Copyright ©

copyrightteken
Volgens mij heb ik er wel eens eerder iets over geschreven over het gedrag van mensen met betrekking tot gemaakte foto’s en het feit dat foto’s ook gewoon eigendom zijn. © Maar vanmorgen kreeg ik weer zo’n mailtje dat bij mij meteen tegen mijn haren instrijkt.
Vorige week was ik op een bijeenkomst en had daar foto’s gemaakt voor de krant van de ondertekening van een convenant.
Vandaag kreeg ik dus een mailtje van de organisator van die bijeenkomst en daar stond in “Anneke jij hebt toch foto’s gemaakt vorige week, wil je er een voor 12.00 (dit mailtje was om 11.20 verzonden !!!!) naar die en die sturen”.
Er stond niet bij wie diegene was waar hij die foto voor vroeg en ook niet waarvoor die foto gebruikt ging worden. Was het voor bij een krantenartikel aan de termijn die er bij stond zou ik dat wel denken vanwege een deadline maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk.
Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat ik die foto zomaar ga mailen dan. ©
Ik heb ook een collega correspondent voor een andere krant die mij regelmatig om een foto vroeg. In het begin was het wel eens een uitwisseling, dan kon een van ons niet fysiek aanwezig zijn en dat was dan een prima regeling.
Maar de laatste tijd werd het steeds meer eenrichtingsverkeer en heb ik gezegd geen
foto’s meer te sturen. Zelf doet hij dan telefonisch het interview en ik loop gratis foto’s voor hem te maken want een fotograaf inhuren mogen ze niet meer, dat kost te veel, dus dan moet hij het zelf doen.
Ik ben best heel gemakkelijk hoor met het geven van foto’s, als ik ze zelf moet gaan laten afdrukken voor iemand hou ik er weinig aan over en heb ik er best nog veel werk aan. Dus meestal voor particulieren die graag een foto willen laat ik ze altijd een mailtje naar me sturen dan is het een kwestie van even antwoorden en de foto meesturen. Niet zoveel werk. Al irriteert het me wel iedere keer weer dat in 90 % van de gevallen dat ik een foto stuur ik niet eens even een mailtje terug krijg van bedankt of zo en ik daardoor ook wel eens denk, ik stop er gewoon mee. download
Maar dit is volgens mij weer zo’n geval van een verslaggever die wel wilde schrijven over die bijeenkomst maar er niet geweest is en ik kan dan de foto leveren en daar pas ik voor en zeker de vanzelfsprekendheid waarop zo’n mail geschreven is, zo van doe dat maar even ook nog voor 12 uur.
Heb een nette mail teruggestuurd dat ik eerst wel wil weten waar die foto voor bestemd is en wie diegene is. Was trouwens ook al te laat want ik las die mail pas eind van de middag toen ik weer thuiskwam.  Ben benieuwd wat voor reactie ik ga krijgen van hem.

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Copyright ©

  1. Marja zegt:

    Je hebt groot gelijk.

  2. Dat vind ik toch een tamelijk onfatsoenlijke manier van doen Anneke, ik geef je groot gelijk.

  3. Groot gelijk, ik zou precies hetzelfde doen.. Sowieso om jouw reden, dat het jouw foto’s zijn, maar ook de manier waarop. Wat denkt ie wel… ” Commandeer je hondje en blaf zelf…”

  4. rietepietz zegt:

    Helemaal gelijk, zeker als het om “mensen uit het vak” gaat zou er een vergoeding tegenover moeten staan. En natuurlijk een vriendelijk verzoek, en geen commando! Ik ben óók benieuwd wat je daarover gaat horen.

  5. AnneMarie zegt:

    Tamelijk arrogant. Jou voor het karretje spannen en zelf met de eer gaan strijken. Laat ze het ff zelf doen.

  6. minoesjka2 zegt:

    Of je gelijk hebt hoor!! Het is allemaal wel makkelijk om met andermans veren te gaan lopen pronken.

Geef een reactie

