Mijn tuinman….

Nee een tuinman kan ik me niet permitteren vind ik ook niet erg want ik vind het werken in dtuinman1e tuin zelf zo ontzettend leuk om te doen namelijk.
Dus dit wordt weer een tuinblogje niet zo gek natuurlijk met dit weer.
Mijn tuin bestaat momenteel uit twee delen, een deel rond de vijver is bloemen- en fruittuin en het tweede gedeelte is voor mijn moestuin sinds een paar jaren. Zo leuk om te doen.
Vorig jaar heb ik aan het bloemen gedeelte weinig gedaan, de buurman had plannen om de schutting er uit te halen en een soort uitbouw te maken dus om dan nieuwe planten te gaan poten had niet zoveel zin.
Achteraf ging het gelukkig niet door en koos hij voor een andere oplossing want er was niets mis met die schutting. Maar voordat hij die beslissing had genomen was het seizoen al zover gevorderd dat ik ook geen zin meer had om er aan te beginnen.
Wel had ik vorig jaar mijn goudiep er uit gehaald omdat hij dood was, mijn sering ook afgezaagd, die was zo krom gegroeid dat hij op mijn schuur lag en ook de jasmijn wilde ik weghebben.
Dus achterin de tuin stonden nog een paar grote stronken die er uit gehaald moesten worden.
Ik wilde daar achterin de tuin een paar vruchtbomen poten. Een appelboompje had ik bij mijn moeder vandaan meegenomen en aan de andere kant wilde ik een perenboompje.
En daar komt mijn tuinman in beeld, hij heet Hans en is ongeveer van mijn leeftijd.  Schuin aan de overkant heeft hij een tuincentrum en dat is zowel heel handig als ook wel verraderlijk want die man heeft altijd zulke leuke dingen.
Ik ken hem al heel lang, het is best een bijzondere man. Vroeger was zijn tuincentrum het hele jaar geopend maar sinds twee jaar met heel veel succes alleen nog maar in de voorjaar- en zomermaanden samen met zijn schoonzus.  Je ziet ook echt haar inbreng er in.
Ooit richtte hij zelfs een politieke partij op die hem zoveel stemmen bracht dat ze drie zetels in de gemeenteraad kregen. Dat het toch wel iets anders was dan planten kweken en verkopen daar kwamen ze ook wel achter en bij de volgende verkiezingen waren ze weer verdwenen. Ieder zijn vak natuurlijk.  Ook liep hij eens de vierdaagse van Nijmegen op klompen.
Toen zijn tuincentrum weer open ging een aantal weken geleden ging hij zelf al fietsend door het dorp met een toeter om het aan te kondigen. Heel ludiek.
Iemand uit het dorp had daarvan een foto gemaakt maar het werd niet geplaatst in de krant wegens ruimtegebrek. Dat vertelde ik hem ook een keer toen ik er was.
Voor de Pasen ga ik nog als Paashaas door het dorp vertelde hij, misschien is dat nog leuker om een foto van te maken. Ik beloofde het hem.
Twee weken geleden had ik dus bij Hans een perenboompje besteld, hij zou kijken op de veiling voor me. Zelf heeft hij ook een leuke perenboom in de tuin staan die hij als een leiboom heeft gesnoeid en veel vruchten draagt.
Inmiddels had ik bij de Lidl ook perenboompjes zien staan voor 5,95. Ik had dat zo verteld aan Wim en die zei waarom zeg je die andere dan niet af. Maar dat wilde ik niet, als ik iets bijzonders heb of wil kan ik daarvoor altijd bij Hans terecht. En vaak heeft ie wel eens iets wat het bij hem niet goed wat ik dan weer van hem krijg. Hij heeft er gewoon lol in dat ik zo in mijn tuin aan het prutsen ben altijd.
Vandaag wilde ik wat in de tuin gaan werken na een rondje fietsen en ging naar hem toe om pootuitjes te kopen.
Toen ik binnenkwam zei hij, ik heb je boompje hoor en we liepen naar de perenbomen die hij ingekocht had. Een prachtig boompje, kosten 14,95 maar wel een mooie maat al.  (Zeker 3x zo groot als bij de Lidl) Hetzelfde merk als hij thuis had Doyenné du Comice een peer die ik heel lekker vind, volop bloesems er al in. Volgende week ga ik als haas hoor door het dorp vertelde hij, dus ik zei dan kom ik even een foto maken, zal het meteen in mijn agenda zetten.
Ik ging afrekenen maar hij wilde geen geld hebben, ik zei dat wil ik niet hoor, ik word er voor betaald om te schrijven. Maar ik mocht echt niet betalen, ook mijn pootuitjes niet. Ik vind het ook nog wel leuk dat je ook een zelfde perenboom hebt zei hij, dan kunnen ze elkaar bestuiven want dat hebben ze nodig.
Nou ja helemaal blij natuurlijk met zo’n mooi cadeau ging ik naar huis toe en ja die moest natuurlijk gepoot worden alleen daar zat nog stronk 2 in de weg dus heel de middag besteed om die er uit te spitten. En bij deze vergeleken was die van gisteren een eitje er bij. Jeetje wat zat dat ding vast in de grond zeg. Heb echt van half 3 tot half 7 zitten spitten, hakken, knippen, zagen tussendoor verplicht 399px-Doyenné_du_Comice0830even pauze met een bakje thee en even rusten. Maar toen gaf ie zich toch over pff maar wat een zalig gevoel is dat als je die stronk opeens ziet gaan bewegen. De boom poten en de zooi opruimen kwam er niet meer van dat komt donderdag wel.  Morgen ga ik lekker even statten met mijn zusje. Een dagje tuinvrij ook niet verkeerd natuurlijk en morgen geven ze toch iets minder weer op dus dat komt mooi uit. En nu maar hopen dat er veel lekkere peren en appels aan mijn boompjes komen…….

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Mijn tuinman….

  1. matroos zegt:

    Oh die perenboom Doyenné du Comice hebben wij ook,geweldig gedaan vorig jaar nadat hij verzet was na de update.Waren echt lekker die peren.Wat een aardige ‘tuinman’.

  2. Marja zegt:

    Kijk …. van zo’n charmante bestuiver worden we nou blij!

  3. Rob Alberts zegt:

    Zo help je elkaar als goede buur.

    Vrolijke voorjaarsgroet,

  4. rietepietz zegt:

    je hebt een tuinman met het hart op de juiste plaats. Goede buren, over en weer, zijn goud waard,!

  5. Als daar toch echt peren aan komen, heerlijk! Mooi cadeau hè.. zo’n verrassinkje! 🙂

Geef een reactie

