Met een ezel op stap

Al weer een oudje, ja eigenlijk wel, momenteel met dit weer ben ik al een paar dagen niet gaan fietsen en dan beleef ik onderweg of waar dan ook niet zo veel om inspiratie van te krijgen. En vertellen hoe ik mijn keuken gesopt heb vind ik nou ook niet zo interessant.
Dus bij mijn opruimmissie kwam ik dit verhaal weer tegen van een man die ik onverwacht tegen kwam op een van mijn fietstochtjes in 2008. Ik zag hem staan met een tent en een ezel en dan word ik al nieuwsgierig. Dan rij ik eerst door en denk, misschien best een leuk verhaal voor de krant. Ik ga terug en maak een praatje met de man. En onderstaand verhaal was dus het resultaat. Wat een geweldig leuke man en een goede verteller was het ook nog eens een keer. Hoe het allemaal afgelopen is met zijn tocht weet ik niet meer. Heb hem nog wel een tijdje gevolgd via zijn website. Heb nog even op de link geklikt maar die is inmiddels niet meer actief.

dscf8842

Met een ezel op stap

LEKKERKERK – Veel mensen hebben wel de wens om een tijdje weg te zijn van alle verplichtingen en op reis te gaan, een wens die Sandra en Manuel Adamini gerealiseerd hebben.
Omdat beide natuurliefhebbers zijn en wandelen een passie van hen is viel de keuze op deze manier van vervoer, alleen het dragen van de daarbij behorende bagage was iets wat hen niet zo lag. Toen ze op vakantie in Frankrijk een keer een ezel hadden gehuurd bracht dat hen op een idee om op deze manier op pad te gaan.

In Nederland terug werd gekeken wat de mogelijkheden waren en zo kwamen ze terecht bij de Ezelstal de Edelingen in Zelhem waar ze ezels trainen voor het dragen van bagage tijdens tochten.
Een half jaar lang gingen Sandra en Manuel trainen met ezel Jonas en eigenlijk werden ze zelf ook getraind hoe ze om moesten gaan met Jonas. De commando’s die gegeven moesten worden, het omgaan met onbekende omstandigheden voor de ezel, de verzorging etc.
Op 9 mei werd er vertrokken vanuit Oostvoorne, allereerst wordt de oeverloperroute gevolgd, daarna de Lingeloperroute en de route die ze verder willen volgen is de E8 route door Europa met als einddoel Bratislava. Een reis van 2300 kilometer die lopend samen met Jonas de ezel afgelegd gaat worden. Vijf dagen waren ze op weg toen ze via de veerpont in Krimpen aan de Lek richting Lekkerkerk kwamen, wild kamperen is in Nederland verboden zodat gevraagd wordt aan voorbijgangers waar ze eventueel een plaatsje voor de nacht kunnen vinden.
Via een voorbijganger kregen ze de tip om bij de picknickplaats langs het Smalle Kampje een plaatsje voor de nacht te vinden. Daar kon Jonas eten en Sandra en Manuel hun tentje opzetten, het werd voor hen ook de eerste rustdag.
Vijf dagen achter de rug en al heel leuke en enthousiaste reacties gekregen, dat geeft ze moed voor de verdere reis. Toen ze met de voorbereidingen begonnen was er nog geen sprake om deze reis te verbinden met een goed doel maar gezien de enthousiaste reacties besloten ze dit alsnog te doen. Omdat het een reis door de natuur wordt waar ze van genieten besloten ze voor deze natuur iets terug te willen doen en kozen daarom het WNF als doel.  Vijf dagen op weg en al ongeveer 3000 euro opgehaald, een paar sponsoren vooraf en onderweg van  mensen die een praatje maken, met de ezel op de foto willen en daarvoor vrijwillig iets in de collectebus stopten. Een speciaal project waarvoor ze dit doen ligt in Zuid Oost Europa. Daar wordt geprobeerd door het WNF om de economische groei en de natuur beter met elkaar te verbinden.
Dit wordt onder meer gedaan door duurzaam toerisme te bevorderen om zo het leefmilieu van de Bruine Beer, de Lynx en de Wolf te waarborgen.
Een dagje rust in Lekkerkerk beviel goed en was ook nodig voor ezel Jozef, met de Pinksteren was het overal druk en is het nodig voor hem om even tot rust te komen. Op 1 oktober moet de reis er voor Sandra en Manuel weer opzitten, nu al na 5 dagen is hun kijk op de mensen veranderd door de spontane uitnodigingen die ze onderweg kregen om te overnachten of wat te drinken en te eten.  Sandra was bij het gesprek dat ik had met Manuel niet aanwezig, even naar het zwembad Schuwacht om te zwemmen en te douchen vandaar dat Manuel alleen op de foto staat.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Met een ezel op stap

  1. Marja zegt:

    Wat een leuk verhaal. Jammer dat we het vervolg niet meer kunnen opzoeken.

  2. rietepietz zegt:

    Dat is wel een heel bijzonder verhaal, zeker de moeite waard om nog eens te plaatsen en inderdaad, zéker interessanter dan hoe jij je keuken uitsopt;-)

  3. Kakel zegt:

    Het Smalle Kampje is een ideale overnachtingsplek. Ik herinner me het verhaal nog! Het was zo leuk om te lezen en nog wel met een bijzonder doel.
    Weet je dat je in NL ook een week met een ezel kan rondlopen? Of met een huifkar (-:

  4. Nou zeg wat een onderneming.. Leuk dat die mensen dat doen!

Geef een reactie

