Levenslessen

weiland-mist-1-smallGisteren en vandaag heel wat uurtjes weer in de tuin bij de kinderen wezen werken en eigenlijk is ie nu wel zover klaar dat het de winter over kan zo. Het ziet er allemaal mooi en opgeruimd uit. Heb geloof ik 40 vuilniszakken en de nodige containers gevuld met het afval en bladeren. Kilometers hedera verwijderd, wat een zooi is dat. Maar ik vond het zo ontzettend leuk om te doen. Ik vind dat ze een fantastisch huis hebben maar die tuin ben ik echt helemaal verliefd op. Zoals vandaag ook, eigenlijk had ik het laatste stukje iets gemakkelijker ingeschat maar goed ik wilde het toch af hebben vandaag. En ik ben ook heel benieuwd naar het voorjaar wat er allemaal op gaat komen daar. En weer vandaag mijn roodborstje dat gezellig achter me aan hipt om de lekkere hapjes die tevoorschijn komen op te eten. weiland-mist-2-small
Vandaag zaterdag waren ze natuurlijk ook zelf hard aan het werk, het is denk ik meer werk dan ze vooraf ingeschat hadden maar ze hebben toch besloten om volgende week te verhuizen. Ze hadden gehoopt om alles geverfd en klaar te hebben maar dat zit er niet in.
Hun slaapkamer is helemaal klaar, de badkamer, de keuken, de kamer dus ze kunnen er gewoon gaan wonen en de andere slaapkamers en nog wat verfwerk kunnen ze dan wel doen als ze er wonen.
Nu hebben ze ook nog twee huizen, heen en weer reizen, dat andere huis moeten ze ook nog bijhouden dus. Ze laten praktisch al hun meubels staan want de nieuwe eigenaar gaat het gemeubileerd verhuren maar goed je hebt altijd je persoonlijke dingen en nog een kast die wel over moet. En de dingen die nog her en der opgehaald moeten worden zoals bij mij en haar ouders.
Als we even een bakje thee zitten te drinken tussendoor begint mijn schoondochter over hun vrienden die het eigenlijk best een beetje af hebben laten weten om een keer te komen helpen. Alleen een vriend van Peter is een aantal keren geweest om te helpen met de nieuwe plafonds en dat soort werk. Een vriend van baby af aan is het maar de laatste jaren waren ze niet zo heel close meer maar nu staat ie er toch maar. En nog een andere vriend die een middag even langskwam om te helpen.
En de vrienden die ze verwachten dat ze zeker zouden komen helpen een keer zien ze niet.
Peter heeft samen met zijn allerbeste vriend een soort opslagruimte omgebouwd tot appartement, ik durf niet te zeggen hoeveel uren hij daar ingestoken heeft voor niets, gewoon als vriend. En ook die vriend is geen dag wezen helpen. En dat snap ik dan niet.
Ik weet dat de omstandigheden veranderd zijn, die vriend heeft inmiddels een baby van een half jaar ongeveer, natuurlijk is het dan anders maar je kan toch wel een dag vrij maken lijkt me om een keer te komen helpen.
Ja zeg ik tegen Chantal, zo gaat het meis, als alles leuk en feest is, samen eten en uitgaan dan is het helemaal prima maar met zulke dingen leer je gewoon je echte vrienden kennen, dat zijn levenslessen.  Zo gaat het meestal, soms vallen er dan mensen af en komen er weer nieuwe mensen in de leven. Alleen de echte die blijven ten alle tijden vrienden.
Ze werken natuurlijk ook heel de week allebei er nog bij en dan is het best zwaar hoor dat geklus. Nu hebben ze wel geluk met de ouders. Chantal haar moeder heeft ook een drukke baan maar daar kunnen ze altijd komen eten en die doet de was. Chantal haar vader is er bijna dagelijks bezig met verven en allerlei klusjes die gedaan moeten worden. Ook Hans mijn ex heeft er de nodige verf uurtjes in gestoken en haar zus en zwager kwamen ook regelmatig helpen met verven en andere klussen en ik zelf de tuin.   Mijn zus zorgt iedere zaterdag dat er wat warms te eten komt zoals vandaag weer een grote pan erwtensoep. Dus per saldo genoeg hulp eigenlijk. Mijn tuinwerk is klaar, heb aangeboden om nog hun kelder helemaal te gaan verven, behangen en voorzien van nieuwe planken en een stukje zeil. Mijn cadeautje voor hun nieuwe huis. Het is een hele grote kelder van 4 meter lang met veel hoekjes en gaten, echt mijn ding, hou wel van dat soort klusjes dus dat hoop ik deze week te doen. En dan vind ik het wel even mooi geweest weer.


Gisteren lang bezig geweest en toen ik naar huis fietste begon het al donker te worden en de mist op te komen op het land. Echt een prachtig gezicht. Als ik langs een lichtmast fiets hoor ik het gekwetter van honderden spreeuwen die daar nog even uitrusten om daarna verder te vliegen naar de rietkragen waar ze de nacht doorbrengen. Een magisch gezicht en ik stap toch nog even uit om een paar foto’s te maken.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Levenslessen

  1. Marja zegt:

    Ik bewonderde je foto’s al op facebook. Super.
    En ja …. vrienden? Ze zijn soms op 1 hand te tellen.

  2. Je hebt je best weer gedaan in de tuin Anneke, al die spreeuwen is toch wel een bijzonder gezicht hè?

  3. Erika zegt:

    Wat een mooie foto’s!

  4. minoesjka2 zegt:

    Tja, met verhuizen en klussen moet je het vaak juist niet van je vrienden hebben …….. overal hetzelfde.
    Mooi he, als die spreeuwen die zich verzamelen, doen ze hier in een boom ook wel eens, en een herrie dat het dan is.

  5. Je hebt er een hoop werk aan gehad zonde lezen, maar met zoveel plezier helpen, ik vind dat zo leuk! En nu de kelder nog!mveelmsucces. En voor de jongelui.. Heel veel geluk in hun nieuwe paleisje!

  6. Kakel zegt:

    Gelukkig heeft je zoon jou nog. Jij verzet werk voor tien anderen! Maar het is sneu om zo je vrienden “beter” te leren kennen… Plaatjes van foto’s. Ik zag ze op fb al voorbij komen maar op je blog komen ze veel beter tot hun recht.
    Warme groet

    • gewoonanneke zegt:

      Niet alleen ik hoor, ook de andere familieleden hebben veel gedaan zeker Chantal haar vader die is er ook iedere dag. Maar goed ze leren er ook weer van toch… Ze redden het wel hoor al duurt het misschien wat langer dan ze gepland hadden.

Geef een reactie

