Bossen of polder ???

Het afgelopen weekend was ik in Apeldoorn en het lijkt wel als ik daar ben dat het van dat sombere weer is maar goed dat heeft ons er niet van weerhouden om zondagmiddag toch op de fiets te stappen en naar Hoog Soeren gaan fietsen.
Hoog-Soeren is een dorp dat ook valt onder de gemeente Apeldoorn, een dorp helemaal verscholen in het bos, zo’n km of 6 fietsen was het. Zijn naam eer aandoend want het was dus ook bijna 6 kilometer klimmen en dat voor een verwende E-biker die dan op een terugtrapfiets van de NS fietst. Niet echt ideaal en flink zwoegen maar het was de moeite waard, het was er echt prachtig om te zijn en wat rond te wandelen. Eigenlijk wilden we naar de kroondomeinen maar die waren afgesloten, denk vanwege de bronsttijd of het jachtseizoen. Dat houden we dus nog te goed voor volgend jaar.
Onderweg zagen we heel veel stukken bomen met allemaal verschillende tondelzwammen, even een fotomoment genomen. Sommige helemaal versteend en keihard. Als je ze zo ziet lijken het net klimpalen. Sommige beginnen al helemaal af te brokkelen en onder de stronken vaak van dat mooie sterretjesmos.
We hebben gezocht naar sporen van wilde zwijnen en ook gevonden, hele plaatsen waar ze de grond omgewoeld hadden op zoek naar paddenstoelen en andere dingen die ze eten en ik las in wikipedia:
Een wild zwijn is een alleseter. Hij eet voornamelijk plantaardig voedsel zoals eikels, kastanjes, gras, knollen, wortels en truffels, vruchten, bessen en groene plantendelen. Maar ook dierlijk voedsel zoals aas, regenwormen, insectenlarven, amfibieën, vogels en kleine knaagdieren.
We kwamen ook nog een heel veld met rode bosbessen tegen en terwijl we daar liepen zag ik ook een paar groenachtige paddenstoelen, het waren nog bollen dus of al ingestort of nog opkomend, dat weet ik echt niet. Eerst dachten we dat het groene knolamanieten waren maar toen ik het thuis opzocht zagen die er toch anders uit en kwam ik zelf uit op gele knolamaniet. Maar zeker weten doe ik niet niet. Groene knolamanieten zijn heel erg giftig dus daar moet je wel mee uitkijken. Maar goed wat het ook was, het was best lekker om daar een poosje in het bos te struinen zo samen.


De terugweg was wat gemakkelijker, afdalend naar Apeldoorn terug hoefden we amper te fietsen, dat is het betere werk. Ga daar eens kijken naar een tweedehandsfiets met versnellingen want sowieso ben ik iedere keer toch 10 euro kwijt voor het huren van een fiets en zo’n fiets met een terugtraprem, ik vind het echt helemaal niets. Makkelijk om even van het station naar zijn huis te fietsen maar als we een eindje gaan fietsen minder. Ik kan hem dan gewoon op het station parkeren en dan heb ik altijd een fiets daar.
De dag afgesloten met een gezellig etentje bij de Chinees.
Zoals ik Wim probeer te overtuigen van het mooie van de polder probeert Wim mij te overtuigen van het feit dat Apeldoorn en de omgeving zo mooi is en hij heeft helemaal gelijk. Maar als ik dan vanmiddag weer thuis ben, na een supersnelle reis dankzij de nieuwe dienstregeling van de NS, mag ook wel eens gezegd worden, en ik fiets het laatste gedeelte door de polder dan zeg ik toch de Veluwe is prachtig, de bossen maar de weidsheid van de polder, de vele watervogels……ik ben toch echt een poldermens… Maar ik hoef geen keuze te maken we nemen gewoon…….The best of both……

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Veluwe verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Bossen of polder ???

  1. matroos zegt:

    Ooit heb ik in een bosrijke omgeving gewoond,maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het weidse polderlandschap.Ik wil de lucht gewoon zien en liefst nog wat water.

  2. Marja zegt:

    Prachtige foto’s. Ik houd meer van bossen. Heerlijk dat jij het kunt afwisselen.

  3. beaunino zegt:

    Zo is dat. Ik moet wel lachen om jouw logica: ‘…dan heb ik altijd een fiets daar’. In mijn contreien denkt met automatisch: ‘Kleine kans dat hij er nog zal staan als ik de volgende keer kom’.

  4. In een grijs verleden heb ik ook nog 2 jaar in Apeldoorn gewoond, ik vond die bosrijke omgeving fantastisch. Mooie foto’s van de paddo’s Anneke.

  5. rietepietz zegt:

    Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, bossen zijn echt práchtig en ik kom er graag maar maar zal de kust nooit in willen ruilen voor de bossen.

  6. minoesjka2 zegt:

    Mooie foto’s weer Anneke!! Ik ben toch zelf meer van de bossen, de polder is mooi in mijn ogen, maar veel saaier dan het bos, waar het achter elke boom/struik anders kan zijn omdat je vaak niet ver kan zien

    • gewoonanneke zegt:

      Nou in de polder zie ik ook in ieder weiland of sloot wat nieuws. Ja ik blijf gewoon een kind van de polder al waardeer ik de bossen en vind ik het prachtig. En zo is het mooi dat wel het uit kunnen wisselen samen. Hij houdt ook erg van de rivieren en het water wat hij daar weer niet heeft.

Geef een reactie

