En er was licht….

trap1In 2012 heb ik de gang boven en beneden behangen, een hele klus en een hele hoogte om te doen, sommige banen waren bijna 6 meter lang, staande op een trap op de trap, dus schuin een lange ladder op de trap om overal bij te kunnen dus.
Leuk vond ik het toen om op de lange muur een soort doek te hangen met daarop klaprozen, het vrolijkt de saaie muur wat op en je kijkt er naar als je naar beneden loopt.
Daarboven tegen het plafond aan besloot ik dat de verlichting moest komen en dat heb ik dus ook gedaan, verlengd van de zijkant naar helemaal de bovenkant zodat de spotjes mooi op de klaprozen schenen. Helemaal blij mee. Op de rest van de muren had ik open kastjes gehangen waar je wat dingetjes in kon zetten.
Ik was (ben) er helemaal blij mee. Alleen als je wel eens wat groots naar boven moest sjouwen is het oppassen de kastjes niet te raken want daar konden ze niet goed tegen (is al twee keer gebeurd en ze overleefden het nog wonder boven wonder de kastjes dan, de inhoud niet, een leuke vaas met olie, heerlijk hoor op mijn trap) .
So far so good, alleen een paar weken geleden ging mijn tweede lamp kapot, de eerste had het al een tijdje geleden begeven en dat is best lastig, een trap zonder verlichting als je naar boven gaat ’s nachts of naar beneden.
Ik gebruikte wel een zaklantaarn maar goed dat was ook niet de oplossing want meestal heb ik ook nog wel andere dingen om meteen mee naar boven te nemen.
Nu had ik allebei mijn trappen, de huishoudtrap en mijn 4 meter lange ladder, uitgeleend aan Peter vanwege zijn verbouwplannen. (wel handig heb dus al maanden mijn ramen niet meer kunnen zemen, wat een goede smoes had ik daarvoor)
Gisteren kwam hij eten en ik vroeg of hij in ieder geval een van de twee terug zou willen brengen zodat ik de lampjes zou kunnen vervangen gang-2(Handige plaats had ik gevonden om verlichting op te hangen, nooit rekening mee gehouden dat het ook nog wel eens kapot kon gaan en de poetsers onder jullie even geruststellen, ja hoor met een plumeau kon ik er wel bij om zo nu en dan de spinnenwebben en stof te verwijderen)
Vanavond kwam Peter bij mij met de trappen, hij klapte de lange ladder uit en zette hem schuin op de trap, zo tegen de muur aan waar de lamp hing en verwisselde de lampen voor me.
Het is best een hele hoogte als je op de trap op een trap zo naar beneden kijkt de gang in en dat vond hij ook zelf wel blijkbaar.
Gisteren had ie al boven aan de trap staan goochelen om toch proberen op zijn tenen om er bij te kunnen en toen heb ik hem verboden om verder te gaan. Straks val je naar beneden en wat heb je aan al die ellende zei ik tegen hem als je straks wat breekt of erger, dat is het niet waard dat lichtje ’s nachts. Met tegenzin stopte hij er toen mee.
Vanavond toen hij klaar was, kwam hij naar beneden en vouwde de ladder weer in elkaar.
“En dit ga je zelf nooit meer doen hoor gek” zei hij met een mengeling van bewondering en bezorgdheid in zijn stem.
Ik mag het niet doen van je en jij klimt gewoon op een trap op een trap als je alleen thuis bent.gang1-2 En eigenlijk was dat hetzelfde als Wim al gezegd had vorige week, ben je helemaal gek om dat te doen.
Nou ja het is al weer 5 jaar geleden dat ik die lamp daar gemaakt heb dus als het net zo lang duurt dan zou de lamp over 5 jaar pas weer vervangen hoeven te worden dus tegen die tijd denk ik ook niet dat ik zelf nog zo de trappen op zal klimmen en mag hij het voor me doen.
Zal ik die lange trap maar meenemen zei hij, zijn moeder een beetje kennend, als je hem dan nodig heb dan breng ik hem wel weer. (Hij moet nog wat klusjes in het huis doen waarbij hij hem nodig heeft)  Ik schiet in de lach en zeg, neem jij hem maar mee hoor en bedankt dat je weer een beetje licht in de duisternis bij me gebracht heb.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op En er was licht….

