Door het ijs gezakt….

De vorstperiode lijkt weer op een eind te lopen, hier bij ons in het dorp kon er toch nog enkele dagen geschaatst worden. Vanmiddag kwam Peter ook nog gauw even de kaarten van de ijsbaan ophalen om toch nog even te gaan schaatsen.
Vorige week vrijdag toen het ijs echt nog niet betrouwbaar was fietste ik langs de surfplas en ik zag een groep scholieren proberen of ze op het ijs konden staan.
Het viel me trouwens op dat de meiden verder durfden te gaan dan de jongens, wel harder gilden als het begon te kraken. Er was een meisje die ging best heel ver al de surfplas op dat vond ik eigenlijk best gevaarlijk. Ik maakte een aantal foto’s en ging weer verder. (in mijn opruimwoede de foto’s al weggedaan)
Gisteren zag ik ook overal scholieren het ijs in de polder uitproberen. Niets nieuws onder de zon dat werd vroeger ook al gedaan. Weet nog wel dat jongens vaak gingen ijsdrossen met zijn allen naast elkaar net zo lang over het ijs rennen en stampen tot er ergens een gat of wak ontstond.
Vandaag fietste ik richting Krimpen aan den IJssel, ik heb een leuk ideetje gekregen om mijn bijkeuken en toilet op te pimpen dus ik wilde even bij de kringloop gaan kijken of ik daar iets van mijn gading kon vinden.
Ik kwam langs de rietkragen van de Lek en zag dat ze bezigwaren met het snijden van het riet en ook het verbranden er van.  Ik was er al voorbij gefietst toen ik dacht, dit is eigenlijk veel leuker dan even naar de kringloop. Normaal kan je daar nooit komen, ik ga vragen of ik wat foto’s mag maken en er iets over schrijven voor de krant. Dus weer teruggefietst en het gevraagd. De boswachter van het Zuid-Hollands landschap waar dit terrein van is, stond me heel enthousiast te woord en vertelde veel over het gebied, de vogels, het riet, het waarom, wat er mee gedaan wordt etc. Echt leuk. Ik krabbelde zoveel mogelijk achterop een kassabon want ik had geen kladblok bij me. Er werd gewerkt met vakkrachten maar ook een grote groep vrijwilligers zo’n 12 man waren er actief bezig.
Doordat het al een tijdje droog was konden ze er goed rijden al was het best koud langs de Lek zo.  Ik mocht het terrein op om foto’s te maken. Werd wel gewaarschuwd voor de gleuven die met water staan die bevroren zijn en waar dan rijbanen op lagen voor de kleine tractoren die gebruikt werden.
Het riet wordt gebruikt in de eendenkooien van het Zuid-Hollands landschap en wat niet gebruikt kan worden wordt verbrand ter plaatse. Ze laten ook delen staan waar de vogels in het voorjaar in kunnen nestelen. Het jonge riet is daar dan nog niet stevig genoeg voor.  Er wordt dan een hoop riet gemaakt en in de brand gestoken. En volgens mij vonden die mannen dat ook best leuk om te doen. En ik moet zeggen die vuurtjes waren lekker warm.


Mooi om even daar rond te lopen. Ik kwam bij een vrij brede gleuf en de twee rijbanen die er lagen paste mijn schoen krap in dus ik zag het al gebeuren, ik stap er op en hij blijft haken en daar lig ik. Dus dacht ik lekker slim te zijn en stapte op het ijs dat ik zag op het water in de gleuf om hem zo te overbruggen. Nou ja natuurlijk ging ik meteen tot mijn knie door het ijs en in de modder en drab. Het zou niet waar zijn. Ik klom er weer uit en dacht, de wasmachine is er goed mee toch. Ik vond het echt prachtig om daar even rond te lopen en te kijken, natuurlijk foto’s te maken waar je normaal nooit kan komen. Praatje maken met de mannen en jongens die daar bezig waren.
Op de terugweg toch maar via de rijbanen er over heen gedaan en dat ging eigenlijk best gemakkelijk. Nog even staan praten met een van de vrijwilligers. Hij was al 20 jaar vrijwilliger en is vaak werkzaam in een eendenkooi in Berkenwoude, een kleine kooi in een van de omliggende dorpen. Hij wist veel te vertellen over de bloemen die hier in de zomer groeien zoals de spindotter en het zomerklokje.
Ik had geen spijt dat ik deze keuze had gemaakt en dat bezoekje aan die kringloopwinkel komt nog wel een keer.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Door het ijs gezakt….

  1. fialas zegt:

    een vruchtbare middag, en je hebt er een uniek geillustreerd verslag aan overgehouden, het kan zò in een IVN blad.

  2. Kakel zegt:

    Ik zag je foto’s op fb. Schitterende plaatjes.
    Toevallig reed ik er van de week langs en vroeg me af wanneer ze het riet weer gingen snijden (-:
    Groot gelijk: de kringloopwinkel wacht wel. Jammer van je natte pak maar het was niet voor niets!

  3. Marja zegt:

    Prachtige foto’s bij je verslag. Is je broek al droog?

  4. Hieruit blijkt maar weer eens, dat fotografen met gevaar voor eigen leven, proberen de mooiste plaatjes te maken. Die mooie plaatjes zijn gelukt Anneke, en met een bel cognac wordt je wel weer warm terwijl je broek droogt.

  5. rietepietz zegt:

    Je hebt natuurlijk de beste keuze gemaakt, die kringloop wacht wel hoor, deze mooie foto’s niet.
    Zo heb je weer een heel bijzonder logje.

  6. minoesjka2 zegt:

    Wat leuk zeg, zo’n onverwachte excursie in de natuur. Dat is toch wel mooi dat je voor de krant schrijft, kom je echt op plekken waar andere niet komen.
    En ach, inderdaad die kringloop winkel is er volgende week ook nog en die mannen met het riet niet.

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik moet altijd lachen als ik mensen door het ijs zie zakken. Het is altijd zo’n komisch gezicht.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb ook lekker om mezelf gelachen, moet echt een dom gezicht zijn geweest dat ik daar zo met een been in die modder/water stond 😉

      • Hartelijke Hot Hulk zegt:

        Ja, zolang het niet te diep gaat, is het lachwekkend. Maar in diep water lach ik niet.

        • gewoonanneke zegt:

          Nee ik ook niet. Het staat in mijn geheugen gegrift een buurjongen 13 jaar een wak ingereden ’s avonds terugkomend van de ijsbaan en verdronken. Dat vergeet je nooit dus ben altijd wel voorzichtig met ijs. Maar dit was echt een ondiep greppeltje en dan is het wel humor.

Geef een reactie

