De dorpsomroeper

IMG_1715 (2)Vroeger had je ze wel de dorpsomroeper die op de fiets door het dorp reed om boodschappen over te brengen meestal die van de gemeente.
Zelf herinner ik met nog wel dat er in ons dorp een dorpsomroeper op pad ging om een noodslachting aan te kondigen.
In gedachte hoor ik hem nog roepen “Hedenmiddag om drie uur noodslachting in de Dekkerstraat van een koe/varken” naargelang welk dier het was. Daar was een slachtbedrijf waar koeien die wel gezond waren maar bijvoorbeeld een poot braken geslacht werden en het vlees verkocht tegen gereduceerde prijzen.
Het beroep van dorpsomroeper zal grotendeels wel uitgestorven zijn weet niet of er nog actief zijn misschien nog een aantal als nostalgie bij evenementen. Op “een wagen vol verhalen” las ik het volgende er over dat er nog 26 omroepers actief zijn maar meer op evenementen dan als nieuwsverkondigers. http://www.eenwagenvolverhalen.nl/Redactioneel/stadsomroepers-zijn-nog-niet-uitgeroepen.html
Bij mij in de straat is een tuincentrum dat gedurende de zomermaanden open is, begin maart toen het openging ging de eigenaar met zijn bakfiets de straat op met een toeter om als dorpsomroeper aan te kondigen dat zijn zaak weer open was.
En vandaag ging hij weer op stap maar nu verkleed als paashaas. Op een bakfiets versierd met wortelen, planten en versieringen en ik ging hem even op de foto zetten. Er kwam net een groepje kinderen langs die een kinderfeestje hadden, IMG_1720 (3)mooi om ze er even bij op de foto te zetten, ze vonden het geweldig en kregen allemaal een paasei van hem.
“Voor een fleurige Pasen zoef zoef op weg naar Wout Mudde planten en decoraties”. was zijn aankondiging.
Op FB zag ik al verschillende mensen die hem gefilmd hadden. Zoals ik al eerder zei, hij blijft een bijzonder mens met ook enorm veel goodwill in het dorp die zo’n stunt ook wel weten te waarderen.
Vandaag wilde ik een tuinvrije dag maar ik zag bij hem al een mooie sering die ik nog zocht en nog een paar andere planten om mijn tuin wat aan te kleden waaronder een kornoelje.  Mooi met van die rode takken tussen de andere planten.
Even  gekeken hoe ie stond en voor ik het wist was ik toch weer bezig in de tuin, het was ook heerlijk weer er voor. Meteen de andere planten ook maar gepoot.
Eenmaal binnen vond ik het toch wel fris geworden, 16 graden in huis dus even de verwarming aangezet.  Het bleef maar fris, dat vond ik wel gek, voelde aan de verwarming en die was nog helemaal koud.
Pff nou dat weer, even boven gevoeld maar ik had nog wel warm water dus de verwarmingskachel was niet uitgegaan. Gisteren is notabene de monteur geweest en nu dit, hoe is dat toch mogelijk zeg. Nooit last gehad ergens van.
Ik bel het bedrijf, eerst moet ik alle kranen op de warme stand open zetten, ik ren trap of trap af met mijn telefoon in de hand.  Er gebeurt niets. Kunt u even bij de ketel kijken vraagt de mevrouw. Ik de trap naar beneden gehaald en de zolder op, pff dat kon er nog net bij. Ze stelt een paar vragen, vraagt wat er te zien is en zegt dan dat de verwarming bijgevuld moet worden, de druk is te laag.
Ik zeg tegen de mevrouw dat ik gisteren nog specifiek aan die monteur gevraagd heb of  de ketel bijgevuld moest worden. Nee hoor, mevrouw alles is in orde.
Tja zegt de mevrouw aan de telefoon dat hoort ook niet bij het werk van de onderhoudsmonteur. Dat snap ik zeg ik, maar als ik nou vraag of hij wilt kijken of er soms bijgevuld moet worden en hij zegt dat het allemaal goed is, hoe kan het dan een dag later opeens niet goed zijn. Grr@#$@#$##%$#$$#^%$^%^&%^*&^%&$^*((  . Ja inaamloosnderdaad ik baalde als een stekker. Het is echt niet zo moeilijk om dat ding bij te vullen maar mijn vriendin was inmiddels ook al gekomen en ik had er helemaal geen zin in.
Heb je het koud, anders pak ik even een vest voor je vraag ik mijn vriendin maar zij had er geen last van.
Dus vanavond wederom energie bespaard maar nu tegen mijn zin in eigenlijk. Morgen dan maar even de zolder weer op en kijken hoe dat ding gevuld moet worden, kan gelukkig wel douchen.  Wat ik alleen niet snap is dat als er dan zo’n monteur geweest is er opeens iets niet goed is.
(Wat wel grappig was, ik zocht een plaatje van iemand die het koud heeft en klikte er op en kwam opeens op een bekende site terecht met een blog uit 2008 over bedgeheimen, oelala……………https://rietepietz.wordpress.com/2008/12/18/bedgeheimen/).

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De dorpsomroeper

  1. Marja zegt:

    Wat een leuke paashaas. Toffe actie. Ik heb meteen het verhaal van Rietepietz even gelezen. Leuk. Ik ben hier de koukleum en heb een verwarmingsmatje in bed. De radiator staat altijd uit.

  2. Een heel leuk verhaal over de dorpsomroeper Anneke. Ik zal mijzelf warm moeten zien te houden in bed en dat lukt nog steeds goed,

  3. Ik heb ook problemen met mijn verwarmingsketel, maar dan heb ik dus ook geen warm water…
    Alles gedaan wat moest, o.a. bijgevuld, op de nodige knoppen gedrukt. Dus er moest echt iemand komen. , bleek het de ontstekingsplug te zijn. Deze is vervangen, maar 2 dagen later had ik weer een storing. Deze keer konden we het zelf oplossen want de resetknop deed zijn werk. Maar vervelend is het..

Geef een reactie

