Hannesen en tobben

Ja ik weet het, het is een klein probleempje maar ik snap de “uitvinders” er van dus niet.
Regelmatig als ik aan het klussen ben kom ik opeens dingen tegen die ze veranderd hebben, waarom dat dan gedaan wordt, ik zou het niet weten want volgens mij functioneren sommige dingen prima. Never change a winning team zou ik denken maar nee hoor.
Een voorbeeld. Gisterenmiddag ging ik bij Karwei twee plastic ringen kopen die ik dan boven aan een verwarmingsbuis kan doen om het af te werken, weet niet precies hoe ze heten.
Ze zijn er in vier verschillende maten en ik schat zo’n beetje in welke ik moet hebben en thuisgekomen blijkt dat een goede gok te zijn geweest, precies de goede maat. Een fluitje van een cent dacht ik dus.
Maar nee hoor, ik heb al vaker dit soort ringen gekocht en dan kon je die openen, om de buis heen doen en dan weet vastklikken, een kind kon de was doen.
Ach dacht die fabrikant blijkbaar, dat is veel te simpel, we doen het voortaan met losse haakjes die je er in moet drukken.
Dan sta je dus bovenaan op de trap tegen het plafond die haken er op te doen en dan moet je nog proberen dat kleine haakje in beide helften vast te krijgen. Bij de twee ringen zaten 3 haakjes bij, dat gaf me meteen al te denken. Want natuurlijk lukt het nooit om ze in een keer goed vast te krijgen, minstens drie keer (bij mij dan) pleuren die dopjes naar beneden, zo klein en wit dat je ook nog goed moet zoeken om hem weer te vinden. Afijn na ongeveer een half uur zitten de twee ringen er wel op maar kan ik wel de pas geverfde buizen bij gaan werken want zonder lakschade lukte het natuurlijk niet.
Er zal misschien best een logica achter zitten maar gooi het maar in mijn pet, ik zou het niet weten.
Nou ja gisterenmiddag wilde ik ook nog een nieuw stopcontact aansluiten. Mijn vorige was gesneuveld toen ik opeens die oude koelkast die nog opgehaald zou worden zo zat was dat ik er een zet tegenaan gaf, even vergetend dat daar een stopcontact zat en daar nou net niet tegen kon.
Nu is het een dubbel stopcontact met een schakelaar voor de lamp en daaronder een om een stekker in te doen.
Ik heb geen moeite met kleine vervangingen te doen met stroom maar zet wel altijd door het hele huis alle stroom er af, je weet maar nooit haha……Als ik de oude er af schroef kijk ik meteen hoe het zit want ik zie vier draden uit de muur komen en normaliter zijn dat er drie. Een draad moet dus naar de schakelaar toe. Het zijn altijd heel harde leidingen die uit de muur komen, geen soepele draden die zich gemakkelijk voegen. Maar met wat pas en meetwerk lukt het me toch om alle draden in de nieuwe contactdoos te krijgen. Alleen als ik alles er weer op zet, zit ie scheef. Dat werkt dus niet. Alles er weer af en toch maar even een waterpas er bij gehaald en netjes recht op de onderplaat geschroefd en waarachtig het past nog ook allemaal. Heb aardig zitten rommelen met de draden om ze er in te krijgen dus ben benieuwd of alles nog goed vast zit. Schakel de stroom weer in en zowaar heb ik het in een keer goed gedaan. Het licht kan weer aan en uit en ook het stopcontact kan ik weer gebruiken. Dat zit dus ff mee.
Gisteren verder geen zin om te verkleden om nog wat te verven dus alleen nog even een klein muurtje behangen. Vier baantjes maar van 1,20 meter dus dat is het werk niet. Het ziet er opeens heel anders uit, veel huiselijker lijkt het wel. Ben heel benieuwd hoe het er uit zal zien als het klaar is.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Hannesen en tobben

  1. Marja zegt:

    Juffrouw mier, je bent goed bezig.

  2. matroos zegt:

    Je was weer even van de straat zo te lezen.

    4 draden is omdat er een schakelaar bij zit.

  3. AnneMarie zegt:

    Tjonge wat kan jij peuteren zeg. Knap hoor.

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    VAKVROUW !!!!!!!!!!

  5. Kunnen we jou ook inhuren Anneke??? hahahaha!

  6. rietepietz zegt:

    Applaus voor deze kanjer;-) ja ik ken die ronde plaatjes, misschien even de fabrikant (desnoods via de bouwmarkt waar je kocht) aanschrijven dat niet alle verandering verbetering blijkt te zijn!

Geef een reactie

