En daar was ie dan toch weer……

sint-en-piet-smallBij ons in het dorp zijn ze altijd een week later met aankomst van Sinterklaas en dat is natuurlijk logisch. Hij kan immers niet overal tegelijk zijn, al kan hij wel veel die Sinterklaas.Er stond vanmiddag best een koude wind dus besloot ik voor het eerst eens niet bij de aankomst aan de Lek te gaan staan maar te wachten tot hij onderweg was naar een zaal waar een feest gevierd werd. Sinterklaas zelf (de onze dan ) had bij het organisatiecomité nog wel gevraagd om het al of niet hebben van zwarte Pieten te bespreken met elkaar maar dat voorstel werd met een zwaai van tafel geveegd, hoorde ik gisteren door ingewijde bronnen vertellen.
De Sint kon eieren voor zijn geld kiezen, Zwarte Pieten en anders niet. Al “doet” deze Sinterklaas het wel goed hoor ik mis nog ieder jaar de echte Lekkerkerkse Sinterklaas die het niet speelde maar het was. Ik kan er niets aan doen.
En het werd gewoon een feest zoals het feest hoort te zijn. Jong en oud, zag ook dames met hoofddoeken, donkere mensen die er gewoon met elkaar een mooi feest voor de kinderen van maakten.
Heb ook wel eens het idee dat die dingen meer spelen in de media zo’n groot platform krijgen en grote steden of zo. In dorpen gaat het gewoon zoals het altijd ging. En terecht hoor.
Wat me dan wel opvalt tegenwoordig dat kinderen op een of andere manier ook wel hebberig zijn of hebberig worden gemaakt door hun ouders zwarte-piet-smallwant ik kan me niet voorstellen dat kinderen dat uit zichzelf doen.
En dan bedoel ik het bij je hebben van een zak(je) om de pepernoten in te doen en het bedelen bij alle Pieten om pepernoten (vooral door ouders en grootouders) ….Nou ja natuurlijk wilde ik ook mijn handje pepernoten wel scoren, de eerste van het jaar, dus ik deed lekker mee. Haha niets menselijks is me vreemd natuurlijk.
Ik was eens lekker met een 20 minuten weer thuis, vond het wel best ook eigenlijk al blijft het altijd iets hebben.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op En daar was ie dan toch weer……

  1. Gelukkig kunnen jong en wat ouder er nog van genieten, laten we dat alsjeblieft zo houden😉

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik geloof er niet meer in!

  3. Neeltje zegt:

    Hier nog twee kleinzoons die er zo van genieten. En hun grote zussen spelen het zo lief mee. Heerlijk! Ik geloof er in!

  4. Tja, voor mij is nog steeds de enige echte Sinterklaas, Bram van der Vlugt. Voor de kindertjes, dit was een hulpsint.

  5. rietepietz zegt:

    Geweldig dat organisatie comité, dát is daadkracht. Ik denk dat je gelijk hebt dat het (voorlopig) een grote stad en mediading is. Maar het vervelende is dat ook dorpskinderen TV kijken en ouders dan weer verhalen aan moeten passen als je het kind niet de ware toedracht kunt vertellen.
    Zo wordt uiteindelijk iedereen gedwongen te volgen om het voor je kinderen nog een beetje “logisch” te kunnen houden.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat is ook zo, hier willen de Pieter ook geschminkt worden omdat op een klein dorp iedereen elkaar kent en ze niet herkenbaar willen zijn. Ik moet soms ook heel goed kijken voordat ik weet wie het is, dat maakt het ook zo leuk.

      • rietepietz zegt:

        Ja presies, dat is een flink deel van de lol voor volwassenen, dat je een Piet in huis krijgt die “overal vanaf weet” en zorgt dat het feest óók voor de niet gelovigen leuk is.

  6. minoesjka2 zegt:

    Mooi, jij hebt dus je eerste pepernoten van dit jaar ook op🙂 Toevallig had ik dit weekend een zakje gekocht en heb ook mijn eerste op.

  7. Kakel zegt:

    Nou ja, een zakje meenemen om pepernoten in te doen. Vind ik heel inhalig!
    M’n dochter heb ik een zakje met speculaaskruiden gestuurd zodat ze haar eigen kruidnoten kan bakken (-:

  8. Zwarte Piet en anders maar niet! Lekker hè.. Pepernoten. Jan noemt ze ‘moppies’ 😉

  9. tagrijn zegt:

    Die Sint kan ook echt alles. Want zaterdag reed hij hier ook door de stad. Helaas toch verstoord door demonstraties. Een van de zwarte pieten is huilend hard weggelopen. Gelukkig hadden de kinderen dat niet echt door.

    • gewoonanneke zegt:

      Zonde hoor dat het nodig is dat gedoe allemaal. In een dorp zoals het mijne zou je anders moeilijk Pieten krijgen omdat ze anders zo herkenbaar zijn voor iedereen. Daar hebben ze dan geen zin in.

Geef een reactie

