Zomaar onderweg…..

zalmzwam-smallzalmzwam-small

Vandaag was het schitterend weer, vriezend nog een beetje vanmorgen maar met een lekker zonnetje er bij dus natuurlijk weer om op de fiets te stappen (je had gelijk Riet) .
Had vandaag en morgen “vrij”want bij de kinderen wordt de vloer in de kamer en gang geschuurd en gelakt. Er ligt nog een prachtige parketvloer in die zeker de moeite waard is om op te schuren en te houden en daar hebben ze dus ook voor gekozen.
De polder is momenteel gevuld met ganzen, smienten en andere overwinteraars en natuurlijk de “normale” altijd in Nederland blijvende watervogels.
Door de bevroren sloten zoeken ook de reigers hun toevlucht tot de weilanden dus is er een bonte mengeling van allerlei soorten watervogels te zien.
Ik neem de route waar ik een paar weken geleden de zalmzwam gespot had en ga kijken of ze al verdwenen zijn. Maar nee, ze staan er nog wel maar zijn duidelijk aan het aftakelen maar als ik heel eerlijk ben vind ik ze er nog veel mooier uitzien. Helemaal vol met draden en wat bruiner kleurend. Ik maak een paar foto’s en ga weer verder fietsen. (Eerste foto twee weken geleden, tweede foto nu )
Op het fietspad richting huis zie ik een grote groep mensen staan, in de polder erbij lopen nog een aantal mensen.
Als ik er aan kom rijden maken ze ruimbaan en het lijkt een welkomstcomité voor me dat zich aan beide zijde van het fietspad heeft opgesteld. Dus ik dacht, even stoppen dat gebeurt me niet zo vaak.
Ik was ook nieuwsgierig wat er daar aan de hand was en waarom er zoveel mensen liepen en stonden. Dus ik stap af en zeg dat ik heel nieuwsgierig ben, voor een lokale krant werk en dat ik graag wil weten waarom er zoveel mensen zijn hier.
Het wordt heel sportief opgepakt en ik krijg uitgebreid uitleg van een van de heren.
Ze zijn bezig met een gedeelte van de polder zo in te richten dat het nog meer geschikt wordt gemaakt voor weide en watervogels. Het is een samenwerkingsverband van verschillende instanties, Zuid Hollands Landschap, het waterschap  en veenweiden Krimpenerwaard. Er komen een paar wandelpaden door te lopen. Helemaal mooi natuurlijk, zo dicht bij eigenlijk weer een stukje natuur om eens te verkennen. In het voorjaar van 2017 moet het hele project gerealiseerd zijn. Deze bijeenkomst was er voor om betrokkene de voortgang van het project te laten zien.
Ik ben weer helemaal op de hoogte, aanstaande zaterdag is er een open dag en zou ik ook mee kunnen gaan met een wandeling. Even kijken of ik dat in kan plannen want het lijkt me best leuk en ook wel een mooi item om over te schrijven.


Zomaar onderweg, zo zie je maar kan je van alles tegen komen wat ik weer niet gehoord zou hebben als ik thuis op mijn stoel bij de kachel (nou ja niet letterlijk kachel natuurlijk) was blijven zitten.

http://www.veenweidenkrimpenerwaard.nl/projecten/drie-natuurgebieden
Foto van de site van veenweidenkrimpenerwaard.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Zomaar onderweg…..

  1. Een mooi blog Anneke. Met dit koude weer, heb ik altijd zoiets van…..zal ik wel of niet? Eenmaal op pad is het toch ook wel lekker.

  2. rietepietz zegt:

    Whahaha, het was natuurlijk niet écht een gek, het was goddelijk weer om te wandelen en /of te fietsen. De zwam is nog steeds mooi, misschien nog wel mooier van kleur wat mijn betreft.

Geef een reactie

