Koud hè….

Het begon vanmorgen al toen ik op mijn scan0001werk kwam, zo heb je de kou getrotseerd,  ik woon nog geen km van mijn werk vandaan. Had amper de kou gevoeld.  Toen ik wegging was het weer ga je nog fietsen met die kou??
Onderweg het zonnetje schijnt en ja het is koud, het is ook winter he, en het vroor echt wel 2 graden misschien, geen idee.  Amper wind, ik vond het vorige week met die indringende mist, wind en grijsheid kouder dan nu.
Nou zijn weerpraatjes van alle tijden, ik weet nog dat ik enorm fan was altijd van het programma van Spaan en Vermeegen daar was ook zo altijd de kreet van Harry Vermeegen in dat programma “koud hè ” . Een parodie op mensen die altijd zitten te zeuren dat het koud is. Ja als het winter is, dan is het koud, dan hoort het koud te zijn althans dat vind ik. En mijn moeder zei altijd “op kou kan je je kleden” en dat is ook zo. Handschoenen aan, sjaal om, laarzen en een warme jas dan kom je een heel eind.
En als ik dan mag kiezen liever wat vorst met een zonnetje dan grijs en grauw.
31-yvonne-van-gennip-soenar1-620x942Maar goed ook ik laat me regelmatig toch weer door de weerberichten en voorspellingen in het ootje nemen zoals vorige week dat ze zo’n storm en weet ik wat opgaven. Nou ja wil niet zeggen dat het windstil was en er viel zo nu en dan een bui met natte sneeuw maar toch, wat ze voorspeld hadden kwam echt niet.
Toch had ik voor mezelf besloten om dan maar niet te gaan fietsen met achteraf weer spijt.
Vandaag dus wel lekker gaan fietsen, bij de Hema een broodje gaan eten, het was er onwijs druk kon nog net een plaatsje vinden toen twee dames weggingen. De ene mevrouw stond zich helemaal in te pakken “het is heel koud hoor”, zei ze tegen me. Ik antwoordde “Ja het is winter he”, het was al een wat oudere vrouw die moet zich toch nog wel de bloemen op de ramen dat je er niet meer door kon kijken herinneren leek me. Nog geen cv’s, maar een kachel, kruik en warme flanellen pyjama’s.
Ik wist nog dat ik destijds begin 1988  toen iedereen die kreet wel slaakte voor Peter een muts met bijpassende sjaal had gebreid en daarop geborduurd had “koud hè “. Het was even zoeken want ik dacht dat hij al wat ouder was maar ik vond de foto’s toch, hij was daar pas 15 maanden oud en mocht voor het eerst op het paard zitten bij zijn neef en nicht.
Dat was ook het jaar dat Yvonne van Gennip drie scan0002gouden medailles haalde op de Olympische Spelen in Galgary. Zij droeg toen geheel in stijl een muts met daarop “Goud hè”.
Nou ja van mij mag het best nog een poosje blijven vriezen en zeker voor de schaatsers zou dat wel leuk zijn om weer eens op natuurijs te kunnen schaatsen. Ik doe het niet meer, ik val al zonder ijs dus daar waag ik me niet meer aan. Maar kijken er naar dat blijf ik mooi vinden en zeker die kleine krabbelaars die net beginnen blijven een inspiratiebron om op de foto te zetten.  En als het nog even kan voor de nog mooiere winterse sfeerplaatjes “let it snow”………..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Koud hè….

  1. “koud hè” kan ik mij nog goed herinneren Anneke. Heel lang geleden ben ik als kind zijnde, voor het eerst het ijs opgegaan, en na een paar hopeloze slagen, met mijn achterhoofd op het ijs gevallen, en dat is nooit meer goed gekomen…..hihi.

    • gewoonanneke zegt:

      Haha ja dat was geen goed begin. Ik heb veel geschaatst maar ik durf het echt niet meer. Ik ga nog wel eens foto’s op de ijsbaan maken voor de krant en zelfs toen ging ik nog wel eens onderuit, laat staan met schaatsen onder. Nee mijn ding niet meer.

  2. matroos zegt:

    Ik houd wel van de winter,een echte dan niet dat gekwakkel. Eigenlijk heb ik het zelden koud,vroeger behoorlijk ‘afgehard’wij hadden geen cv.En ja ik schaats graag,maar dat weet jij wel.Leuke foto trouwens!

    • gewoonanneke zegt:

      Nee ik wist echt niet dat jij graag schaats. Ik kan me er even tenminste niets van herinneren. Nou voor jou hoop ik dus dat het nog even blijft vriezen al zijn de vooruitzichten niet echt zo dat er een lange vorstperiode komt.

  3. Marja zegt:

    Wat een lieve plaatjes van je zoon. Tja, klagers zijn er altijd. Het weer is het meest besproken onderwerp. Gelukkig kennen wij nog de diepvrieswinters van vroeger met 1 kachel en heel veel steenkoude ruimtes in huis. Bloemen op de ramen en tintelende vingers.

  4. Lot zegt:

    Boven hebben we geen verwarming en vorige week waren de ramen van mijn kamer ook aardig gebloemd. In de slaapkamer niet die houden we kennelijk goed op temperatuur.
    Sinds ik een driewielerfiets heb ben ik vrij fanatiek geworden en fiets elke dag, als het weer het toelaat en het niet regent, een rondje van ongeveer 10 km. Omdat dit de eerste winter is dat ik fiets heb ik wel het een en ander aangeschaft zoals een fijne muts en hoofdband eronder. Gisteren was het heerlijk fietsen met zonnetje en nauwelijks wind.

  5. Neeltje zegt:

    Winterkou, heerlijk!

  6. rietepietz zegt:

    O ja hoor, natuurlijk herinner ik me de “echte” winters van vroeger nog, zonder warm water dus in een ijskoude keuken jezelf met koud water bij de kraan wassen. Zó koud in de slaapkamer dat vaak de winterjassen óók over het bed werden gelegd want héél veel wille dekens hadden ze ook al niet in die tijd. Nee hoor, ik kan me goed vinden in jouw verhaal, leuk die foto van je zoon, ben jij da od de nicht van het paardrijden.

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    De ene kou is de andere niet +5 kan kouder aanvoelen dan -5.

    Yvonne, tja!
    Opeens reed ze 10 seconden harder en versloeg ze de doping oost Duitsers
    Dus daar zet ik mijn vraagtekens bij.

    Het koudste wat ik ooit meemaakte was mijn schaatstocht tijdens de Helletocht. En velen met mij hoorde ik later.

  8. Ik vind deze vrieskou heerlijk! Echt geen problemen mee, als de sneeuw maar wegblijft..

  9. minoesjka2 zegt:

    Van mij mag het voorjaar worden, al, als het dan toch moet, maar zoals het nu is, droog een zonnetje en wat vrieskou ……….. als het maar niet glad word ………..

Geef een reactie

