Het zat er al jong in …

$_84Ik weet nog dat mijn moeder vaak vertelde dat ik toen ik nog klein was en in de box zat als ie buiten stond net zo lang zat te prutsen tot het kleed dat onder de box stond aan de kant was en ik in de aarde of zand kon wroeten. En dat ook lekker in mijn mond stopte.
Toen ze dat vertelde tegen de huisarts zei die, zand schuurt de maag, waarmee het probleem opgelost was voor hem. Geloof ook niet dat ik er wat aan over gehouden heb en ik zit nog steeds graag te wroeten in de tuin al eet ik het niet meer op. Hoewel bij mijn werken in de tuin hoort op een of andere manier ook het eten van sinaasappels en ook dan gaat er nog wel eens wat grond of zand mee naar binnen als ik hem afpel zonder eerst mijn handen te wassen. Of zoals van de week toen ik wat enthousiast had staan schudden met een droge stronk er wat zand in mijn kopje thee gevallen was. Nou ja heel eerlijk heb ik het laatste slokje met het zand op de bodem niet opgedronken heb. Er zijn natuurlijk grenzen.
(Een box is trouwens een vierkant meubelstuk met tralies waar je zo gemakkelijk even een kind in kan zetten om je handen vrij te hebben. Bijvoorbeeld zodat ze bij het koken niet per ongeluk een hete pan over zich heen krijgen en zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken. De nieuwe generatie moeders gebruikt hem vaak om kinderen in te laten slapen en daar heb je volgens mij weer wiegjes of bedjes voor maar goed, ik kan me vergissen)
Tijden veranderen en de ouders ook. Zeker met betrekking tot het omgaan met kinderen.
Vroeger werd er verder ook niet zo krap gekeken volgens mij, traphekjes had mijn moeder nog nooit van gehoord, als je een keer van de trap viel wist je het toch wel denk ik dan maar (ik had wel een traphekje hoor voor Peter) Een keer uit een boom vallen, je knie kapot het kwam allemaal voor. Achterop de fiets zonder fietssteun, een keer je hiel tussen de speken (weet nog hoe zeer dat deed).
Natuurlijk is het goed dat veel dingen verbeterd zijn maar soms ik zie om me heen soms best uiterste van dingen.  Ouders die zo verdiept zijn in hun telefoon en hun kind lekker laten knoeien op stoelen laten staan op de banken laten rennen zoals bij de Hema.
En aan de andere kant zijn ze ook vaak te voorzichtig met kinderen, willen ze hen tegen alles beschermen.
Dat is ook een natuurlijk instinct dat weet ik ook wel. Als ik bij mezelf terugkijk hield ik een beetje de middenweg. Keek altijd best wel goed uit dat hij geen te gevaarlijke dingen deed en als ie boven op een glijplank ging staan zag ik hem ook al naar beneden vallen.
Maar ik liet hem op een bepaalde manier ook wel zijn gang gaan, zelf dingen ontdekken en doen.
Hij deed ook niets liever dan dingen verzamelen zoals steentjes, schelpjes, takjes, kon er uren zoet mee zijn. En hutten bouwen, bomen klimmen, hij was echt een buitenkind.
Vandaag kwam er naar buiten dat er een onderzoek was geweest naar het spelen van kinderen en dat ouders vaak te voorzichtig er mee zijn. De campagne van VeiligheidNL is in die geest een campagne gestart.

Het lijkt de omgekeerde wereld: een organisatie die zich inzet voor veiligheid, wil dat kinderen gevaarlijker gaan spelen. Maar VeiligheidNL is toch echt een campagne gestart met precies dat advies. Ouders zijn te voorzichtig met hun kroost, klinkt het.

‘Met een beetje risico komen ze er wel’, luidt de slogan van de campagne. Kinderen vanaf vijf jaar moeten meer risicovol spelen. Dat is goed voor hun fysieke en mentale gezondheid. Ze leren risico’s inschatten, ze worden zelfredzaam en bouwen zelfvertrouwen op.

VeiligheidNL zegt: naamloos“Vroeger was het vrij gewoon dat kinderen in bomen klommen, op geheime plekken speelden of hutten bouwden in de bosjes. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden daarvoor voor kinderen veel beperkter, niet in de laatste plaats omdat we kinderen willen beschermen tegen risico’s.”

Uit onderzoek blijkt dat 79 procent van de ouders het eens is met het advies, maar het niet aandurft omdat ze te bang zijn dat hun kleine spruit iets overkomt. Maar volgens VeilheidNL bereiken ze daarmee juist het tegenovergestelde. “Als een kind niet zelf de risico’s kan inschatten, omdat het daar de vaardigheden nog niet voor heeft of omdat de risico’s voor het kind niet zichtbaar zijn moet je als ouder ingrijpen.”

Iedere ouder zal het op zijn of haar eigen manier doen en dat is prima natuurlijk, daar ga ik geen oordeel over geven.naamloosbut
Maar voor mijn gevoel kan het geen kwaad als een kind na een middagje buiten spelen lekker smerig thuis komt. Wasmachines zijn er goed voor en volgens mij is het inderdaad wel goed voor kinderen om zo lekker met vriendjes buiten bezig te zijn en hun mogelijkheden en onmogelijkheden ontdekken en er van leren.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Het zat er al jong in …

  1. Marja zegt:

    Ik ben het met je eens.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Jij had boerin moeten worden!

  3. rietepietz zegt:

    Ja klopt, de kinderen van nu komen door meerdere oorzaken veel te weinig om zélf te spelen. Ze worden in veel gevallen over beschermd dat is zeker waar, volgens de huidige “veiligheidsregels< had onze generatie blijkbaar niet kunnen overleven. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ze dan het échte gevaar op moeten laten zoeken.

  4. In de generatie na mij vond ik de ouders echt niet goed opletten. Ik had altijd overal ogen en zal bij voorbaat al wat er zou kunnen gebeuren, dat was er toen niet meer bij. Misschien is het nu weer doorgeslagen naar de andere kant… Leuk logje Anneke!!!

  5. Neeltje zegt:

    Regelmatig een wandeling door de duinen met onze kleinkinderen en honden. Iedere keer weer een feest.

Geef een reactie

