Energiebesparend…..

imagesDe koude dagen zijn weer aangebroken, vandaag vond ik het heeeeeeeeel koud, ik hou ook absoluut niet van dit sombere weer. Alles lijkt wel grauw en grijs, nou ja lijkt, het was gewoon grauw en grijs vandaag. Heb geen zonnestraaltje gezien.
Het is dat mijn schoonzusje jarig is vandaag anders had ik echt mijn huis en het liefst ook nog mijn bed niet verlaten vandaag haha.
Maar goed ik moest op de pedalen, 10 km fietsen en eenmaal buiten nam ik ook nog de langere route langs een mooi water. Veel zag ik er niet van trouwens, had het koud en alles in de polder had het volgens mij ook koud. Op een gegeven moment zag ik een meerkoet even onder duiken en zijn veren weer uitschudden en ik wilde hem zo wel oppakken en meenemen naar een warm huisje. Voor mijn gevoel zaten alle ganzen ook bij elkaar te kleumen in de kou.
Allemaal onzin natuurlijk. Bij mijn broer was het warm, heel warm een grote overgang was eigenlijk niet mogelijk, 24,5 graad was het er.
Mijn broer en schoonzusje hebben een grote houtkachel in huis staan en die geeft best heel veel warmte vind ik. Maar goed om even bij te komen was het wel weer lekker. Ik kijk mijn ogen uit in hun tuin. Mijn broer woont nogal achteraf en heeft met grof gaas een ruimte gecreëerd waar hij de vogels voert. Het is dan ook een komen en gaan van allerlei vogels, mussen, meesjes, roodborstje, klein jantje. Er komen vaak spechten vertelt hij de groene specht en de bonte specht en hij heeft ook al een paar keer bij het water een ijsvogel gezien. Ik ben meteen stinkend jaloers en ga zeker een keer als het mooi vriezend weer is bijvoorbeeld naar hem toen om het te fotograferen. Lijkt me helemaal te gek.
Als ik naar huis fiets vind ik het nog kouder dan op de heenweg en ik neem de kortst mogelijk route naar huis.
Mijn verwarming komt eigenlijk nooit hoger dan 20 graden, hooguit als het erg koud is 20,5.
Soms vind ik dat ook wel koud zoals met dit vochtige koude weer dat overal wel doorheen lijkt te dringen.
Gisterenavond had ik eigenlijk nog een uitnodiging voor de krant maar wederom had ik geen zin en bleef lekker binnen zitten. Voor het eerst niet alleen de jaloezieën maar ook de gordijnen dicht gedaan. Scheelt zo een halve graad. Daarna een dik vest aangetrokken en mijn pantoffels, weer een halve graad denk ik dan maar. Ik ga een beetje tv kijken en meteen de laatste hand leggen aan het afwerken van mijn sprei die ik gehaakt heb. Hij is best mooi geworden, warm ook en er mee bezig zijn dus hup daar gaat het weer een halve graaddownload lager haha…..
Zo rond een uur of 10 neem ik een rood wijntje en dat zorgt er bij mij altijd voor dat ik het warmer krijg. Hup daar gaat weer een halve graad. Uiteindelijk staat mijn thermostaat op 18 graden en als het 11 uur is denk ik, zet hem vast laag voor de nacht.
Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar het is wel zo dat soms wat simpele dingen kunnen zorgen dat de verwarming wat lager kan staan. Goed voor het milieu en mijn portemonnee denk ik dan maar.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Energiebesparend…..

  1. matroos zegt:

    Als je 2x 10 km fietst kan ik mij indenken dat je het koud had.Ben zo benieuwd naar je sprei.oh en nog gefeliciteerd.

  2. 18 graden? Anneke, ik moet je bewonderen. Ik zou het niet kunnen.

  3. Neeltje zegt:

    Hahaha! Krijg het er koud en dan weer warm van! 😅

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ga er zo een ijskoud logje over schrijven. 😉

  5. tagrijn zegt:

    Ik krijg het ook al snel benauwd in een te warme kamer. Hou het tegen de 21. Zeker met dit weer, want dan komt de hygrometer in de natte zone terecht en vocht in huis wil ik liever niet.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat klopt hoor dit vochtige weer heb je eigenlijk hogere temperaturen nodig dan met helder vriezend weer bijvoorbeeld. De koud lijkt overal wel door te dringen. Maar goed als het kan gaat ie bij mij een graadje lager.

  6. rietepietz zegt:

    Henk zou het niet overleven ls de kamer 18 graden is, hij mekkert al bij 22 graden . Zal ook wel iéts met leeftijd te maken hebben, zijn ouders hadden rond die tijd de verwarming zomer en winter op 27 graden, dan hang ik tegen het plafond. Als je net van buiten komt is 24 graden óók genoeg om door de warmte bevangen te raken!

    • gewoonanneke zegt:

      Bij mijn moeder stond ie ook altijd op de 25 graden als je dan binnen kwam vanaf de fiets leek het wel of je tegen een muur opliep. Hou ook van warmte hoor…dus hij staat best regelmatig op 20 of zo..overdrijf graag een beetje…..

  7. minoesjka2 zegt:

    O, ja, ik ben ook heel erg voor dat soort oplossingen. Die knop op de verwarming is voor mij het laatste redmiddel tegen kou🙂
    Nou moet ik zeggen dat ik het niet snel koud heb, vrienden van mij klagen dan ook wel eens dat het bij mij erg koud is, ach, en dan is de knop van de verwarming natuurlijk de eerste🙂

  8. Kakel zegt:

    Vandaag viel ook tegen! Ik was vergeten mijn handschoenen mee te nemen toen ik met Rosa naar de polder reed. Nou, daar heb ik spijt van gehad.
    Wij zetten de verwarming ook nooit hoog. Ik krijg er zo’n vreemd, droog gevoel van.
    LIeve groet.

  9. ria zegt:

    Ik kleed me lekker warm , binnen zowel als buiten. Door een extra warm vest kan de verwarming op 21, straks om 10.30 , soms iets later terug naar 18,5, dan één lekker portje en naar bed.:-)

Geef een reactie

