Hulpdiensten aan ’t werk

In een van mijn vorige blogs had ik het terloops over een man die gevonden was in het water in de jachthaven.
Momenteel hoor je zeker met de jaarwisseling weer van die idiote, althans zo zie ik ze, verhalen over hoe hulpdiensten behandeld worden. Je zou er maar ziek, gewond of nog erger liggen.
Wij hebben in ons dorp een vrijwillig brandweerkorps waar de brandweermensen veel tijd en energie in steken.
Een van deze brandweermensen schreef onderstaand bericht op Facebook en ik vond dat eigenlijk zo mooi dat ik het even gekopieerd heb. Ik heb het ook als een ingeschreven brief naar mijn krant gestuurd met de nadrukkelijke vraag of ze het willen plaatsen. (Met toestemming van Joost, de schrijven) Of ze het doen, daar ga ik niet over maar misschien dat zo’n verhaal toch weer eens mensen aan het denken zet wat ze aan het doen zijn wanneer ze deze mensen proberen te verhinderen of nog erger om hun werk te doen.

Overdenkingen van een vrijwillige brandweerman

Het is vrijdagmiddag 30 december, twee uur in de middag, en ik zit thuis te werken als ik gealarmeerd word voor een persoon te water aan de Opperduit in Lekkerkerk. Ik woon zelf op deze dijk en ben er goed bekend.
Bij aankomst in de kazerne zit de auto al bijna vol, ik spring er als laatste in. Omdat er veel mensen op het dorp aanwezig zijn rijden we na ongeveer drie minuten de kazerne uit, voor ons een snelle tijd. Onderweg krijgen we te horen dat er een persoon in de rivier ligt. Hij wordt omhoog gehouden door omstanders en zou al lang in het water liggen.
Ik zit op dit moment op driekwart van mijn bevelvoerders cursus en als ik ’s avonds naar huis rijd vraag ik mijzelf wel eens af waarom ik zoveel tijd in de brandweer investeer. Ik houd mijzelf voor dat we voor loze automaatjes rijden en in de zomer alleen maar paarden uit het water halen. De first responder inzetten zijn vaak het dankbaarst, daar redden we soms mensen mee. Toevallig had ik vrijdagmiddag weer zo’n moment. Ik dacht: ‘we trainen wel heel veel in verhouding tot de inzetten’. Tot dus mijn pieper ging…
De meldkamer in Haaglanden heeft gelijktijdig met onze alarmering de waterongevallenwagen uit Schoonhoven en de autoladder uit Bergambacht gealarmeerd. Vanuit alle hoeken worden politievoertuigen naar de Lekkerkerkse dijk gestuurd, deze zijn ruimschoots aanwezig in het gebied vanwege de aanstaande jaarwisseling. De ambulancedienst stuurt direct twee ambulances naar de dijk en de first responders van Lekkerkerk rukken ook uit in verband met de aard van het incident.
Vanuit Dordrecht wordt ook de KNRM richting Lekkerkerk gestuurd. Nu duidelijk is dat het daadwerkelijk om een drenkeling gaat, wordt ook een traumateam uit Amsterdam naar de dijk gedirigeerd.
Eenmaal ter plaatse treffen we een drenkeling aan. Deze ligt al geruime tijd in het rivierwater van vijf graden en is niet in staat geweest om zelfstandig uit het water te komen. De man wordt boven water gehouden door twee omstanders en wordt direct door de bemanning van de Lekkerkerkse tankautospuit op het steiger gehaald. De ambulancedienst ontfermt zich over het slachtoffer en vervoert deze met spoed naar het ziekenhuis.
Op het moment van schrijven zijn we inmiddels een paar dagen verder en denk ik met grote trots terug aan de inzet van brandweer Hollands-Midden, maar zeker ook aan de inzet van politie, ambulance en overige diensten.
Het is belangrijk om te beseffen dat de hulpverlening in Nederland wat mij betreft prima georganiseerd is. Overkomt je iets dan rijden, varen en vliegen er met grote spoed zo’n tien hulpverleningsvoertuigen met een veelvoud aan hulpverleners uit. Ik ben trots om deel uit te maken van dit mooie korps.
Uiteraard rukken wij ook met alle liefde uit voor automaatjes en paarden in de sloot..
Geschreven door Joost Eerland, manschap op de 3530 en bevelvoerder in opleiding.

