Mijn naam is Ronny

downloadIk hou van treinen, ik zie altijd van alles, veel verschillende mensen en soms hoor ik ook verhalen van mensen onderling. Hoewel de meeste mensen momenteel wel verdiept zijn in hun smartphone (en ik doe dat ook wel hoor hoewel ik ook gewoon graag naar buiten kijk).
Totdat er wat gebeurt in een trein en opeens iedereen anders gaat reageren zoals afgelopen weekend toen ik naar Apeldoorn ging tussen Utrecht en Amersfoort.
Ik zat boven in de trein en er kwam een man de trein in lopen, lang haar, staart, type vrijbuiter zal ik maar zeggen. Hij deed mij heel erg denken aan mijn zwager die ook zo was.
“Goedemiddag mensen” zei de man en veel mensen zeiden gedag terug “Ik ben Ronny en ik werk als vrijwilliger bij de Stichting Regenboog op de afdeling dakloze opvang. Ik ben zelf ook dakloos geweest en ik vraag of u wat te eten af wilt staan hiervoor”.
Hij had een tas bij hem en ging langs de mensen, een aantal gaven iets te eten en sommige gaven ook geld.
Als ik met de trein meega eet ik altijd een snickers, dat is ooit een keer ontstaan en een gewoonte van me geworden. Alleen deze keer had ik bedacht dat ik daar maar eens moest stoppen dus had ik in plaats daarvan vier mandarijnen in mijn tas gestopt, twee voor de heenreis en twee voor de terugreis.
Dus ik pakte twee mandarijnen en gaf ze aan die man, een jonge man die tegenover mij zat gaf een gevulde koek die hij nog had. Zo waren er toch nog best een aantal mensen die wat gaven.
Toen de man weg was zag ik heel veel mensen meteen hun telefoon (hoezo telefoon kan je er ook mee bellen dan ?? ) pakken en gaan googelen op het woord Regenboog en de verhalen begonnen.
Hij doet het voor zichzelf  – Hij koopt er vast weer drugs of drank voor – Nou ja het is goed voor mijn karma een goede daad – Verrek die Stichting bestaat ook nog echt – Dat weet hij natuurlijk daarom noemt hij die naam maar wie weet of hij daar ook vrijwilliger is – Hij bracht het wel leuk daarom heb ik hem wat gegeven – dat mag hij niet doen in de trein als er een conducteur komt wordt ie opgepakt-
En ik dacht bij mezelf waarom is er niemand die zegt, goh wat goed van die gozer om zo je kop uit te steken en wat voor je medemens te betekenen. En ik ook niet dus terwijl ik het wel dacht.
Wat jammer eigenlijk.  En dat terwijl een van de vrouwen die commentaar leverde een broodje had zitten eten en toen ze opstond gooide ze zo haar lege verpakking op de grond.
En ik weet het ook niet hoor, ik heb best ervaring met gebruikers (mijn zwager was er een ) en weet dat ze liegen, onberekenbaar zijn en van alles doen om aan hun geld te komen als het nodig is. Ben echt niet naïef en ik weet ook niet of die man ter goeder trouw was.
Aan de andere kan wil ik ook gewoon graag geloven dat er mensen zijn die goed doen, wil ik iedereen die een staart en lang haar heeft, een bepaald type mensen, niet veroordelen om hun uiterlijk.
Mijn zwager was ook zo. Soms stonk hij en ik zag ook regelmatig mensen kijken naar me als ik met hem een bak koffie zat
te drinken. Maar hij had ook zijn mooie kanten, was ontzettend creatief en ik kon onwijs altijd met hem lachen.  En hij kwam toen hij alleen nog maar zijn hoofd kon bewegen toch op mijn verjaardag in de winter naar me toe, zat buiten te kleumen totdat iemand even voor hem aanbelde omdat hij het niet kon. Hij had het hart op de goede plaats. Zijn zoon die “toevallig” ook Ronny heet bewandelt hetzelfde pad als zijn vader. Van jongs af aan problemen metmandarijen alles, terwijl mijn zwager wel hulp aannam, wil hij echt van niemand hulp terwijl hem dat ook wel aangeboden was. Als hij zo doorgaat staat hij binnenkort ook vast ergens op straat……. Misschien dat ik daar ook wel aan dacht en de associatie van die naam Ronny….
Ik hoop dat mijn mandarijnen goed terecht gekomen zijn, ik heb ze niet gemist want op de terugweg heb ik gewoon een snickers gekocht. Gewoontes moet je gewoon niet veranderen en hij smaakte heerlijk. www.deregenboog.org

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Mijn naam is Ronny

  1. Lot zegt:

    Omdat ik zelf bij een stichting vrijwilliger ben geworden op een gebied dat ook met armoede te maken heeft heb ik je logje met interesse gelezen en ben naar de link gaan kijken.
    Er staat wel een bericht dat er een nep-collectant geld ophaalt in de trein.

