De Spiegel in 1952

19526-smallkrant

Bij opruimmissies kom ik soms verrassende dingen tegen, zoals een stapel oude weekbladen met de naam De Spiegel. Natuurlijk nog helemaal in zwart/wit.
De Spiegel (tijdschrift)
De Spiegel was een Nederlands weekblad van christelijke signatuur. Het werd uitgegeven vanaf 1906 door de gereformeerde uitgever Willem Kirchner (1866-1921) te Amsterdam. Samen met de Katholieke Illustratie concurreerde het blad met de populaire “wereldse” geïllustreerde bladen. Vanaf 1928 werd het blad uitgegeven door Uitgeverij Zomer & Keuning.
Het was voornamelijk een blad ter ontspanning voor christelijke gezinnen, waarin “Gods woord” de norm was.
Het blad ging ter ziele door het teruglopen van de advertentieinkomsten, in 1969 werd de uitgave gestaakt. (Wikipedia)
Een Christelijk Weekblad waarvan ik weet dat ik die zelf nog heb bezorgd bij de abonnees samen met  Prinses ook zo’n damesblad uit die tijd. Het christelijk damesweekblad Prinses bracht haar lezers iedere week een mix van mode, reportages, verhalen en handwerktips. Het verscheen van 1961 tot 1974.
Het leuke is eigenlijk dat deze Spiegels zijn uit mijn geboortejaar 1952 en nog een aantal uit 1953. En dat is toch wel grappig om ze dan eens in te kijken en ook nog eens een keer te gaan lezen. Dat heb ik nu nog niet gedaan. Nee ik moest poetsen, opruimen en schoonmaken vandaag en dat heb ik dus ook gedaan. Ik schrok van mezelf van het poets- en opruim enthousiasme. Ze komen niet bij mij thuis vandaan want mijn moeder was niet zo van het type dat veel dingen bewaarde, hoewel ik ben nu een paar dozen aan het doorwerken en daar kom ik ook heel oude krantenknipsels en verslagen van mijn moeder tegen. Dus ik spreek mezelf meteen weer tegen.
Maar goed deze weet ik zeker dat ze niet bij haar vandaan komen. Hoe ik er aankom weet ik niet precies maar ik denk dat ze in een van de dozen zaten die een oude buurvrouw bij de oude kranten had gezet met boeken waarvan ik toen een paar dozen mee naar huis heb genomen of ooit een keer bij de kringloop gezien.1525-small
Waar werd er over geschreven, nou in ieder geval heb ik een aantal koppen even gefotografeerd.
Zoals Piraten op de Middellandse Zee, die waren er dus toen ook al.
Even overwippen voor de Kerstmis uit Canada. Natuurlijk na de oorlog waren veel mensen geëmigreerd naar Canada. Ze kwamen met de Maasdam weer naar Nederland toe. 9521-small

De moeder van Keizerin Soraja van Perzië vertelt over het leven van haar dochter, dit is een vervolgverhaal want ik zag het in diverse kranten staan. 9522-small

 

En als uw zoon (dochters niet natuurlijk de emancipatie was toen nog niet zover doorgevoerd) reclame ontwerper wil worden hoe moet hij dat dan doen.   En over reclame gesproken die stond er natuurlijk ook in, ze moesten tenslotte ergens van leven. 19522-smallAspro19523-small blijkt het middel te zijn tegen allerlei klachten, kalmerend, hoofdpijn, reumatische aandoeningen, verkoudheid, prikkelbaarheid. Pff bestaat het eigenlijk nog geen idee eigenlijk.  Wat ik wel leuk vond was de correspondentieclub die ze hadden. Contacten die ze uitwisselden zodat mensen met elkaar konden gaan corresponderen.
Even voor de jongere lezers. Toen was er nog geen internet, geen whatsapp, zelfs geen telefoons de meeste mensen nog niet, ging je naar Canada ging je meestal per boot. Post uit Canada kwam ook per boot of per luchtpost. Dus als je weg was dan was je ook echt weg want bellen kostte kapitalen en daar werd alleen in noodgevallen gebruik van gemaakt.

19524-smallDit was dus allemaal in de tijd dat ik geboren ben, Kerstmis 1952 en geloof me maar ik ga jullie nog een paar keer mee laten kijken naar die tijd want ik heb nog wel wat leuke dingen gezien. Vooral wel heel leuke reclames ook……..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De Spiegel in 1952

  1. matroos zegt:

    Goh dat blad hadden we thuis ook,mijn vader las dat hoofdzakelijk. Volgens mij was het toen al wel in kleur,want wij kinderen knipten er plaatjes uit.

  2. Erg leuk om in zulke oude bladen te kijken Anneke, vaak een feest van herkenning.

  3. Neeltje zegt:

    Wat leuk, die oude bladen en kranten. Nieuws uit vervolgen tijden.

  4. Neeltje zegt:

    Ik bedoel natuurlijk vervlogen tijden! 😃

  5. Ivy zegt:

    Mijn oma was ook geabonneerd op de Spiegel en de Prinses. Haalde ze het huis overhoop om schoon te maken, kwamen die bladen, ging ze te midden van de rommel uitgebreid zitten lezen. Ik zie haar nog zo zitten. Leuke herinnering.

  6. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Gloeiende, gloeiende, wat ben jij oud!

  7. rietepietz zegt:

    Wij hadden thuis in die tijd “een leesmap” , ook zo’n begrip uit die tijd en als ik me goed herinner zat de spiegel daar ook in. Je kon dan kiezen hoeveel weken oud de bladen waren, hoe ouder hoe goedkoper! leuk hoor dit soort logjes.

  8. minoesjka2 zegt:

    O, wat leuk zeg, ja, ik kan mij nog herinneren dat mijn moeder ook de Spiegel en Prinses had………. tjonge bijzonder hoor dat je nog bladen uit je geboorte jaar heb.

Geef een reactie

