Lief en leed in de vijver..

Een heerlijke dag vandaag, lekker rustig opgestart en daarna een eind gaan fietsen.
Onderweg heerlijk een tijdje in het gras gezeten, gekeken naar een echtpaar Fuut dat druk bezig was een nestje te bouwen. Met op nog geen meter afstand meerkoeten met dezelfde intentie.
Een van de meerkoeten had op een gegeven moment zo’n grote stok gevonden, hij zwom eerst linksom, daarna rechtsom om maar te proberen om hem op zijn nest te krijgen. Een kostelijk gezicht.
Het nest van de futen werd door ma fuut nog afgekeurd, te diep nog in het water liggend, tenslotte moeten de eieren wel droog blijven. Dus nog even slepen pa met wat materiaal om het nest groter te maken.
Thuis in de vijver is het al niet anders, ik hoor de padden al brommen als ik de tuin inkom en als ik even mijn camera pak zie ik hier en daar al wat padden met paddenritten. Niet zo veel als vorig jaar.
Ondanks dat ga ik toch wat rommelen in de vijver, vorig jaar heb ik het hele jaar tegen het kroos aangekeken dus dat wil ik dit jaar voorkomen door het meeste er al uit te vissen.
De padden, kikkers en salamanders zitten toch in het ondiepe gedeelte dus die hebben er niet zo’n last van.
Er is heel veel alg in de vijver waarvan ik ook probeer zoveel mogelijk er uit te halen. Bijvullen een keer en nog een aantal netten met bagger er uit gehaald. Goede mest voor de tuin.
Bij het ophalen van mijn pomp die ook helemaal onder de alg zit zie ik iets wat ook eigenlijk ieder jaar gebeurt namelijk een aantal stekelbaarsjes en ook een salamander die te dicht bij de inlaatgaten is gekomen en zo naar binnen gezogen is. Een raar gezicht eigenlijk alleen nog wat kopjes die uit de gaten steken.
Getver, ik zou ook niet weten hoe ik dat zou kunnen voorkomen, of misschien nog een fijner net er omheen doen maar de pomp moet ook wel genoeg water aan kunnen zuigen om te zuiveren. Hoewel ik ook weer jonge stekeltjes zie vind ik het toch altijd wel een rot gezicht.
Ik spit nog een stronk er uit, nu heb ik er nog twee te gaan, een per week is wel voldoende want na afloop heb ik gewoon weer een paar dagen nodig om een beetje bij te komen. Het is best een zwaar werk.

Ga best merken met dat soort klussen (al wil ik het niet toegeven) dat ik geen 18 jaar meer ben.  Probeer nu ook wel dingen aan te gaan planten die wat minder onderhoudsintensief zijn en voorlopig een tijdje meekunnen. Nog genoeg werk te doen in mijn tuin maar als het nog een tijdje zulk weer blijft is het heerlijk om te doen
Maar goed, niet zeuren, het is weer gelukt, een warme douche en wat spiergel doet wonderen, de vijver ziet er weer mooi uit en het laatste uurtje pik ik even op mijn stretcher zitten in de zon die nog lekker in mijn tuin schijnt. Het is in de vijver al net als het leven zelf, lief en leed liggen dicht bij elkaar. Ook hier.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Lief en leed in de vijver..

  1. rietepietz zegt:

    Inderdaad best flinke klussen en in je gevoel moet het allemaal nog wel kunnen, maar ja, na gedane arbeid komt er toch een vorm van een rekening. Herkenbaar. Maar het was heerlijk weer om buiten te rommelen.

  2. Best raar hè dat je toch gaat toegeven aan jezelf dat je met sommige dingen moeite gaat krijgen.
    Ik heb het ook hoor.. Errug wennen moet ik zeggen 😉

Geef een reactie

