Halsbandzwaan..

Tja mijn optimisme en het geloof dat ik nu iemand getroffen had bij de gemeente die iets snapte was misschien toch weer te groot. Te goed gelovig. Donderdag voor 12 uur zou ik terug gebeld worden maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord. En ik kon het echt niet opbrengen om zelf meteen weer terug te gaan bellen. Ben best weerbaar maar soms word ik wel bijzonder moedeloos van deze dingen en heb dan geen zin om weer de telefoon te
pakken.
Vannacht om 4 uur lag ik nog wakker om er over na te denken hoe dat nou kan die dingen, moet ik feller van leer trekken maar ik word er alleen maar moe van heb de laatste dagen ook steeds hoofdpijn en eigenlijk alleen als ik lekker even buiten ga fietsen gaat het even mijn hoofd uit. Maandag maar weer een keer gaan bellen.
Ik ga ook alles op papier zetten, een brief naar de afdeling sociale zaken sturen en een afschrift naar de betreffende wethouder. Ik ben het echt meer dan zat dat gedoe allemaal.
Maar goed mijn titel is niet voor niets dus even wat vrolijkers want toen ik deze week door de polder fietste was ik even afgestapt om te kijken naar de grote groepen smienten die daar weer zaten. Aan de andere kant van mij zaten een aantal zwanen op het weiland en een er van was bezig om het weiland op te klimmen.
Nu stikt het bij ons in de polder van de zwanen maar deze was toch wel bijzonder, hij had namelijk een grote gele halsband om zijn nek. En dat had ik nog nooit gezien.Ik nam een foto van hem en ging thuis even googelen en kwam terecht bij een onderzoeksteam in Groningen die knobbelzwanen van halsZwanenhalsband1.jpgbanden hadden voorzien om uit te vinden door waarnemingen waar deze terecht zouden komen. Dus ik stuurde de foto van de zwaan op naar die mijnheer en eigenlijk kreeg ik binnen korte tijd al een mailtje terug. Ik had ook nog een vraag er in gezet dat ik het idee had dat die halsband wel wat strak zat. Zijn antwoord was dus als volgt:

Beste Anneke, Volgens mij komt deze vogel uit Noord-Frankrijk. Ik zal de melding doorsturen naar de ringer. Als het goed is krijg je van hun een overzicht van waar de vogel nog meer is waargenomen.
De halsband zit niet te strak. De vogel heeft zijn halsveren uitgezet waardoor de hals dikker lijkt en dus halsband dus te strak. Dit is echter maar schijn
Toch wel leuk zo om dat te horen, ben wel benieuwd of ik er verder nog meer van zal horen, ik wacht het wel af dus misschien nog een vervolg.
Zwanen zijn in onze polder heel gewoon, niets bijzonders, je struikelt er bijna over en altijd wel gemakkelijk om te fotograferen maar toch soms opeens staan ze op een bijzonder plekje en dan levert het toch nog wel een leuk plaatje op….  de manier waarop die zwaan in het water kijkt of ie zichzelf voor het eerst gespiegeld ziet…….

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Halsbandzwaan..

  1. Prachtfoto’s weer en zulke weetjes zijn inderdaad leuk!

  2. beaunino zegt:

    Leuk hoor, zou hij zichzelf echt voor het eerst zien daar? Zo lijkt het wel. Misschien was hij de vorige keer nog een lelijk eendje. Ben ook benieuwd hoor of je er nog wat van hoort.

  3. Rietepietz zegt:

    Wat leuk dat je meteen zoveel informatie kreeg. We zien hier de laatste jaren ook veel zwanen maar nog nooit één met een “halsband gezien.
    Ik kan me zó goed voorstellen dat je hoofdpijn krijgt van dat gedoe dat je héél veel geld kost als het niet rechtgetrokken wordt. Van dat soort dingen zou ik ook wakker liggen hoor.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja het is echt een ramp dat gedoe met de gemeente…..is nog steeds bezig maar ik slaap inmiddels wel weer goed hoor. Heb het toch maar een beetje van me af gezet. Ze zullen echt wel moeten betalen.

  4. minoesjka2 zegt:

    Wat leuk zeg dat je reactie kreeg.Ook wel erg interessant zo’n onderzoek.
    En wat die narigheid betreft :
    Zelf weet je nog van de vorige keer, dat als je volhoud, je in je gelijk gesteld word. Ja het kost waanzinnig veel energie, emoties, en hoofdpijn. Maar je laat ook zien dat je voor jezelf op komt. Houd je taai meis, je staat niet alleen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja vele mensen hebben al gezegd stop toch met werken dan ben je er van af maar ik ga mijn werk niet opgeven voor die gemeente. Ze komen maar over de brug. maar heel leuk is het allemaal niet en zal blij zijn als dat ook weer afgerond is.

  5. Pingback: De halsbandzwaan vervolg…. | GewoonAnneke

Geef een reactie

