Over egeltjes en veel bladeren

Vanmiddag ben ik in de tuin gaan werken bij het nieuwe huis van mijn zoon. Ik was meteen al verliefd op hun tuin.Ze hebben echt een tuin naar mijn hart en ik dacht die gaan ze vast wel veranderen hoor. Strakker en moderner, bladvrij en glad. Misschien meer betegelen en wat onderhoudsvriendelijker maar ik hoop dat ik me vergis en een kleine hint dat dit ook zo is kreeg ik vanmiddag eigenlijk al.
Afgelopen maandag was ik even langs gefietst om te vragen wat ik kon doen. In het huis waren al een aantal mensen aan het verven en sausen van de muren. En hoewel ik graag klus moet ik zeggen dat het echt hele pietjes precies zijn die daar bezig zijn en zo ben ik niet.
Als ik een blik verf opendoe zit ik al meteen onder de verf. Dus was ik blij dat Chantal vroeg of ik wat aan de tuin wilde gaan doen. Helemaal meer mijn ding hoor en tenslotte kan je ook niet met al te veel mensen tegelijk gaan lopen verven.
Ze hebben een mooie tuin met veel bomen, bloemen, grasperken, afgewisseld met wat haagjes van liguster waardoor mooie hoekjes zijn ontstaan. Een paradijs voor vogels, vlinders en allerlei kriebelende beestjes.
Alleen wel overwoekerd met Hedera die de schuttingen met de buren bedekt maar ook helemaal door de tuin gekropen is. Dus er is voorlopig voldoende te doen voor me om dat een beetje winterklaar te krijgen.
Het was vanmiddag wel koud maar het zonnetje scheen en ik vond het heerlijk om buiten te werken. Met een vak begonnen. Heel veel bladeren natuurlijk van al die bomen. Uitgebloeide bloemen afsnijden. Afijn het normale najaarswerk zeg maar.
Ik ben net een uurtje bezig als mijn zoon belt. Mam wat ben je aan het doen, dus ik vertel wat ik aan het doen ben.
En toen zei hij, we hebben gisteren een egeltje gezien in de tuin dus wil je niet alle bladeren weghalen en dat vond ik eigenlijk wel weer zo ontzettend leuk. Yes…. laat gewoon lekker wat blad liggen, dat is juist goed voor de tuin. Wel van het gras afhalen,daar is het niet zo goed voor. Heerlijk hoor zo leuk een egeltje ook in de tuin. Het is er ook echt een tuin voor met mooie schuilplaatjes. Dus heb ik in de perkjes wat bladeren laten liggen zodat ze daar lekker kunnen scharrelen en eten zoeken. Zo te zien zit er genoeg.
Ik kan voorlopig nog wel even vooruit daar in die tuin. Morgen als het droog is nog een stuk doen, zo iedere dag als ik tijd heb een paar uurtjes dan is het ook wel klaar als zij binnen klaar zullen zijn.

tuin

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Over egeltjes en veel bladeren

  1. matroos zegt:

    Heb je toch weer twee tuinen waar je lekker in kunt rauzen.Als dit een foto van de tuin is zou bij mij alleen het gras er uit gaan en weer bloemen er in.

  2. Een tuin is heerlijk, maar er gaat toch veel tijd inzitten om het allemaal netjes te houden. Maar wanneer je dan een egeltje aantref, is het de moeite waard.

  3. fialas zegt:

    denk ook eens aan een houtstapel, gesnoeide takken en twijgen niet afvoeren, maar stapelen, egels en ander kleine gespuis zulen je er dankbaar voor zijn.

  4. Lekker klusje voor je Anneke, echt jouw ding! Veel plezier en maak er wat moois van voor zoon en schoon!🙂

  5. ellymay47 zegt:

    Ik heb ook een tuin waar elk jaar twee egels komen en omdat we grind hebben lijkt het vaak of er een persoon aan komt,en in de zomer als we buiten zitten en wat pindakaas op een schotel zetten komen ze heel dichtbij…..in het begin moesten ze niks van mij weten maar mijn partner herkennen ze……en iedere zomer in de ochtend worden we wakker gemaakt door een specht die zit te hameren in een oude boom……

  6. Rietepietz zegt:

    Wat een heerlijke tuin, zou ik ook helemaal niéts aan veranderen. Het is sowieso goed dat ze niet overhaast de tuin op de schop nemen, misschien later hier en daar wat aanpassingen naar hun eigen wensen maar dat heeft geen haast.

    • gewoonanneke zegt:

      Ze gaan gewoon volgend jaar kijken wat er opkomt en dan zullen ze best wat dingen gaan veranderen maar hoop dat ze er wel een mooie leefbare tuin van maken ook voor alles wat pootjes en vleugeltjes heeft.

  7. Kakel zegt:

    De tuin is echt een pláátje. Als egel zou ik me er ook in thuis voelen (-:

  8. minoesjka2 zegt:

    Wat fijn eigenlijk dat je zoon nu een tuin heeft waar jij wat in kan doen, zeker nu de tuin van je moeder is weggevallen.
    En wat heerlijk dat ze ook zo met de natuur begaan zijn en rekening willen houden met de dieren, in dit geval de egels.

Geef een reactie