Ik zit op dit moment op driekwart van mijn bevelvoerders cursus en als ik ’s avonds naar huis rijd vraag ik mijzelf wel eens af waarom ik zoveel tijd in de brandweer investeer. Ik houd mijzelf voor dat we voor loze automaatjes rijden en in de zomer alleen maar paarden uit het water halen. De first responder inzetten zijn vaak het dankbaarst, daar redden we soms mensen mee. Toevallig had ik vrijdagmiddag weer zo’n moment. Ik dacht: ‘we trainen wel heel veel in verhouding tot de inzetten’. Tot dus mijn pieper ging…

De meldkamer in Haaglanden heeft gelijktijdig met onze alarmering de waterongevallenwagen uit Schoonhoven en de autoladder uit Bergambacht gealarmeerd. Vanuit alle hoeken worden politievoertuigen naar de Lekkerkerkse dijk gestuurd, deze zijn ruimschoots aanwezig in het gebied vanwege de aanstaande jaarwisseling. De ambulancedienst stuurt direct twee ambulances naar de dijk en de first responders van Lekkerkerk rukken ook uit in verband met de aard van het incident.

Vanuit Dordrecht wordt ook de KNRM richting Lekkerkerk gestuurd. Nu duidelijk is dat het daadwerkelijk om een drenkeling gaat, wordt ook een traumateam uit Amsterdam naar de dijk gedirigeerd.

Eenmaal ter plaatse treffen we een drenkeling aan. Deze ligt al geruime tijd in het rivierwater van vijf graden en is niet in staat geweest om zelfstandig uit het water te komen. De man wordt boven water gehouden door twee omstanders en wordt direct door de bemanning van de Lekkerkerkse tankautospuit op het steiger gehaald. De ambulancedienst ontfermt zich over het slachtoffer en vervoert deze met spoed naar het ziekenhuis.

Op het moment van schrijven zijn we inmiddels een paar dagen verder en denk ik met grote trots terug aan de inzet van brandweer Hollands-Midden, maar zeker ook aan de inzet van politie, ambulance en overige diensten.

Het is belangrijk om te beseffen dat de hulpverlening in Nederland wat mij betreft prima georganiseerd is. Overkomt je iets dan rijden, varen en vliegen er met grote spoed zo’n tien hulpverleningsvoertuigen met een veelvoud aan hulpverleners uit. Ik ben trots om deel uit te maken van dit mooie korps.

Uiteraard rukken wij ook met alle liefde uit voor automaatjes en paarden in de sloot…

Geschreven door Joost Eerland, manschap op de 3530 en bevelvoerder in opleiding.

 

 
De meldkamer in Haaglanden heeft gelijktijdig met onze alarmering de waterongevallenwagen uit Schoonhoven en de autoladder uit Bergambacht gealarmeerd. Vanuit alle hoeken worden politievoertuigen naar de Lekkerkerkse dijk gestuurd, deze zijn ruimschoots aanwezig in het gebied vanwege de aanstaande jaarwisseling. De ambulancedienst stuurt direct twee ambulances naar de dijk en de first responders van Lekkerkerk rukken ook uit in verband met de aard van het incident.

Vanuit Dordrecht wordt ook de KNRM richting Lekkerkerk gestuurd. Nu duidelijk is dat het daadwerkelijk om een drenkeling gaat, wordt ook een traumateam uit Amsterdam naar de dijk gedirigeerd.

