Nog een oudje…..

n210-2Eigenlijk is het een dubbele titel van vandaag, ik kwam nog een ode op de N210 tegen. Het eerste oudje dus.
De N210 is de provinciale weg die loopt van Krimpen naar Schoonhoven en in de tijd dat ik in Woerden werkte reed ik daar iedere dag op.  Dat was ook de periode dat die weg helemaal vernieuwd werd, eigenlijk hebben ze er gewoon een nieuwe weg naast gelegd.
Het was zeker wel nodig want de huidige weg begon te verzakken. Ik heb het helemaal gevolgd en me ook regelmatig verwonderd en bewonderd hoe de mensen die daar aan het werk waren voor mijn gevoel soms zomaar wat deden (ben n210-1maar een leek natuurlijk) en dan opeens was er een nieuwe rotonde of stuk weg weer klaar.  Ik vond het heel boeiend om te zien en had de tijd dat het me meer kostte om naar mijn werk en weer naar huis te komen er graag voor over. Enorm jammer vond ik dat alle oude bruggen en brughoofden bij de weilanden verdwenen en vervangen door allemaal heel praktische en strakke bruggen. En de mooie rijen bomen verdwenen, daar maakte ik destijds een ode over.

En de tweede betekenis van de titel van dit blog is gelegen in het feit dat het vandaag de verjaardag van mijn moeder is. Het tweede “oudje”.hartje Toch wel een bijzondere dag eigenlijk zo’n eerste keer en niet dat ik nu zo ontzettend verdrietig was hoor. Bij mij heeft dat niet zo met data te maken. De laatste jaren vierde ze het altijd bij mijn zusje maar we zorgden er wel altijd voor dat voor de mensen die toch bij haar thuis langskwamen iets lekkers voor bij de koffie of thee was.
Samen met mijn zusje zijn we wat gaan drinken met wat lekkers er bij en hebben we herinneringen op zitten halen en dat was ook wel weer mooi eigenlijk.

Hier komt ie…………

De N210

Denkend aan de N210 zie ik rijen met bomen
Trots aan beide kanten van de weg staan
In het voorjaar de bomen vol knoppen die op losbarsten stonden
met de belofte van weer een nieuwe lente
In de zomer een overdaad van groene kruinen
De herfst met de bladeren die vielen op de weg met
de zon die door de ritselende bladeren scheenn210
Zo een kleurenpracht gaf die een lust was voor het oog
De winter gaf ons weer een andere aanblik
Kale bomen, soms dik in de rijp of de takken kreunend onder de zware last van de sneeuw
Zo kende ik de N210 en dat was goed
Een nieuw plan werd gemaakt
Nodig?  Vast en zeker, de weg verzakt en rijden werd gevaarlijk
Maar het lot van deze bomen was daarmee wel beslecht
Grote zagen kwamen en de reuzen sneuvelden één voor één
Stapels met houtstompen vertellen nog van wat eens was
Denkend aan de N210 zie ik nu rechte wegen
Dwars door de oneindige weilanden gaan
Een mooie rechte weg hebben we gekregen
De bruggen over de sloten zijn allemaal hetzelfde geworden
De soms krakkemikkige maar karakteristieke brughoofden zijn verdwenen
Bewondering heb ik voor de mensen die deze weg maakten en gemaakt hebben
Soms reed ik langs een bouwplaats en zag als bijen in een korf de mensen aan het werk
Voor een leek als ik schijnbaar zonder plan of logica
Maar opeens was er dan weer een stuk van de weg klaar
Zo vorderde de weg gestaag en is nu klaar
Twee fietstunnels mooie fietspaden langs de weg
Nodig voor de huidige verkeerstroom, ik weet het
Maar toch zal ik soms nog met weemoed terugdenken aan de bomen van de oude N210.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Nog een oudje…..

  1. Mooi deze herinneringen Anneke.
    Langs het tuinpad van mijn Vader,
    zag ik de hoge bomen staan.
    Ik was een kind, hoe kon ik weten,
    dat dit voorgoed voorbij zou gaan.
    (Wim Sonneveld)

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Het hele leven bestaat uit afscheid nemen!
    Maar voor al het oude wat verdwijnt, ontstaat nieuw. Ook al zien wij dat soms niet.

  3. rietepietz zegt:

    Herkenbaar, ongelooflijk hoe men bezig aan die snelwegen, je ziét het gebeuren en toch begrijp je niet hoe het in elkaar gestoken wordt, ik woon dicht bij een groot knooppunt waar heel veel veranderd is de laatste decennia. Je inspireert me weer tot een logje al weet ik niet of het er direct van zal komen;-)
    Ook die gedenkwaardige verjaardag begrijp ik wel, je hebt je moeder héél lang mogen hebben en ze was op, dan heeft het eerder, zonder pijn, een mooi plekje in je herinnering dan een veel te jong overleden moeder .

    • gewoonanneke zegt:

      Nou je hebt er geen gras over laten groeien haha. Leuk toch. Zag het bij Marja van de week een blogje over een penvriend van school terwijl ik zelf al de brieven die ik ooit kreeg op tafel had liggen om er een blog over te schrijven. Dat vind ik alleen maar leuk die herkenbaarheid.

      • rietepietz zegt:

        Ja het overkomt me wel vaker dat ik een reactie begint te schrijven en dan denk”o jee, dat gaat een half log worden” tja dan kan ik er beter meteen een héél logje van maken.
        Maar zo werkt de interactie óók, elkaar inspireren;-)

  4. Ja, dit soort data blijft altijd door je hoofd gaan hè. Raar zo’n eerste keer zonder haar. Maar inderdaad, het is goed hè.
    Ja die wegen daar blijven ze mee bezig.. Hele snelwegen leggen ze om.. Maar het zal wel nodig zijn.

  5. Pingback: snel weg | van koninklijk tot knettergek

  6. minoesjka2 zegt:

    Mooi om zo samen met je zus de verjaardag van je moeder kleur te geven en even weer stil te staan bij haar leven.

  7. Kakel zegt:

    Die gedachte had ik ook: er wordt hard gewerkt maar wat ze aan het doen waren?? En dan ineens is het af en ligt alles precies zo als het hoort te liggen. Wat een vak!
    Het rooien van de bomen vond ik zonde, maar ik had tijdens het autorijden wel last van ze. Als de zon scheen zag je haar aan/uit/aan/uit floepen vanwege de boomstammen.
    Mooi gedicht. Dan kun je ook al!

    • gewoonanneke zegt:

      Nou dat ben ik wel met je eens hoor in de auto werd je er wel eens gek van als de zon er dan zo doorscheen ook richting Gouda was het nog erger. Het zal wel ergens goed voor zijn maar ik vond ze wel mooi.

Geef een reactie

