Pepernoot en chocoladeletter

img_1211Het zal de leeftijd wel zijn maar soms ben ik gewoon een ouderwetse tuthola en het zal wel zijn door de goede herinneringen die ik heb aan het Sinterklaasfeest bij ons thuis vroeger.
Mijn vader die opeens even weg was en toch weer schrikken als er opeens op de blinden gebonsd werd en er dan een zak met cadeautjes voor de deur stond en werd er een hand pepernoten in de kamer gegooid.
Warme chocolade melk met banketletter, pepernoten, we kregen allemaal een suikerbeest in de schoen, de bruine vond ik altijd het lekkerste en een chocolade letter. Een cadeautje en voor het hele gezin was er meestal een spel in de zak van Sinterklaas. Dagen genoot ik nog van het suikerbeest en de chocolade letter. Natuurlijk kreeg ik een A, een lastige letter om op te eten. De poten er af breken ging nog wel goed maar dan bleef dat driehoekje over. Een onbreekbaar stukje chocolade waar altijd wel een mes aan te pas moest komen. Dan hadden mijn broers en zussen het gemakkelijker met de M, J, K en T.  ;) En na het uitpakken van de cadeautjes gingen we met het nieuwe spel spelen.
Zo ging het eigenlijk bij iedereen in mijn omgeving in die tijd. Er zullen er best zijn die duurdere cadeaus kregen dan wij maar toch, ik kan me niet herinneren dat ik daar moeite mee had of zo.
Wij waren er gewoon hartstikke blij mee met onze cadeautjes. We zongen Sinterklaas liedjes over Sinterklaas en Zwarte Piet en niemand had het over discriminatie. Sterker nog ik zou niet eens geweten hebben wat dat betekende in die tijd. (Lagere school leeftijd)
Mijn moeder heeft ook nog heel lang voor ons allemaal img_1213iets gekocht, ingepakt en met Sinterklaas gegeven.
Tijden veranderen, geen probleem hoor, momenteel krijgen de kinderen al in hun schoen meerdere keren als wat ik vroeger op sinterklaasavond kreeg. Ook geen probleem, ik kan er mee leven al weet ik niet of ze er net zo blij mee zijn als wij toen waren.
Pepernoten liggen in september al in de winkel, als het al niet eerder is en daar wil ik het eigenlijk eens over hebben.
Zelf eet ik uit principe (ja ik heb ook wel een paar principes ) pas pepernoten als Sinterklaas bij ons in het dorp aankomt en dat is dus aanstaande zaterdag. Heb dus nog geen pepernoot of kruidnootje geproefd of gegeten. (met de hand op mijn hart)
Dan krijg ik altijd van zwarte Piet een handje pepernoten en die smaken dan extra lekker.
Alleen zijn de pepernoten tegenwoordig anders dan de pepernoten van vroeger, die waren lekker taai, zo taai dat je vullingen het zwaar te verduren hadden. Ze kleefden heel de dag tegen je tanden en kiezen zodat je heel de dag die lekkere smaak van pepernoten nog in je mond had. Soms met van die hele anijszaadjes er nog in. Nu zijn ze zachter, je sopt ze zo weg, ze laten geen restjes in je mond achter. Op is op en dan is de smaak ook weer verdwenen.
Er kwamen kruidnootjes (misschien waren die er vroeger ook wel hoor,dat weet ik niet meer) die denk ik nu meer gegeten worden dan de echte pepernoten.
Vandaag liep ik in de winkel en zag ik zelfs witte choco kruidnoten met yoghurt-bosbes…..het moet toch niet gekker worden. WAT IS ER MIS MET DE GEWONE PEPERNOTEN EN KRUIDNOTEN  ????
img_1212En dan de chocolade letter, je kon kiezen tussen melk en puur en wellicht ook witte chocolade, wat ik dan weer geen chocolade wil noemen, ik ben echt een pure chocolade eter.
En wat zie ik nu chocoladeletters met melk, karamel en zeezout of chocolade letters met melk en kruidnootjes…….
Sjonge jonge zeg, hoe verzinnen ze het WAT IS ER MIS MET DE GEWONE CHOCOLADE LETTERS ????
En ze zullen nog wel verkocht worden ook. Zelf doe ik helemaal niet aan Sinterklaas, al jaren niet meer maar ik koop nog wel altijd een chocolade letter voor mijn zoon en schoondochter met een gedicht er bij.
Gewoon een puur of melk letter DAAR IS TOCH HELEMAAL NIETS MIS MEE ????