    En mijn zus zoekt vrijwilligerswerk en woont in de buurt van Amsterdam, dus misschien is dit wat. Klinkt als een mooie stichting.
    Voor ons kan het dus op het goede moment gekomen zijn, Dank je

  2. AnneMarie zegt:

    Wij zijn Rond zaterdagavond tegengekomen in de trein vanaf Amsterdam naar Ede Hetzelfde verhaal als bij jou. Ik heb hem geld gegeven. En ja se mede passagiers begonnen nadat hij weg was gelijk te Googlen en.kwamen ook tot se conclusie dat se organisatie bestaat. leuk verhaal van gemaakt.

  3. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Hij/zij die geeft, zal gegeven worden!
    Goed gedoet!

  4. Wat een discussie maakt dat los! Ach, misschien is het wel een nepperd.. Nou ja, dan heb je hem 2 gezonde mandarijnen gegeven.. Maar wel heel toevallig dat Lot dit ook heeft meegemaakt, toch ook een beetje in dezelfde buurt.
    Goh dus het gaat niet echt goed met ‘jouw’ Ronny! Akelig idee dat hij niet geholpen wil worden…

    • gewoonanneke zegt:

      Nee Ronny is wel een probleem hij wil ook niet echt geholpen worden. Peter had toen werk voor hem gevonden om zijn schulden af te betalen en zodra die weer een beetje op peil is stopt hij dan weer….. Tja als iemand echt niet wil. Maar soms vind ik het wel heel moeilijk hoor.

      • Goh wat moeilijk hè.. Ik herken het wel een beetje van een nichtje. Raar idee, een nichtje aan Nico’s kant. Niks meer van mij eigenlijk.
        Die is net zo oud als Nick dus 43. Al vanaf haar 18e verslaafd aan drank en drugs. Af en toe periodes clean, zwaar fietsongeluk gehad, schedelbasisfractuur, daardoor ook extra beschadigd. Kind gekregen, die is inmiddels 9 jaar. Ze kan er zelf niet voor zorgen, is vanaf zijn geboorte bij een zus van haar vader. Schuldsanering. Huis uitgezet wegens overlast. En nog wil het niet.
        Mijn schoonzus heeft al heel lang geen contact. Weet ook nu weer niet waar ze is. Ze wil gewoon niet anders.. En ze is verstandelijk door de drugs en dat ongeluk ook niet wijs meer. Vreselijk hè als je dat ziet gebeuren.. Sterkte ermee.. Het laat jou zeker niet los, dat snap ik..

  5. Rietepietz zegt:

    Jja het gebeurt, dat misbruik. Zolang het om een mandarijn gaar is dat nog niet zo’n ramp . Ik heb mezelf aangewend alléén in m’n directe omgeving “te helpen’ zodat ik weet dat het goed terecht komt. Het blijft een heel moeilijk probleem want al zouden we willen, we kúnnen gewoon niet iedereen helpen en veel mensen zijn ook niet te helpen omdat ze daar (nog) niet aan toe zijn. Zoals jouw neef bijvoorbeeld. Je bent een mooi mens dat je ook oog hebt voor het feit dat ook mensen die in dát soort problemen leven hun goede kanten hebben.

    • gewoonanneke zegt:

      Denk dat ik dat wel heb ondervonden bij mijn zwager die ook door velen uitgekotst werd maar heb zeker bij zijn ziekte en daarvoor ook zijn andere kant leren kennen. Kan onderhand een boek over hem schrijven wat we hebben meegemaakt met hem. Maar toch heb met weinig mensen zo onwijs kunnen lachen…….

  6. Neeltje zegt:

    Kun je ook toevoegen aan: Niets is wat het lijkt!

  7. Kakel zegt:

    Misbruik tref je overal. Het mooist is dat er altijd goede mensen met goede bedoelingen zijn!
    Wat een bijzondere ontmoeting weer!
    Lieve groet

  8. minoesjka2 zegt:

    Wat een mooi verhaal zeg!! Tja, ik zit meestal in de trein met mijn neus in een boek, gewoon omdat iedereen met zijn telefoon bezig is ………. eigenlijk ook altijd wel lekker, een goed boek lezen, een bakkie koffie erbij (wat ik zelf mee neem) en nog vooruit komen ook.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik ga vaak zitten puzzelen met een kop thee. Ja ik hou gewoon van treinen vind het leuk maar kijk ook altijd om me heen. Vind het ook wel leuk om mensen te bekijken, verhalen er bij de verzinnen of wat af te luisteren. Sommige vertellen open zoveel dingen….

Geef een reactie

