Sterke vrouwen

koppijnVanmorgen toen ik mijn mailtjes ging lezen was er opnieuw een mailtje van mijn opdrachtgever voor de krant waarin stond dat hij mijn hele vergoeding als onkosten wilde aanmerken voor de gemeente. Pff ik belde hem meteen op toen ik de afwijzing van de gemeente kreeg. Hij zou binnen een week reageren, twee en een halve week later belde ik maar weer, hij was er niet en ik stuurde vast een mailtje waarin ik de dingen uitlegde. Het werd een heen en weer gemail maar wat ik wilde gewoon die onkosten die ik voor de belasting ook mag declareren hoefde hij maar even op papier te zetten. Zo simpel in mijn ogen.
Maar ook hier blijken weer meerdere belangen te spelen en in zit daar als in een mangel ergens tussen. Even dacht ik, ik stop gewoon helemaal met alles.
Als ik opsta momenteel is dit het eerste waar ik aan denk en als naar bed ga het laatste waar ik mee bezig ben.  Heb steeds koppijn,wat ik normaliter nooit heb en kan nergens anders aan denken. De zes weken om te reageren zijn bijna om dus ik moet deze week uitsluitsel hebben. Daar werk ik nu 19 jaar en dan zo moeilijk doen en waarom, het gaat nergens om. Vorig jaar is er een nieuwe eigenaar gekomen in de drukkerij daar heeft het wel mee te maken. Die weet niets van het verleden en hoe dingen gingen allemaal.
Maar goed ik heb mezelf bij elkaar geschraapt vandaag en ben toch maar uit bed gegaan al had ik de neiging om heel diep onder mijn dekbed te kruipen en er niet meer uit te komen vandaag. (het weer deed daar ook lekker aan mee).
Opnieuw ging ik bellen en kreeg nu een ander aan de telefoon die beloofd heeft dat uiteindelijk vrijdag ik alles op papier zal hebben zoals ik het kan verantwoorden aan de gemeente en de belastingdienst.  Ik ben benieuwd.
Het was geen weer om in de tuin te gaan werken dus me maar gestort op het uitzoeken van oude foto’s van de krant waar ik er veel te veel van heb.
En dan kom ik een foto tegen van een vrouw uit Somalië. Ik weet nu nog hoeveel indruk haar verhaal op mij maakte toen ik met haar sprak. Zij was als spreekster bij Vrouwen van Nu en het onderwerp was vrouwenbesnijdenis.
Hieronder het verslag wat ik ooit maakte:
Als gast van deze avond was Naïma Addi Dahir aanwezig die iets vertelde over de vrouwenbesnijdenis zoals die nog steeds plaatsvindt in landen zoals Somalië waar voornoemde spreekster uit afkomstig is.
Allereerst vertelde zij iets over haar achtergrond, hoe ze een goed leven had met haar familie totdat in 1990 tijdens een burgeroorlog een andere stam aan de macht kwam in haar geboorteland waardoor haar situatie in een keer 100% veranderde en zij in 24 uur alles kwijtraakte.
Inmiddels woont zij 7 jaar in Nederland, is gescheiden en heeft drie kinderen van 17, 11 en 12 jaar.
Zij studeerde in Frankrijk van 1980-1985 waar zij vier talen leerde, nu kent zij 7 talen en volgens Naïma is kennis macht, wat je studeert, andere culturen die je leert kennen, dat kan niemand je afnemen.dsc00356
Iedere cultuur heeft haar eigen positieve en negatieve dingen, voor Naïma betekent Somalië warmte tussen familieleden, hulp voor elkaar en saamhorigheid.
Het grootste nadeel uit deze cultuur, iets waarvoor zij strijdt en daarom lezingen houdt is de besnijdenis van vrouwen.
Nog steeds heeft Naïma het er moeilijk mee om hier over te vertellen en uit te leggen wat voor grote consequenties deze besnijden voor meisjes en vrouwen heeft.
Maar zij ziet het als haar missie om de mensen voor te lichten en er zo aan bij te dragen dat dit “verminken van de meisjes”, zoals zij het noemt gestopt wordt.
Het onderwerp is nog een taboe zeker voor de mensen uit de landen waar dit soort praktijken nog orde van de dag zijn.
En als ik het weer lees denk ik wel, pff maak je niet zo druk, wat is je probleem nu eigenlijk als je kijkt naar wat voor problemen er allemaal zijn in de wereld die zoveel erger zijn. Waarbij vrouwen dit soort dingen nog moeten ondergaan en erger. En bewondering voor die sterke vrouwen die er tegen in opstand komen. Die vechten om hun leven te verbeteren.
En dat gaf mij ook weer de spirit om met mijn probleempje door te gaan en tot een goede oplossing te komen. Woman Power…….. we kunnen het allemaal behalve Hillary  ;)

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Sterke vrouwen

  1. Het is natuurlijk niet goed, dat je met zo’n toestand naar bed ga, en er ook weer mee op staat Anneke, dan wordt het echt tijd om de boel van je af te zetten, en iets leuks te gaan doen.

  2. ERIC'SBLOG zegt:

    Hoi Anneke, ja alles is relatief, maar wij wonen hier en hebben met onze omgeving en onze omstandigheden te maken. Dus je moet onze irritaties relateren aan onze omgeving. Ten opzichte van de derde wereld zouden we nooit ergens over mogen klagen, toch? Eric

  3. matroos zegt:

    De bureaucratie loopt hier de spuigaten uit.

  4. rietepietz zegt:

    Verschrikkelijk dat het nog steeds gebeurt en volgens mij ook nog in donkere achterkamertjes hier in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat problemen er niét in hakken, je krijgt er niet voor niets hoofdpijn van. Gelukkig heb je de mail nu binnen, dat zal toch wat rust brengen.

  5. Kop op Anneke… je moet hier niet ziek van worden hoor, dat is het volgens bij niet waard.
    Je bent super strijdbaar dus misschien lukt het alsnog wel.. Ik duim voor je!

  6. Kakel zegt:

    Het ziet er toch naar uit dat het je uiteindelijk gelukt is om die mail te krijgen. Ik hoop dan ook dat je kunt genieten van het weekend en vooral zonder hoofdpijn!
    Lieve groet

  7. minoesjka2 zegt:

    Dit soort verhalen lost je eigen narigheid niet op, maar zet je wel weer even met beide benen op de grond en geeft je weer kracht om het positief te bekijken………… ik ken dat soort situaties maar al te goed. Sterkte

Geef een reactie