Eenmaal ter plaatse treffen we een drenkeling aan. Deze ligt al geruime tijd in het rivierwater van vijf graden en is niet in staat geweest om zelfstandig uit het water te komen. De man wordt boven water gehouden door twee omstanders en wordt direct door de bemanning van de Lekkerkerkse tankautospuit op het steiger gehaald. De ambulancedienst ontfermt zich over het slachtoffer en vervoert deze met spoed naar het ziekenhuis.

Op het moment van schrijven zijn we inmiddels een paar dagen verder en denk ik met grote trots terug aan de inzet van brandweer Hollands-Midden, maar zeker ook aan de inzet van politie, ambulance en overige diensten.

Het is belangrijk om te beseffen dat de hulpverlening in Nederland wat mij betreft prima georganiseerd is. Overkomt je iets dan rijden, varen en vliegen er met grote spoed zo’n tien hulpverleningsvoertuigen met een veelvoud aan hulpverleners uit. Ik ben trots om deel uit te maken van dit mooie korps.

Uiteraard rukken wij ook met alle liefde uit voor automaatjes en paarden in de sloot…

Geschreven door Joost Eerland, manschap op de 3530 en bevelvoerder in opleiding>

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

16 reacties op Hulpdiensten aan ’t werk

  1. Ivy zegt:

    Een mooi verhaal, van iemand die samen met zijn collega’s goed werk verricht voor de maatschappij. Hopen maar dat het artikel geplaatst wordt.
    Je snapt niet dat er van die hersenloze lui zijn die er lol aan beleven om medewerkers van hulpdiensten in de weg te lopen, uit te schelden of nog erger, ergens mee belagen. En het lijkt nog steeds erger te worden ook.

    ivysdoenenlaten.blogspot.nl

  2. ellymay47 zegt:

    Ik vind het mooi geschreven en er inderdaad meer aandacht aangeschoken worden, deze mensen doen hun werk en ik begrijp er helemaal niks van dat ze deze hulpdiensten belemmeren……..het lijkt inderdaad dat het erger en erger wordt…….ik heb voor alle hulpdiensten respect om iedereen te helpen laat deze mensen hun werk doen…..

  3. matroos zegt:

    Hopelijk komt het ook in de krant al zal het op FB misschien een ruimer publiek hebben.Ik kan mij zo boos maken over het belagen van hulpverleners.Daders zouden wat mij betreft een dagje ‘opgesloten’ mogen worden op de eerste hulp.Al denk ik dat de meeste bij de aanblik van het leed flauwvallen,de helden.Waar ik mij ook zo aan erger is dat mensen gaan staan filmen ipv van hulp verlenen.

  4. Marja zegt:

    Prima. Ik hoop dat ze het plaatsen. Degenen die hulpverleners hinderen of aanvallen moeten worden opgesloten en de sleutel mogen ze in de Opperduit gooien.

  5. rietepietz zegt:

    Het is inderdaad werk van krankzinnige die aanvallen op hulpverleners en politie. Men zou hen die zich eraan schuldig maken beter preventief op kunnen sluiten tijden de jaarwisseling.
    Ik hoop dat de brief in de krant geplaatst wordt, wat extra inkijk in de motivatie zóu misschien nog mensen op betere gedachten kunnen brengen.

  6. Dat is een mooie vertelling, en ook nog waargebeurd! Hopelijk komt het gezonde verstand terug bij die idioten die dit soort mensen belemmeren hun werk te doen…

  7. minoesjka2 zegt:

    Deze mannen en vrouwen moeten met respect behandeld worden, want als iemand je vrijwillig uit de shit wil helpen, met soms gevaar voor eigen leven, dan is hij/zij het waard.
    Zo jammer dat er enkele zijn die dit niet willen zien, of kunnen bedenken ………. hersenloze wat mij betreft.
    Mooi Anneke dat je dit ook op jou blog publiceer.

Geef een reactie