  1. Nu heb je in elk geval weer licht in de duisternis, en over 5 jaar zie wel weer toch?

  2. matroos zegt:

    Nou nou,wij hadden het trapgat dicht gemaakt en daar de trap op.Ook niet echt iets voor mij maar de schipper heeft de klus geklaard.Maar onze trap is kaarsrecht dus iets gemakkelijker.Leuk idee die klaprozen.Ik ben juist een foto aan het uitzoeken om een poster van te laten maken of i.d,ook voor die plek.Wel handig jij hebt 2 leuningen.

    • gewoonanneke zegt:

      Bij mij kan je het trappengat niet dichtmaken, trap loopt inderdaad ook met een bocht nog. Ik heb nu behangen met behang dat ik nog eens zou kunnen overschilderen dus hoef ik dan niet meer te behangen. (al vind ik het nog zo leuk). Ik zag dat doek met die klaprozen gewoon bij Kruidvat voor volgens mij nog geen 5 euro en het paste daar precies. En twee leuningen zijn inderdaad wel handig.

  3. Ivy zegt:

    Hoewel ik zelf niet echt onhandig ben, vind ik je erg moedig en bijzonder handig!
    Leuk, zo’n grote foto op de muur.
    Prettig dat jouw zoon het lampen verwisselen op hoogte nu van je overneemt.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik behang heel graag maar weet nog wel dat ik het toen soms ook wel een beetje eng vond en dacht als ik nu val en ik ben alleen thuis. Maar goed het is niet gebeurd. Voorlopig kan ik weer vooruit en was ook wel blij hoor dat hij het even deed voor me. Die grote foto is zo’n doek dat ik kocht bij het Kruidvat voor een euro of 5 was geloof ik om buiten ergens op te hangen in de tuin. Maar hij paste daar precies en ik vond hem mooi.

  4. Kakel zegt:

    Prachtig die klaprozen! En nu er nieuw licht over schijnt, zie ik dat het goed is (-:
    Je bent echt een enorme doorzetten plus een handig mensch. Mijn complimenten voor je lef.
    Warme groet.

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je ja ik hou wel van die klussen hoewel ik best wel wat voorzichtiger geworden ben hoor. Die klaprozen is zo’n tuindoek dat ik kocht bij het Kruidvat voor een euro of 5 of zo. Maar ik vond en vind het nog steeds mooi op die witte muur. Zo vrolijk.

  5. Marja zegt:

    Luister alsjeblieft naar die mannen en doe dit nooit meer zelf. Echt super link.

    • gewoonanneke zegt:

      Je hebt gelijk Marja, ik vond het soms ook wel een beetje eng weet ik nog toen omdat ik dan toch alleen ook thuis was. Ben ook wel iets voorzichtiger geworden al vond ik het wel toen een enorme uitdaging en gaf het zo’n voldoening dat het er allemaal mooi op is komen te zitten.

  6. AnneMarie zegt:

    Heel verstandig van Peter om die trap weer mee naar huis te nemen.

  7. Myriam zegt:

    Ik zou het je niet nadien. Wel héél mooi

  8. rietepietz zegt:

    Hoe herkenbaar ook, toch maar niet meer doen, zo’n trapgat is écht een ramp , omdat je je nérgens aan vast kunt houden als je in de nok staat. Zolang ik me maar érgens aan vast kan houden dat niet kan bewegen ( de trap kan dat wél) ben ik ook wel in voor zo’n klusje;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Dat klopt inderdaad en op een ladder staan is ook anders en lastiger dan op een gewone trap met bredere treden. Het enige waar ik nog wel wat steun aan had voor wat het waard is waren de waterleidingen, die waren best stevig. 😉

  9. fialas zegt:

    stam jij af van een circusfamilie? Ik heb drie zulke zoons maar doe haast altijd wat ze zeggen, d.w.z. wat ze verbieden doe ik echt liever niet!

  10. minoesjka2 zegt:

    Tja, naar mate je zelf ouder word, word je steeds meer “verboden” door je kinderen, een collega vertelde ook zo’n soort gelijk verhaal ……….. maar goed, jij hebt weer licht en daar gaat het om. Mooi trouwens die klaprozen 🙂

  11. Je bent weer lekker bezig Anneke!!
    Fijn zo’n behulpzame zoon hè… Top!

Geef een reactie