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Pepernoot en chocoladeletter

  1. Marja zegt:

    Ik snap ook niet waarom alles zo moest veranderen. Het was zo lekker eenvoudig in de jaren 60.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik vind dat er veel meer moet veranderen.
    Ik wil een zwarte Klaas!

  3. Lot zegt:

    Nog en tuthola, beetje simpeler alles graag en terug naar de smaken van vroeger/ Ik vond de chocoladeborstplaat zo lekker. Jaren niet gegeten en aan gedacht.

  4. Ik ben het helemaal met je eens Anneke, wat was het vroeger dan allemaal heerlijk eenvoudig. Vaders waren dagenlang stiekem in de schuur bezig, om een houten treintje of poppenhuis in elkaar te knutselen. En het suikerbeest wat je in je schoentje kreeg, at je niet op, want dat vond je zonde…..ZUCHT.

  5. majaer zegt:

    Het was zeker een heerlijke tijd ik denk er graag aan terug, en wat hebben we er altijd van genoten de letters, kruitnootjes, suikerbeesten en simpele cadeaus. Nu wil een kleine groep mensen het van ons afnemen….laat ze van ons feest afblijven sorry hoor
    groetjes Marianne

  6. rietepietz zegt:

    Ja hoor, ik ben óók een tothola die geniet van het Sinterklaasfeest en dat nog vrijwel hetzelfde viert als vroeger. De cadeautjes zijn nog steeds steeds niet gigantisch en het feest kan pas van start als de boot binnen is. Alleen vind ik witte chocolade óók lekker, net als melk, maar het liefst eet ik puur, net als jij.
    Zo heerlijk dat we dit jaar gelovigen hebben, mocht vanmiddag met ze knutselen voor Sint, als dát geen feestje is.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dan is het helemaal leuk natuurlijk als er nog kleintjes zijn die er in geloven. Geniet er maar lekker van hoor.

      • rietepietz zegt:

        We krijgen daar gelukkig ook álle kansen voor, onze kleindochter is een schat die regelmatig belt of we iets leuks met de kleintjes willen doen. In december gaat hij alweer naar school en we staan al “geboekt”om hem een keer uit school te halen, dezelfde school waar we z’n moeder vaak opgehaald hebben, zó leuk!

  7. Kakel zegt:

    Alles moet “vernieuwd” worden. Het gewone is niet goed genoeg meer. Dat denken de fabrikanten waarschijnlijk, want chocolade met karamel en zeezout lijkt mij geen lekkere combinatie. Ik heb mazzel dat ik van puur houd want daar zit geen suiker in. En gelukkiger dan met puur krijg je me niet (-:

  8. beaunino zegt:

    De caramel en de bosbes voelden zich achtergesteld denk ik.

  9. minoesjka2 zegt:

    Nee hoor, daar is helemaal niets mis mee.
    Leuk zoals jij sinterklaas van vroeger beschreef, zo was het bij ons ook, al krijgen wij meestal wat kleinere snoeperijen en dan meerdere, We hadden allemaal onze eigen snoeptrommel waar het dan in verdween. Bij mij nooit voor lang, maar mijn zus kon er best zuinig mee omgaan, ik weer jaloers natuurlijk hahahaha ………. tja, het is allemaal veranderd en of het goed is vraag ik me wel eens af …………. heb het antwoord nog niet gevonden.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb ook geen antwoord hoor. Maar als ik wel eens hoor wat kinderen al in hun schoen krijgen, tja zit wel in deze tijd natuurlijk. Maar of het allemaal zo goed is ben ik ook niet uit hoor.

Geef een reactie

