Na-kerst-se gerechten

Nanaamloos de kerstdagen heb ik altijd nog wel best veel eten over en eten weggooien vind ik echt heel zonde dus dat probeer ik altijd zoveel mogelijk te voorkomen. Had nog wel iets aan Wim ook meegegeven van de vis, weet dat hij dat heerlijk vindt, dat kreeg ik niet allemaal op. Toch weer teveel ingekocht eigenlijk maar goed ben dan ook altijd weer bang om tekort te komen al weet ik wel dat het onzin is.
En dat levert voor mij tussen kerst en oud- en nieuw eigenlijk best bijzonder gerechten op en met een beetje creativiteit smaakt het eigenlijk nog best lekker ook.
Wat had ik allemaal over: Een aantal kleine gehaktballetjes, een stukje beenham, een zak met sla, verschillende soorten kaas, een brood dat een beetje oud al was, soep, tomaatjes, een paprika, een pakje forelfilet, twee stoofpeertjes,slagroom, wat noten en dadels.
Nou ja dat was dus de kunst om daar wat van te maken met gebruikmaking van gerechten die ik altijd wel in huis heb zoals aardappelen, uien en nog wat van die dingen.
De eerste maaltijd werd een salade van veldsla, tomaatjes, paprika, uien, olijven en geitenkaas met een handje noten er door.  Samen met het brood dat ik geroosterd had in de oven was het een heerlijke maaltijd geworden.b4d387f24ebb2383c6ae382cedbdbd30
De tweede maaltijd bestond uit de kaassoorten die ik nog had, alleen een klein stukje blauwe stinkkaas heb ik weggedaan, dat vind ik echt niet lekker met wederom geroosterd brood. Vooraf een kop soep en als toetje twee stoofpeertjes met slagroom.
Vandaag staat er weer een salade op het menu, de resten van de veldsla met tomaten, ui en paprika en daarbij vandaag de fijngesneden forel. Daarbij lijken gebakken aardappeltjes me wel heel erg lekker smaken. En als toetjes wat gevulde dadels.
Voor morgen blijft dan nog over de beenham, die ga ik dan maar eten met snijbonen uit mijn eigen tuin die nog in de vriezer zitten en dan kook ik er wat aardappels bij en de rest van de dadels erbij.
Dan is mijn koelkast weer zo goed als leeg en heb ik toch alle restjes nog verwerkt en van gegeten. En dat kwam wel goed uit ook eigenlijk want met zulke dagen geef ik toch ongemerkt wel meer geld uit dan eigenlijk in mijn planning stond. Ik snap dan ook nooit dat als je nu in de winkels komt de mensen weer inslaan alsof er een crisis aan zit te komen. Houden die mensen niets over van de Kerstmis of gooien mensen nog steeds alles zo gemakkelijksalad with tunny, egg, olive and tomato maar weer weg. Heb geen idee eigenlijk het enige wat ik nu nog koop is wat vers fruit.
Oudejaarsdag is natuurlijk bestemd voor oliebollen, zal wel ergens een zakje zien te scoren.
Januari is bij mij altijd de maand om zuinig aan te doen dus en dat komt mooi uit want ik heb nog aardig wat dingen in mijn vriezer zitten die ik op kan eten. Kijken hoever ik ga komen zonder al te veel boodschappen te doen. Moet zeker gaan lukken.
Plaatjes internet maar ze lijken verdacht veel op de salades die ik maakte 😉

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

14 reacties op Na-kerst-se gerechten

  1. Ivy zegt:

    Wij eten ook al de hele week restjes. Ik had met Kerst opzettelijk veel verschillends gemaakt, zodat we het de dagen erna gemakkelijk hadden/hebben.

  2. Marja zegt:

    Dat doen wij ook met de restjes. Jouw hapjes klinken verrukkelijk.

  3. ria zegt:

    Krijg al weer honger

  4. AnneMarie zegt:

    Geeft mij altijd een goed gevoel. De koelkast leeg eten.

  5. Eten weggooien is zonde, jij weet goed raad met de kliekjes Anneke.

  6. Lot zegt:

    Ik hou ervan met restjes creatief een lekker en vaak verrassende maaltijd te bereiden.
    Soms is het zelfs jammer dat je die dan nooit meer helemaal zo kan herhalen.
    Een enkele keer mislukt het, dan is een combinatie toch minder lekker, maar over het algemeen weet ik prima wat bij wat lekker is, lange ervaring en ik gooi dan ook zelden iets weg.

    Zelfs verlepte sla is nog lekker om te bakken met gefruit uitje uit pot, beetje ketjap en sambal.

  7. rietepietz zegt:

    Ja ook hier zijn de restjes zo goed als opgegeten. Vooral als je eters hebt móet je nou eenmaal rekening houden dat er toevallig meer mensen hetzelfde nemen bij het gourmetten dus moet je van alles wel ruim hebben. Maar zolang je niet alles tegelijk op tafel zet kun je gelukkig goed bewaren wat er over is.

Geef een reactie

