Wie het witje niet eert is het oranjetipje niet weerd……

Ja hoor ik pas de spreekwoorden gewoon lekker aan maar ik zal het uitleggen wat deze betekent.


Zaterdag ging in fietsen met Wim en ik zag voor het eerst weer een oranjetipje vliegen wel de camera bij me maar eigenlijk op weg ergens naar toe en niet gestopt. Een pracht vlindertje. Voor wie wil weten wat een oranjetipje is kijk op vlindernet: http://www.vlindernet.nl/vlindersoort_biologie.php?vlinderid=1028&vq=
Vandaag heerlijk zo’n niks hoeft dag dus even een boodschap gaan doen en terug door een natuurgebied gefietst om te kijken of ik er soms weer zag. En ja hoor op een gegeven moment zag ik er een. Maar voordat ik afgestapt was ie niet meer te zien.
Het kan niet altijd meezitten dacht ik, even daarvoor was ik al getuige geweest van de balts van twee futen. Veel zitten er al te broeden maar deze laatbl(r)oeiers maakten elkaar nog het hof.
Ik was het Loetbos verder ingelopen naar een rustiger gedeelte maar behalve een mijnheer die ik helemaal niet aan had horen komen en opeens achter me liep, zag ik niet heel veel en al geen oranjetipjes.
IMG_1838 (2) (Medium)Wel zag ik een aantal witjes vliegen en toen dacht ik dus wie de witjes niet eert is de oranjetipjes niet weerd. De witjes komen veel vaker voor maar toch nam ik er een paar op de foto even onder het mom van, toch nog een vlinder gefotografeerd vandaag, je moet ook wel eens tevreden zijn Anna.
Nog een stuk gelopen te hebben ging ik terug naar mijn fiets en daar zat een oranjetipje op het koolzaad dat nu volop in bloei staat. Ik kon een paar mooie foto’s maken en daarna vloog ie naar een fluitenkruid en ging daarop zitten met ingeklapte vleugels. Ook aan de buitenkant ziet ie er mooi uit, net een blaadje dat in de plant hangt. Een mooi geval van mimicry.
Hij blijft er een hele tijd zitten zodat ik gemakkelijk kan fotograferen, zelfs nog mijn lens verwisselen en een blaadje dat hinderlijk voor me in de weg zit weghalen, nog steeds blijft ie zitten en dan heb ik gewoon mazzel en dus is het waar “als je het witje wel eert ben je een oranjetipje weerd”.   😉 😉

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Wie het witje niet eert is het oranjetipje niet weerd……

  1. Het is gewoon genieten hier met zoveel moois Anneke.

  2. Kakel zegt:

    Het oranjetipje heeft gewoon op je zitten wachten. Hij wilde maar wat graag op de foto.
    Schitterende foto’s van de futen!
    Lieve groet.

  3. rietepietz zegt:

    Nou alleen al de futen zijn een logje meer dan waard, maar het oranjetipje is een prachtige toegift. Ik heb er nog nooit van gehoord zelfs. Fijn dat je kon fietsen met Wim, het is dus gelukt om de fiets “aan de praat te krijgen” ben wel benieuwd of je dat met de tips van Hulk zelf kon doen. heb je misschien al over geschreven maar ik zal wel een paar logjes gemist hebben.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou die fiets is nog steeds niet aan de praat hoor, moet daar nog even achteraan. We hebben maar een fiets gehuurd een dag. Wel een goeie tip van de Hulk maar zelf ben ik daar niet zo handig in hoor dus zoonlief eens lief aankijken en anders maar toch naar de fietsenmaker.

      • rietepietz zegt:

        Ik moest vandaag nog aan je denken toen ik ( met Henk samen) een boorklusje moest doen. Gaat vast nog wel een logje over komen want ik ben daar nog láng niet zo bijdehand in als jij;-)

        • gewoonanneke zegt:

          Haha grappig is dat he. Mijn vriendin in Harderwijk waar ik deze week was zei dat ze het maar niets vond zulke blogvrienden. Onecht noemde ze het maar sommige bloggers zoals jij begin je toch wel te “kennen” .. En dat vind ik alleen maar leuk. Houden zo…….

          • rietepietz zegt:

            Ja hoor (ik heb ook zo’n zus die het maak niks vindt) Op de manier zoals jij en ik, en nog een heleboel anderen) bloggen leer je elkaar vrij goed kennen. met de meeste heb ik ook wel eens een mailtje gewisseld als dat zo uit kwam en ga maar na, Marion hád zelf niet eens een blog maar werd tóch m’n beste vriendin door haar reacties bij mij. Zoals “ons groepje”blogt is het eigenlijk half chatten en uiteindelijk moet ik het daar ook grotendeel mee doen met onze zoon in de USA .

            • gewoonanneke zegt:

              Ja zo heb ik ook Trees ontmoet een paar keer en Minoesjka een keer mee gewandeld en Mirjam Kakel woont in de buurt zijn een keer wezen Hemaën en ik kom ze nog wel eens tegen met Rosa. Twee weken geleden nog een praatje gemaakt. Voor mij heeft het best waarde.

              • rietepietz zegt:

                Minoesjka heb ik bij een meeting ontmoet, op dit moment is het te lastig om iets af te spreken omdat ik Henk niet alleen kan laten en hij niet meer mee kan, te vermoeiend en teveel vreemde indrukken. wel jammer. Misschien dat het nog gaat lukken om trees te ontmoeten als ze een dagje Delft doet. Daar zit ik zó met de tram en als Inge paar uurtje wil inspringen zou dat kunnen.

  4. Prachtig die vlinders! Hier vliegt zie ik al weken een citroenvlinder in de buurt. Hoewel.. hij zal nu wel dood zijn inmiddels want zo lang leven ze niet hè..

  5. minoesjka2 zegt:

    Wat een prachtig vlindertje zeg!! Nog nooit gezien trouwens.

Geef een reactie

