’s Winters als ’t vriest is het koud

Ouders hebben altijd van die standaard antwoorden als kinderen iets zetten, een er van was altijd als ik het koud had dat mijn moeder zei “’s Winters als het vriest is het koud”.
En dat is ook zo natuurlijk maar ik moet zeggen dat ik het vorige week toen het vroor met een zonnetje erbij het lekkerder weer vond dan vandaag toen ik een eind ging fietsen.
Getver wat een koud, saai en vreselijk vervelend weer is dit, best nog een koude wind.
“Op kou kan je je kleden” nog zo’n antwoord dat ik kreeg.
Ja inderdaad, had weer lekker mijn warme winterjas aan en handschoenen maar ondanks dat lijkt het als ik al weer een paar uur in huis zit of ik niet meer warm kan worden.
Ik wilde natuurlijk toch even op weg met mijn nieuwe lenzen om onderweg wat foto’s te maken en dat heb ik wel gedaan.
Heb nog wel een probleempje er bij omdat de lenzen zo groot zijn passen ze niet meer in mijn fototas. Of ik moet de lens er iedere keer afschroeven, daar zal wel niets anders opzitten. Heb ook geen zin om met een nog grotere rugzak iedere keer onderweg te zijn.
Maar goed laat ik niet zeuren tenslotte is het alleen een luxe probleem.
Ik zag in de polder al volop watervogels die hun territorium flink aan het verdedigen waren, vrouwtjes aan het versieren, begint dat nou al weer. Een meerkoet vrouwtje werd bijna verzopen door de twee mannetjes die haar besprongen. Ze kon nog de poten nemen en verdween ver bij ze weg vandaan het weiland in.

Van mij mag het wel voorjaar worden hoor, heb er wel weer zin in, wat rommelen in de tuin. Mijn kasje even schoonmaken, het nodigt nu nog niet zo uit om dat te gaan doen.
Heb vorige week wel allerlei nieuws soorten groentes gekocht. Wat bijzondere dingen lijkt me leuk om uit te proberen. Dieppaarse tomaten en een craquelé komkommersoort Sikkim genaamd. Ik ben benieuwd hoe die zullen smaken. Ook zomerwortelen Purple Bade alleen de naam al. Pluksla blond en snel, ze verzinnen ze wel de namen en omschrijvingen. Zomerwortelen “Wortel vlieg vrij”. Jaja ik wacht het allemaal maar even af. Over een maandje of zo kan ik het eerste weer gaan zaaien/poten in mijn kasje.
Ondanks het grijze weer is het al goed te merken dat de dagen gaan lengen, heerlijk hoor nog even en ik kan weer voor de eerste keer eten zonder dat het licht aan moet. Ik kijk er naar uit. Jullie ook ??

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op ’s Winters als ’t vriest is het koud

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik kijk ook uit naar het voorjaar.

    Jouw nieuwe komkommer maakt mij ook nieuwsgierig.

    Vriendelijke groet,

  2. Marja zegt:

    Leuke kleurtjes. Groente is eigenlijk geen goed woord meer.

  3. Lot zegt:

    Ik twijfel een beetje, het is nu ook zo leuk met de vogelboom en zijn vele bezoekers. En in de sloot zie ik steeds vaker een zilverreiger.
    Ook krijgen we regelmatig bezoek van 2 grote bonte spechten die steeds minder snel wegvliegen als ze beweging in de kamer zien.

    • gewoonanneke zegt:

      O wat leuk, ik heb dit jaar minder vogels in mijn tuin. Mijn buurman heeft twee katten die meer in mijn dan in zijn tuin zijn. Moet daar nog eens wat op verzinnen. En een laagje sneeuw lijkt me ook nog wel wat.

  4. Ik heb er ook een gruwelijk hekel aan, om te moeten eten met het licht aan Anneke. Maar we gaan gelukkig de goede kant op. Nog even volhouden, dan kunnen we de vlindertjes weer zien fladderen.

  5. Dat was ook een gezegde van mijn ouders ja.. Leuk!
    De goede tijd komt straks weer aan Anneke.. ik weet hoeveel je van de zomer houdt!
    Ik heb helaas geen tijd om al je logjes te lezen, maar dat komt wel weer!

  6. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Het kan kouder aanvoelen bij 7+ dan bij 7-
    Ik eet tussen de middag dus altijd met daglicht 😂😂😂

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is echt ouderwets mijn moeder at ook altijd tussen de middag warm. Ik eet altijd laat ’s avonds soms pas om een uur of 7 of half 8. Dus dan moet ik nog even wachten voor het weer licht is. Maar het begint te komen.

  7. rietepietz zegt:

    Jouw en mijn moeder hadden zussen kunnen zijn, zo herkenbaar al die antwoorden;-) Vanmiddag begon het er toch écht op te lijken hoor, héérlijk in het zonnetje in de tuin wat rommelen.

  8. minoesjka2 zegt:

    O, ja, daar kijk ik zeker naar uit. Viel me vandaag op dat het toch al aardig aan het lengen is. FIJN , nu eerst februari nog voorbij zijn, dan gaat de zon ook meer kracht krijgen, en gaat de meeste kou de lucht uit.

Geef een reactie

