Die jeugd van tegenwoordig…..

jongens-zwaan-k

Ik fiets heel vaak op en landweg tussen twee dorpen waar ook de schooljeugd zich verplaatst. En ik heb er al eerder over geschreven dat ik me vaak groen en geel erger aan het afval dat langs die weg gegooid wordt in de sloten. Ik noem het ook altijd de blikjesroute.
Vandaag fietste ik weer op die weg naar huis toe, het was schitterend weer, had onderweg al hier en daar wat foto’s gemaakt, strakblauwe lucht, bijna geen wind. Een heerlijke winterdag.
Ik zag een grote Canadese gans in de sloot zitten en ik dacht die zet ik nog ff op de foto, dus mijn fiets geparkeerd en de camera gepakt.
Meteen had ik eigenlijk al door dat dit dier niet goed reageerde, hij leek wel een poging te doen om op de kant te komen, dat zou een natuurlijke reactie zijn maar hij bleef gewoon zitten.
Terwijl ik zo op een brug stond te fotograferen kwamen er twee jongens van ik schat zo eerste jaar middelbare school, 13 of zo aan fietsen en stopten bij me.
Mag ik wat vragen mevrouw, vroeg de ene jongen, die gans die daar zit die mankeert wat, hij zat hier gisteren ook al zo en hij ziet er niet goed uit. Weet u misschien het nummer van de dierenambulance voor mij.
Ja zei ik, dat heb ik wel. Na mijn zoektocht de vorige keer met de aalscholver had ik het alarmnummer van dieren en van de dierenambulance al in mijn telefoon gezet.
Zie je wel, zecanadese-zwaan-1-ki de andere jongen, ik zei het wel haha. Grappig, misschien omdat ik foto’s stond te maken dat ze dachten die weet vast dat nummer wel.
Ik zocht het nummer op en de jongen ging bellen, 35 ct per minuut zei hij tegen me, ik zeg ben je gek kost dat zoveel?
Zoveel beltegoed heb ik niet zei hij. Ik zei, wacht maar bel maar even met mijn telefoon, ik heb nog een ander nummer van de dierenalarm 144, dat is een gratis nummer.
Hij belde het nummer en werd doorverbonden met de dierenambulance en nu gratis en zo hoort het eigenlijk ook wel vond ik. Dan meldt je iets en dan zou je daar nog dik voor moeten betalen ook. Dat is toch wel raar eigenlijk.
Misschien omdat ze veel verkeerde meldingen krijgen en dat dit mensen met ongein tegenhoudt om te bellen. Maar aan de andere kant houdt het ook mensen die te goeder trouw zijn tegen om te bellen. Want er werd nog bij gezegd met een maximum van 17,50.
Dat is nogal wat.
Maar goed hij belde en de jongens zouden blijven om te laten weten waar hij te vinden was.
Ik ging weer verder nadat ik tegen de jongens gezegd had dat ik het echt heel tof van ze vond dat ze dit deden.  Het waren blijkbaar wel jongens die ook iets hadden met de natuur want ze wisten ook dat het een grote Canadese gans was, nou ik denk dat de gemiddelde canadese-zwaan-kscholier dat echt niet weer.
De jeugd van tegenwoordig, we mopperen er wel eens op, net zoals ze vroeger wel op ons gemopperd zullen hebben, lang haar, harde muziek, herrie, de laat thuis, nou ja meer hoef ik er niet op te noemen. Iedereen zal dit wel herkennen.
Deze jongens gaven mij weer een goed gevoel en de gans hopelijk een kans om weer helemaal te herstellen.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Die jeugd van tegenwoordig…..

  1. Rob Alberts zegt:

    Ja, met het juiste oog ontdek je grote kanjers tussen onze jeugd.

    Optimistische groet,

  2. Marja zegt:

    Positief nieuws.
    Onze jongste heeft zich vorige maand aangemeld als vrijwilliger bij de dierenambulance. Al hoort hij met zijn 35 jaar niet echt meer tot de jeugd van tegenwoordig.

  3. Ivy zegt:

    Zulke jongens geven hoop voor de toekomst.

  4. Neeltje zegt:

    Goeie actie! Hoop dat het goed afgelopen is met de gans.

  5. Hartverwarmend dat er ook nog zulke jeugd is Anneke.

  6. Mooi van die jongens en dat beest houdt het nog lang vol, dus hopelijk overleeft hij het.
    Nee, je mag ook nooit alle jongeren over een kam scheren hè..

  7. rietepietz zegt:

    Natuurlijk is er ook jeugd met het hart op de juiste plaats soms onder hun bravoure optreden . Maar ze hoeven het niet altijd te bewijzen en dan zien we het niet en krijgen een verkeerde indruk;-)

  8. minoesjka2 zegt:

    Ja, Anneke, een groot deel van de jeugd van tegenwoordig zijn goede gasten ……. alleen het slechte gedeelte komt in het nieuws en krijgt te veel aandacht.
    Fijn dat dezen jongens even aandacht en hulp van jou kregen.

  9. beaunino zegt:

    Gelukkig kwamen de juiste mensen op de gans zijn pad. Verzwakt vanwege te weinig voedsel of door de vogelgriep? Ik hoop van harte het eerste.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb geen idee, er was wel een vervoersverbod dus in de omgeving wel vogelgriep maar kan ook zomaar wat anders zijn geweest. Een tik van een auto of zo hij zag er verder wel gezond uit nog.

  10. staartje zegt:

    Mooi dat je dit deelt. Er is alleen aandacht. Oor negatieve verhalen, nauwelijks voor positiev

  11. Kakel zegt:

    Die twee knapen verdienen een lintje. Ik ben plaatsvervangend trots op ze!
    Het geeft de mensch weer hoop…

Geef een reactie

