Het kassie van Keessie

Mijn broer die overleden is was timmerman en hij deed niets liever dan dingen maken zoals hele series houten plantenbakken waarvan ik er ook nog een aantal heb gekregen. (meegenomen omdat niemand ze wilde omdat ze nogal onderhoudsgevoelig zijn, iedere twee jaar verven).
Nadat hij overleed (hij woonde nog bij mijn moeder in hetzelfde huis) hebben we zijn spullen verdeeld en opgeruimd allemaal in goede harmonie.
Op de zolder die hij ingericht had als klusruimte was nog wel een kastje blijven staan, zelfgemaakt door hem en blijkbaar ook regelmatig gebruikt om iets op af te zagen of te boren want in de bovenkant van het kastje zaten wel wat zaagsneden en boorgaatjes van de keren dat het eens mis gegaan was of dat hij te enthousiast bezig geweest was. (Voel wel een vorm van erfelijke verwantschap met hem haha).
Afijn toen mijn moeder overleed moest natuurlijk alles weg en het huis leeg dus ook dat kastje wat wederom niemand wilde hebben maar ik zag er wel wat in en nam het mee, niet wetend wat ik er ooit meer zou doen of dat ik er sowieso iets mee zou doen. En met zoveel dingen kwam dit kastje dus ook in de schuur terecht.
Bij het opknappen van mijn bijkeuken ging mijn gereedschapskast er uit en opeens EUREKA, daar kan ik mooi het kassie van Keessie voor gebruiken zoals ik het kastje altijd noemde. Het is ook gemakkelijk er zitten flinke wielen onder dus ik kan hem ook nog eens goed verrijden.
Of het er voor gemaakt was paste al mijn elektrische gereedschap en de dozen met schroefjes, en allerlei andere o zulke handige dingen er in. Er boven zitten drie grote laden waar het handgereedschap dat ik regelmatig gebruik zoals schroevendraaiers, tangentjes, inbussleutels enΒ nog meer van dat soort dingen. Natuurlijk niet dagelijks maar wel regelmatig dat ik naar zoiets even grijp en dan is het handig het zo te kunnen pakken.

Twee weken geleden ging ik het kastje schuren en ik dacht, die zaagsneden en boorgaten laat ik zitten. Ga ze niet plamuren en opvullen, ze horen zo bij dat kastje, ik laat het zo.
Ik heb ze wel netjes geverfd en eigenlijk vallen ze helemaal niet zo erg op. Ik kocht er een leuk kleedje om er op te leggen en daarop komt het dienblad met de kopjes, het suikerpotje en melkkannetje van mijn moeder. Het dienblad dat ze dagelijks gebruikte voor haar bakje koffie en voor de visite natuurlijk ook en mijn thee mok waar ik altijd thee uit dronk. Op het laatst nog net gered uit de afvaldoos de allerlaatste dag in haar huis.
Op een of andere manier vind ik het gewoon zo goed bij elkaar passen. Het staat niet alleen leuk het lijkt wel bij elkaar te horen. Helemaal blij mee…….

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Het kassie van Keessie

  1. matroos zegt:

    Echt leuk,zo krijgt alles weer een plekje.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Prachtig!
    Je bent een vakvrouw.
    Wij hadden op de boerderij tante Kee d’r kassie.

  3. Marja zegt:

    Leuke spullen met een verhaal.

  4. Mooi dat het kassie van Keessie nog een goede bestemming heeft gekregen Anneke.

  5. Dat zijn leuke herinneringen en het ziet er hartstikke leuk uit. Daar heb je nog wel even plezier van.

  6. rietepietz zegt:

    Spulletje met een verhaal, inderdaad nooit wegdoen!

  7. Kakel zegt:

    Lieve Anneke, Je had je broer geen groter compliment kunnen doen! Hij kijkt vast tevreden van zijn wolk op je neer.
    Lieve groet.

  8. Lenjef zegt:

    Onbetaalbaar waardevol

    de meeste lui
    kopen dingen
    omdat hun oog er op viel

    meestal iets dat gemaakt is in een ver land
    massaproductie aan een snel lopende band

    zelden spullen
    die nabije mensen
    creΓ«erden met hart en ziel

    Een juweeltje om levenslang te koesteren, Anneke!
    Lenjef

  9. AnneMarie zegt:

    Ziet er ontzettend leuk uit Anneke. Je weet er altijd weer wat moois van te maken.

  10. minoesjka2 zegt:

    Dat kastje is echt prachtig geworden Anneke, en ik geef je helemaal gelijk hoor, dat je de zaagsnede er in hebt laten zitten. Zij zijn dat kastje πŸ™‚ Mooie herinnering aan twee dierbaren met dat theeblad erop. Geniet er maar van.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die kon ik niet wegplamuren, ik zag hem er zo op staan zagen haha. En dat moet gewoon blijven. Ik vergeet hem ook zonder dat kastje niet maar met het kastje zie ik het nog extra.

Geef een reactie

