Paniek in ’t winkelcentrum

img_1231Afgelopen vrijdag had ik even wat zitten eten bij de Hema en opeens was er vanuit de luidsprekers van het winkelcentrum de tekst te horen dat iedereen meteen het winkelcentrum moest verlaten.
Iedereen werd gesommeerd om op te staan en weg te gaan, een aantal dames van het personeel die blijkbaar hiervoor opgeleid waren zag je de leiding nemen.
Alle nooduitgangen gingen open en iedereen ging naar buiten
toe. Hier en daar een beetje lacherig of rondkijkend wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Omdat er nergens iets van sirenes of anderszins te horen was dacht ik eigenlijk wel dat het een vals alarm was of misschien een oefening.
Toch zag ik wel dat mensen in zo’n geval anders reageren, sommige gingen in discussie met het personeel van de winkels. Zelf nam ik ook niet de dichtstbijzijnde nooduitgang maar liep het hele winkelcentrum door om de uitgang te nemen waar mijn fiets stond.
Achteraf bedacht ik dat dit eigenlijk best een rare reacties was van mezelf want zou er wel zo’n gek als in Alphen aan de Rijn rondlopen dan neem je toch een extra risico.
Maar door de rust in het winkelcentrum, eigenlijk raakte niemand in paniek of zo, je hoorde of zag verder ook niets denk ik dat ik toch wel dacht dat het loos alarm was.
Buiten stonden we zo met een aantal dames te praten er over. Een mevrouw stond net in de kleedkamer vertelde ze toen ze weg moest. Gelukkig was ik al weer aangekleed zei ze, dus ik zei, ja anders had je hier in je onderbroek gestaan. Echt niet antwoordde ze, dan had ik me echt wel eerst aaimagesngekleed. Zo stonden we daar een beetje lacherig tot na een minuut of 10 iedereen weer naar binnen mocht gaan. Er was dus inderdaad niets aan de hand.
Afgelopen maandag informeerde ik even bij de “nieuwskrant” van de Crimpenhof wat er nu aan de hand was en inderdaad. Er was per ongeluk op de knop gedrukt die het alarm in werking had gesteld. Nou ja op zich meteen een mooie test en oefening voor de winkels en het personeel. Al worden de echte oefeningen altijd van te voren aangekondigd vertelde ze.
Eind goed al goed, gelukkig maar. Wel apart op het eens een keer mee te maken zo.
Vandaag met vriendin heerlijk wezen snuffelen in de kringloopwinkels. Zij woont in een appartementencomplex en daar wil ze de gang gaan versieren voor de kerstmis. Ze had geen zin om huis aan huis te gaan vragen of ze er wat voor over hadden dus bij de kringloop wat slingers ingeslagen. In twee verschillende kringloopwinkels geweest en echt voor 4 euro in totaal had ze een tas vol met slingers en wat versieringen die ze er aan kon hangen. Die kan haar hart op gaan halen. Zelf heb ik niets gekocht, had ook verder niets nodig. Wel even mijn heerlijk vers gebakken appeltaartgratis appeltaart opgehaald bij de Emté. Daar had ik een klantenkaart aangevraagd en als welkomstcadeau mocht ik die op komen halen. Heel de middag en nu vanavond staat ie me aan te kijken van “eet me op, proef me nou” maar dat doe ik niet hij gaat de vriezer in en komt mooi van pas met mijn verjaardag die er ook al weer aan zit te komen over een paar weken.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Hemaverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Paniek in ’t winkelcentrum

  1. Gelukkig dat het loos alarm was Anneke, je hebt nu wel een lekker appeltaartje, ik had hem toch maar opgegeten…hihi.

  2. Marja zegt:

    Je bent net zo nuchter als ik. Zie het gastblog van Robbert bij de 3e alinea. http://rammelaars2.blogspot.be/2015/04/vakantiegastblog-2.html

  3. Mrs. T. zegt:

    Zo, dat verliep gelukkig in alle rust zo te zien. Dat is wel heel fijn om te lezen. Hahaha, wel bijzonder dat je zelf het hele centrum eerst nog doorliep.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat vond ik achteraf er over nadenkend ook wel gek van mezelf. Dat ik eerst dacht ja maar ik ga wel waar mijn fiets staat en pas later dacht, had ook meteen naar buiten gekund. Een mens zit raar in elkaar.

  4. fialas zegt:

    The Donald schijnt binnenkort ook zo’n knop te hebben.

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Goed dat ik niet bij je in de buurt ben.
    Appeltaart
    Appeltaart
    Appeltaart

  6. rietepietz zegt:

    Jij maakt nog eens iets mee, gelukkig dat er niets aan de hand was. Dit is natuurlijk een véél betere graadmeter of het ontruimingsplan goed werkt dan een geplande oefening.

  7. minoesjka2 zegt:

    Ja, stom eigenlijk hé hoe je in zulk soort situaties reageert.
    Jou belangrijkste gedachte was waarschijnlijk : ik moet naar mijn fiets. Die is belangrijk voor je, het was waarschijnlijk puur intuitief hoe je gereageerd heb. Want als je er op dat moment over na had kunnen denken had je vast de eerste en beste uitgang genomen.

  8. Kakel zegt:

    Die taart had je wel mooi in de mats!
    Ik heb het eens in een ziekenhuis meegemaakt dat het brandalarm afging en alle deuren automatisch werden gesloten. Dan sta je toch raar te kijken…

Geef een reactie

