het nooit een probleem dus ik láát hem. Henk werkt ook met “verschillende mesjes voor verschillende taken” ( en gaat ze ook één voor één pakken) kortom, mijn “afwasmachine “werkt niet écht economisch dat dat doet een echte afwasmachine ook niet.😉

    • Ach ja, die afwas.. Ik heb in mijn kleine ouderwetse keukentje toch echt een afwasmachine staan, heerlijk. Als ik alleen met draai ik hem om de dag en met zijn tweetjes of ander on elke dag. Een 36 minuten prog op 60 graden. Altijd schoon!
      De vaatwasser van Jan duurt heel lang en is niet schoon. Die wieltjes zijn van de manden af dus wordt nooit gebruikt. Jan spaart ook op, maar op het aanrecht. Wil ik tussendoor wel eens wat wegwerken dan mag het niet.. We doen het als ik er ben altijd samen en ach.. Het is eigenlijk zo klaar. En ieder heeft zo zijn systeem en ritueel.
      Op GC had ik ook geen vaatwasser, dus overdag deed ik alle kleine beetjes altijd meteen..

    • gewoonanneke zegt:

      Blij dat er nog iemand is met een “echte” vaatwasser in huis haha. Dacht al dat ik echt een eenling was in het land van de afwasmachines…..Ik mag Henk wel hoor…..

Geef een reactie

