Aan de zijlijn

naamloosVanavond heb ik mijn vriendin weer eens gebeld, zij woont in Harderwijk en we zijn al vanaf de eerste klas van de lagere school bevriend met elkaar. Op de lagere school bestond dat meestal alleen uit kinderfeestjes. Pas op de middelbare school werden we echte vriendinnen. Samen naar school fietsen, gewoon alle dingen doen die vriendinnen met elkaar doen. Uitgaan, verhalen over vriendjes, nou ja alles wat je zo op die leeftijd tegenkomt.
In de loop der jaren hadden we wisselend contact met elkaar, soms stond het op een wat lager pitje soms was het wat intensiever. Doordat zij al jong eigenlijk de verpleging in ging en elders ging wonen ben ik ook voor haar de jeugd die we samen gedeeld hebben. Met haar tegenwoordige vriendinnen heeft ze dat niet. Ze heeft twee broertjes gehad die verdronken zijn bij een tragisch ongeluk. Niemand in haar huidige situatie heeft natuurlijk die kinderen gekend en dat drama meegemaakt. Als ik bij haar ben komen ze heel vaak ter sprake omdat ik ze natuurlijk ook goed gekend heb.
Ze is al best een flink aantal keren verhuisd en alle keren ben ik gaan helpen een paar dagen met verhuizen, met klussen in haar huis.
Toen we allebei alleen kwamen te staan en ook bij haar de computer zijn intrede deed kregen we steeds weer vaker contact. Gingen we samen op vakantie, wandelen, veel NS wandeltochten gedaan. Gewoon gezellig bij elkaar op bezoek logeren een paar daagjes, zelfs ons huis een week geruild met de vakantie.
Nog steeds is het voor mij (en voor haar) een waardevolle vriendschap en juist omdat we niet zo dicht bij elkaar wonen en dus niet in dezelfde sociale cirkel zitten zal ik het maar noemen gebeurt het nog wel eens dat we elkaar dingen toevertrouwen die eigenlijk niet doorverteld mogen worden.
Zoals een paar weken geleden ik verdrietig nieuws kreeg wat ik dus niet kon delen, had (en heb er soms nog) moeite er mee. Als degene die je eigenlijk het dierbaarst van de hele wereld is verdriet heeft en je aan de zijlijn staat. Eigenlijk niks kan doen alleen proberen er voor hen te zijn maar ook weet dat ze er zelf mee moeten dealen. Het liefst hun verdriet over willen nemen maar het niet kan natuurlijk.
En dan is een hartsvriendin die precies hetzelfde doorgemaakt heeft ook met niemand er over mocht praten en ook omdat ik niet in haar cirkel zit het wel aan mij kon vertellen, wetend dat het niet verder kwam. Zij was ook degene die ik meteen eigenlijk wilde bellen toen ik het hoorde. Dat zei ik vanavond ook tegen haar. Had het maar gedaan was haar antwoord. Maar op een of andere  manier kwam het er niet van. naamloos-1
Zo’n vriendin is goud waard  en we hebben afgesproken om gauw weer eens een keer iets leuks met elkaar te gaan doen. Heb er helemaal zin in dus de afspraak is inmiddels gemaakt.
Want hoewel we per telefoon ook echt wel soms uren zitten te bellen er gaat toch niets boven om samen wat leuks te doen. Zij heeft nog een lunch tegoed van me die ik haar cadeau gedaan heb vorig jaar toen ze een feestje gaf. Dus die mag ze nu wel eens een keer incasseren. Acht en vijftig jaar vriendschap is toch voor mij heel bijzonder en hoop dat het nog lang zo blijft.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Aan de zijlijn

  1. Zo’n vriendin is zeker goud waard Anneke!!

  2. rietepietz zegt:

    Héél zuinig op zijn, maar dat ben je ook dat merk ik aan alles. Wat fijn dat je je verhaal kwijt kon.

  3. minoesjka2 zegt:

    Ja, echte vrienden zijn echt goud waard!! Ik weet er alles van. Heerlijk vooruitzicht voor je, uitkijken naar de afspraak met je vriendin, en gewoon weer even lekker bij kletsen/lachen en misschien huilen.

  4. Neeltje zegt:

    Heel waardevol! Koesteren!

Geef een reactie

