Wat een gezwam……

Zoals vandaag zo mag het voor mij in de herfst zijn, vanmorgen nog wel bewolkt maar tegen de middag begon de lucht te breken, eindelijk die grijze massa even weg, een zonnetje, blauwe stukken lucht, lekker windje, droog, het regent nu alleen bladeren, fietspaden ook vol bladeren dus beetje oppassen maar zo’n verrukkelijke herfstmiddag.
Was op weg gegaan om bij de kids weer een paar uurtjes in de tuin te gaan werken maar er was niemand thuis dus kon ik er niet in.
En heel eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet zo erg. Vind het echt leuk om te doen maar had vanmorgen een nieuwe broek aangetrokken dus eigenlijk niet zo geschikt om in de tuin te werken.
Ben lekker op mijn gemakkie wat gaan eten, ergens wat boodschapjes gaan doen en daarna via een mooie route door het Krimpenerbos naar huis gaan fietsen.
Zoals ik al zei wel veel blad op de fietspaden dus een beetje rustig aan en ik zag al gauw wat paddenstoelen. Fiets aan de kant en even het bos ingedoken en daar zag ik de prachtigste zalmzwammen, had ze nog nooit gezien. En natuurlijk wist ik pas thuis hoe de naam er van was. Ik leer wel wat namen bij maar er zijn zoveel soorten paddenstoelen en tenslotte mag ik er ook van genieten en ze fotograferen zonder dat ik ze allemaal bij naam ken. Maar thuis probeer ik altijd wel weer een paar namen op te zoeken. Wat een verschillende soorten paddenstoelen en zwammen zijn er zeg.
Er is echt een overvloed aan paddenstoelen, ook stronken die vol staan met paddenstoelen en zwammen die al weer aan het verrotten zijn. Ik vind wel dat de schoonheid van paddenstoelen ook wel aan de onderkant zit. Maar ja, nieuwe broek aan, niets bij me om even op te zitten en natuurlijk een natte en modderige grond. Ach dacht is wat maakt het uit eigenlijk, ik was die broek wel weer en twee vuile knieën later heb ik best een aantal mooie foto’s gemaakt.
Er komt een echtpaar voorbij lopen, ze zien mij fotograferen. Staan er mooie paddenstoelen vraagt de vrouw haar telefoon tevoorschijn halend.  Ik vind van wel zeg ik en wijs haar waar de mooie zalmzwammen staan een stukje verderop in het bos.
Het is zeker modderig zegt ze, zuinig naar haar laarzen kijken. Ja zeg ik kijkend maar mijn oude banjerlaarzen en inmiddels al weer vuile broek, dat wel.
Dan maar niet zegt de vrouw en ze lopen weer verder. Je weet niet wat je mist denk ik maar goed heel erg vind ik het niet ik fotografeer toch liever in mijn uppie.
Deze middag voelt aan als een cadeautje dat ik graag in ontvangst neem. Thuis gauw de foto’s bekijken en bewerken. Zet een muziekje op, de map gemengde muziek en het start met Magna Carta. En als er een band is die ik helemaal bij de herfst vind passen is Magna Carta dat wel dus toepasselijker kon eigenlijk niet. Wat een heerlijke muziek. Deze dag tel ik dubbel.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Wat een gezwam……

  1. Marja zegt:

    Schitterende plaatjes.

  2. Kakel zegt:

    Een prachtige collectie! Ik heb polderlaarzen, zoals ik ze noem. Loop ermee door de bagger en de klei. Thuis de waterslang erover en ze zijn weer schoon. Af en toe het leer een beetje invetten maar vooral niet te vaak, daar worden ze te netjes van (-:

  3. AnneMarie zegt:

    Oei oei. Wat een mooie plaatjes weer zeg. Knap gedaan hoor. Is best een vieze broek waard.

  4. rietepietz zegt:

    Mijn meer dan vriendelijke dank dat je je boek vuil wilde maken, het zijn stuk voor stuk juweeltjes die foto’s .

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel, ik was verbaasd dat er op zo’n klein stuk bos zoveel verschillende soorten paddenstoelen nog stonden eigenlijk. Je moet wel even van het pad afgaan en een beetje baggeren haha maar de moeite waard.

  5. minoesjka2 zegt:

    Prachtige foto’s zeg en Magna Carta …………. tjonge wat heb ik die al lang niet gehoord zeg, maar ja, inderdaad heerlijke muziek.

Geef een reactie

