De halsbandzwaan vervolg….

Een paar blogs gelezen schreef ik over de zwaan die ik gezien had in de polder met een halsband om zijn nek.
https://gewoonanneke.wordpress.com/2016/10/28/halsbandzwaan/zwanenhalsband1

Ik had toen bericht gekregen dat hij waarschijnlijk uit Frankrijk kwam en dat bleek te kloppen. Ik kreeg bericht uit Frankrijk van een onderzoeksinstantie die deze zwanen van halsbanden had voorzien om te kijken waar ze naar toe gingen. Ik kon daar de code invullen en de rest van mijn gegevens waar ik hem gesignaleerd had e.d. (En dat allemaal in mijn beste Frans met hulp van Wim die in Frankrijk gewoond heeft)
Dit schreven ze en ik kreeg een code er bij waarop te zien was waar hij was waargenomen.
Merci pour votre participation au programme de recensement des Cygnes tuberculés dans le marais audomarois.
De eerste waarnemingen waren in de buurt waar hij geringd is op 01-09-2015 bij de rivier L’Aa. Daar is hij een tijdje blijven hangen tot hij na de winter vertrok richting kust.
zwaan-1-small

De volgende waarneming is in de buurt van Duinkerken op 10 april 2016 vanwaar hij België heeft overgeslagen (althans daar zijn geen waarnemingen gedaan wat weer niet wil zeggen dat hij niet gezellig in het Belgse een tijdje geweest is.  Want hij kwam op 12 juni aan op de Maasvlakte. En ik neem niet aan dat hij er zo lang over gevlogen heeft. Die is gewoon een tijdje aan het feesten geweest in België.

zwaan-2-small

De Maasvlakte werd hem vast te druk vandaar dat hij de rust van onze polder opzocht (niet wetend dat daar al honderden zwanen zitten ) waar ik hem dus zag in oktober.
In die tussentijd zal ie ook nog wel ergens anders geweest zijn maar zijn halsband niet opgemerkt of wel opgemerkt maar niet doorgegeven.

Ik vond het leuk dat ik bericht kreeg van zijn waarnemingen en misschien een klein beetje op deze manier meegeholpen heb aan dit onderzoek naar zwanen en hun mutaties.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op De halsbandzwaan vervolg….

  1. Marja zegt:

    Haha. In mei logeerde hij bij ons.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Jahoor, carnaval vieren in België 😂

  3. matroos zegt:

    Hij heeft vast geschuild,’t was takkenweer rond die tijd.Wel grappig.

  4. Dat is toch best leuk Anneke, de zwaan is een mooi eind komen vliegen.

  5. Echt leuk hoor dat ze dat doen! En leuk om zo te volgen!
    Kun je hem nou blijven volgen via die site?
    Ik wist niet dat zwanen zoveel reisden hoor… En dat met vrouw of man denk ik, want ze zijn heel monogaam en blijven als het goed is als stelletje hun hele leven bij elkaar…

  6. Rietepietz zegt:

    Wat leuk dat ze reageerden ! Het is inderdaad natuurlijk voor hem prettig dat ze zo informatie krijgen.

  7. Kakel zegt:

    Ongelofelijk! Niet alleen wat betreft de techniek maar ook wat betreft de vliegkunsten van deze zwaan! Wat een ontzettend leuk blog.
    Lieve groet

  8. minoesjka2 zegt:

    Echt leuk dat je reactie kreeg en op die manier kunt zien waar “jou” zwaan allemaal geweest is. Best bijzonder eigenlijk hé

Geef een reactie

