Wat eten we vandaag….

logo-dgat_def_platgeslagen-grootVanavond zag ik een programma Groen Licht over een ziekenhuis in Hoorn dat begonnen was met het zelf koken eten voor de patiënten. Een chef-kok in de keuken en gebruik makend van streekproducten en eten à la carte.
De voedselverspilling werd op deze manier gereduceerd van voorheen 80 maaltijden die zo de vuilnisbak ingingen tot 12 maaltijden per dag.
Het concept is gestart door chef kok Jelle Ferweda in Upbergen.  De Stichting Diverzio is gestart met een project “duurzaam en gezond aan tafel”.
De projectleider in het ziekenhuis legt uit dat het per maaltijd 36 cent duurder is dan de kant en klaar geleverde maaltijden maar dat het veel gezondheidsvoordeel oplevert voor de patiënten.  Die hierdoor beter eten, sneller herstellen en smakelijker eten.
Ik ga even terug in de tijd toen ik als receptioniste in een wat toen nog gewoon bejaardentehuis heette werkte.
Er was een grote keuken waar het eten gewoon dagelijks klaargemaakt werd. De mensen konden kiezen uit twee menu’s van de dag waarvoor wij bij de receptie de kaarten verwerkten.
Bij het opscheppen van de maaltijden gingen wij ook regelmatig even een uurtje bijspringen met de pieper meenemend. Ik vond het altijd wel heel leuk om te doen ook.
Niet alleen kregen de mensen vers eten, het afval was veel minder maar ook was het nog zo dat in die tijd de mensen nog “gezonder”naar een bejaardenhuis gingen en er was dan ook een club dames die ’s morgens al vroeg in de keuken waren om de aardappelen te schillen en de groentes schoon te maken.
Ze hadden het heel gezellig met elkaar en ik weet nog dat er veel gelachen werd tijdens dit werken.
Maar alle keukens verdwenen op den duur en alles werd aangeleverd door grote bedrijven die massaal het eten klaar maken.
Ik ga niet zeggen dat het niet te eten is hoor of ongezond, mijn moeder at er ook een paar jaar van en die vond het heerlijk altijd.
In de zorginstelling waar mijn zus werkt werden ook alle koks ontslagen, er kwamen maaltijden die uit bakken uitgeschept werd dus de mensen konden per dag kiezen uit een paar soorten groentes of vlees. jw1shcbEr werd dan ook heel veel weggegooid van wat er over was. Want in principe moesten ze natuurlijk zoveel eten hebben om de keuze te kunnen maken.
En nu zie je dus weer dat er een weg terug komt naar vers eten koken voor de mensen, minder voedselverspilling en lekkerder eten. Ik vind het een prachtig initiatief dat van mij veel navolging mag krijgen.
Het plaatje van de dames vond ik op internet. Vond het wel grappig.
http://www.diverzio.nl/

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Wat eten we vandaag….

  1. matroos zegt:

    Elke keer het wiel uitvinden is toch wel de basis voor verspilling.Dit wiel is gelukkig weer terug gedraaid.

  2. fialas zegt:

    ik heb het ook gezien, je geeft een mooie heldere beschrijving, echt journalistiek werk!

  3. Lot zegt:

    Vorig jaar heb ik 2x in ziekenhuis gelegen ivm knieprotheses en ik vond het eten vreselijk. Ik hou niet van de hollandse pot en stamppot al helemaal niet. Het meeste lag dus aan mij, maar de slavink die ik wel wilde was zo zout, gekrompen en keihard en de omelette een stukje rubber. En in de rijst met kipkerrie was de kip ver te zoeken en het sausje een glibberig prutje. Degenen die de maaltijden rond brachten totaal ongeinteresseerd en vonden het heel normaal dat er maar 50% aanwezig was van wat er op de lijst op de website stond. Fruit was er helemaal niet, gelukkig had ik dat zelf meegenomen omdat dat altijd mijn ontbijt is.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik zag dat bij mijn moeder ook hoor. Zij vond het heerlijk maar het waren allemaal prutjes vond ik die op elkaar leken. Ach ze is er 100 mee geworden.😉 Daarom vind ik dit zo’n mooi initiatief.

  4. Lenjef zegt:

    Verdrinken in een zee van dure overvloed

    de keuze uit het voedselaanbod is vandaag ongezien groot
    het was ooit anders
    bron van waterlanders
    de honger naar meer en beter duurt nu tot voorbij de dood

    Het is allemaal geen goud dat blinkt, Anneke.
    Lenjef

  5. rietepietz zegt:

    In het zorgcentrum waar mijn zwager nu woont wordt in “de huiskamers” gekookt voor de mensen.
    het heeft veel voordelen en eigenlijk, is er maar één nadeel, er valt niets te kiezen en je moet dan maar eten wat de pot schaft. Maar het geeft behalve gezonder eten ook meer huiselijkheid.

  6. ria zegt:

    Het verandert telkens weer zoals ook de schijf van vijf. Sinds ik alleen ben kook ik alleen dingen die ik lekker vind en elke dag anders, dus gevarieerd en voel me er goed bij.

  7. Kakel zegt:

    Lekker kunnen eten is zo belangrijk. Ik ben negen weken opgenomen geweest en het eten was niet te (vr)eten. En ik was/ben al niet zo dik…
    Dus laten we maar weer terug naar “af” gaan (-:
    Lieve groet.

    • gewoonanneke zegt:

      Nee inderdaad, je mag wel wat van mij overnemen wat dat betreft. Het mankeert inderdaad nog wel eens aan kwaliteit wat geserveerd wordt in ziekenhuizen en zorgcentra terwijl toch eten voor veel mensen een van de belangrijkste dingen is dan de dag.

Geef een reactie

